hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ha med hesten til fjells... trenger råd her!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ha med hesten til fjells... trenger råd her!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  20:13:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og en venninne skal ha med islandshestene våre på hytta på fjellet. Men vi vet ikke hvordan vi skal lage innhegning til dem? Holder det med stenger og strømtråd (uten strøm)? Eller har du noen tips til hva vi kan gjøre så de ikke stikker av om natta???
Trenger sårt tips her.
Samme innlegg er postet under sikkerhet men tror kanskje jeg havnet i feil kategori der...

Flokus

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. ta et tykt strømgjerde(sånn hvitt) og ta å gå rundt trærne med de;-) det holder nok..:-D Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:44:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Gi dem noe å tygge på gjennom natten?

Da vi var på hyttetur gjerdet vi med strømtråd. Den ene hesten gikk fint inne der med bare grime, den andre brøt seg ut 2 ganger, så tilslutt måtte vi binde ham fast. Han ble bundet slik at han kunne slite seg, og med langt nok tau til å ligge. Det funka bra. Vi gav dem litt øy/halm/bjørkekvister som de kunne herje litt med.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:45:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
På TOF hesteutstyr har de strømapparater som er batteridrevne

Tror ikke de ar for tunge å ha med seg, og så har de strøm til 40 timer el no, så holder jo til noen netter

(det er oppladbart, så det kan brukes senere oxo)

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  21:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok! Takk for gode råd!
De batteridrevne strømgjerdene - er de dyre??
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  21:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det! Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 11/04/2006 :  21:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
På børjes har dei også billige strømapparat, og dei har veldig billig strømgjerde! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  22:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strømpakken på TOF er dyr jo, i mine øyne i alle fall... flere tusen..
Heller er jo et alternativ, tjorepåle osv. det har de også der.
Da tenker jeg heller om natta altså, når dere sover, ikke gjennom dagen når dere kan følge med.
Glassfiberstolper som du bare tråkker ned i marka er supre!!! Lette både å bære og feste

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/04/2006 :  23:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg blir skutt og flådd nå, men hva med å binde frambena på hesten? Jeg så nettopp et program på Discovery om noen amerikanere som var på tur med hester.

Om kvelden bandt de frambena på hesten og det så ut til å fungere veldig bra. Koster ikke all verden og tar ikke mye plass heller.

Min venninde og jeg har planer om å ta med hestene på fjellet nå i sommer. Men nå er det gjerde rundt hytta for å holde sauene unna, så vi har ikke det problemet.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  23:44:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det heter heller (-: dvs. de er vedre enn tau, er ringer som er tilpasset hestefoten, skal i alle fall være det...
der finnes forskjellige utgaver i neopren, skinn osv.
De er ikke farlig å bruke forutsatt at man venner hesten på å gå med de først!!!! viktig.
Noen klarer å springe med dem men de fleste holder seg i ro. Hesten kan gå og gresse eller legge seg og sove og man trenger ikke være så redd for at de skal vikle seg inn i tauet...
MEN tren på det først under oppsyn
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  23:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Strømpakken på TOF er dyr jo, i mine øyne i alle fall... flere tusen..
Heller er jo et alternativ, tjorepåle osv. det har de også der.
Da tenker jeg heller om natta altså, når dere sover, ikke gjennom dagen når dere kan følge med.
Glassfiberstolper som du bare tråkker ned i marka er supre!!! Lette både å bære og feste

Opprinnelig postet av Harneshaug

Hva er tjorepåle? Er det sånn med ring hvor man kan binde hesten i? Slik at de kun kan gå noen meter?
Hva bruker du med de glassfiberstolpene? Strømtråd? Vil helst ikke styre med strøm... men de tror vel at det er strøm uansett!
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  00:01:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil helst ikke styre med strøm... men de tror vel at det er strøm uansett!

Hmm. De finner som regel fort ut at det ikke er strøm, jo. Jeg ville heller satset på å betale for et strømapparat. Finnes slike med solceller, slik at det lades opp i løpet av dagen. Det er gjerne en lur investering. Heller ikke så vanskelig å ordne strøm med stolper du stikker ned i gjorda, og noen isolatorer som kan skrus inn i trærne, hvis det er lov. Spør på felleskjøpet om råd!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/04/2006 :  07:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kommer jo an på hestene man har med og da. Våre hester holder seg inne i gjerdet, selv uten strøm. Mens andre hester bryter seg ut selv om det er strøm...

Ta en test før dere drar på tur. Om hestene deres holder seg inne selv om det ikke er strøm-
Ikke alle hester som har behov for å stikke av, hvis de har det greit der de er. Dvs har noe å tygge på osv

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 12/04/2006 :  09:15:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har ikke alltid strøm på gjerdene våre rundt stallen men hestene har heller aldri vært på rømmen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  09:20:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste gjerdet er "godt beite".
Altså at hestene ikke trenger å gå ut for å finne mer mat.

Strøm på gjerdet er en billig forsikring.Det skal ikke mer til enn at de bare skal snike mula under for å smake litt på akkurat DEN tusten m gress...og så er gjerdet nede.

To høyder tråd og strøm.
Det er noe skikkelig dritt å miste hest på fjellet....

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 12/04/2006 :  09:24:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Kjedelig å miste hestene om natta.. Jeg har et apparat fra bole det er enkelt og tar veldig liten plass. Det går på 2 store runde batterier(husker ikke betegnelsen:) Apparatet koster ca 800kr men er veldig bra og varer i flere uker før man trenger bytte batteri.
Heller vil jeg ikke anbefale om en ikke har erfaring med disse.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.