hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôrrytters ferdigheter som rytter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Fôrrytters ferdigheter som rytter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  17:58:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det var den annonsen ja, Spoff. Fikk mark av den. Ser også en del lignende som jeg rett og slett sukker av og lurer på hva de tenker på når de skriver det.

Jeg er kanskje like "kravstor" som Spoff, selv om jeg ikke er så teknisk flink som Spoff. Jeg orker ikke lenger å sitte å ri opp hester; nå vil jeg gjerne lære noe og komme vidre. Jeg vil ha min dose av banearbeide på lik linje med eieren. :-)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  18:01:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
h*n skal kunne så mye at h*n kan ri hesten min skikkelig,å vite hvordan man skal opptre i enhver situasjon..da jeg anbefaler at folk ser på mere enn en gang når personen rir..det ødela min hest,at jeg så på kun en gang...
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  18:11:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var den annonsen ja, Spoff. Fikk mark av den. Ser også en del lignende som jeg rett og slett sukker av og lurer på hva de tenker på når de skriver det.

(...)

Opprinnelig postet av Formosissima

De er vel ikke helt uvanlige nei.. Og jeg vet at disse folka også sukker over at det er så vanskelig å få fôrrytter. Så rart

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  19:29:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

(...)

De er vel ikke helt uvanlige nei.. Og jeg vet at disse folka også sukker over at det er så vanskelig å få fôrrytter. Så rart

Opprinnelig postet av spoff

Mm. Så har vi jo også de som gir deg løfter og hva som tilsynelatende virker som en perfekt avtale - helt til man aldri hører mer og etter en del masing finner ut at de satt bort hesten på helfôr i stedet. Noen ganger så lurer jeg på hva forholdsvis voksne mennesker tenker med (jeg har aldri vært fôrrytter eller lignende for noen yngre enn meg - damen i den situasjonen der var ~40).
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  21:30:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ja det er mange useriøse hesteeiere ute å går, har fått dosen min av det. Men jeg skjønner veldig godt at det settes krav til forryttere, og at de helst vil at man skal ri hesten sin slik og slik. Hadde jeg hatt egen hest ville jeg nok vært ganske forsiktig med å la forrytter ri hesten på annet enn tur, med mindre denne var en person som var flink til å ri slik jeg ser det, og som red for jevnlig instruksjon. Det må være frykelig surt å legge masse arbeid i en hest, og så at dette "ødelegges" av en ukyndig forvert. Så jeg har all respekt for hesteeiere som kun vil at forrytter skal ri hesten på tur. Jeg tror likevel de går glipp av en del flinke forverter da, da de fleste jeg vet om gjerne vil ri litt på banen og. Slik jeg ser det, om jeg betaler for å ha en hest en dag, skal ikke dette være en tjeneste til hesteeier (at jeg møkker, forer, steller, mosjonerer) men at JEG også kan få utbytte av det. For min del skjer ikke det om jeg bare rir hesten på tur, og jeg velger meg derfor forhester der jeg har muligheten til å ri på bakken, men kanskje betaler litt mer. Helt greit syntes nå jeg.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

MaRiTa 89

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  01:57:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMaRiTa 89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMaRiTa 89  Svar med kopi av melding
Jeg er for-rytter! Jeg har ikke noen krav som for-rytter egentlig! Rir ponnien på bane og tur! Sprang og dressur. Da i en god og fin form, får den til å trokke gått underseg og bruke ryggen riktig. betaler da 80kr gangen, da gjør jeg hva jeg vil.

Er også hestepasser! Da rir jeg hesten når eieren selv ikke har tid! Dette er en spranghest på 7år. har virkelig en stor kapasitet. Når eieren spør om jeg vil ri han, så får jeg instuksjoner om hva jeg skal gjøre med han! Ri på tur, lange tøyler, jpgge tuerer, intervaller! Ri han til tøylen! Ri i masse bakker, jogge rolig til tøylen med godt overtrokk, skritte tur på lange tøyler! Ja, altså slikt. Nå i dt siste har jeg også fått ridd han på bane uten at hun selv er til stedet. Har da bøyd og tøyd, jobbet han i form og slikt. har også hendt at jeg i mot lit arbeid har fått noen "gratise" ridetimer på han(eieren er ridelærer)

Jeg har ingen andre krav enn at jeg følger orde til eieren til hesten! Da rir jeg den hesten gratis, jeg hjelper eieren- imot at jeg lærer mye!

Dette er forskjetlige ifra eier til eier, men jeg som forrytter og hestepasser så er jeg fornøyd med dette! Har jeg ikke kunnet ridd hesten i form og slikt, så har jeg forstått at eieren ikke ville lat med rid hesten på bane ivertfall!
Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  19:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv har jeg kommet fram til at å være fôrrytter noen dager i uka, stadig ta timer og ellers ri på egenhånd og prøve å fortsette med det man lærer på timene er en fin løsning. Lærer utrolig mye på den måten!! :) Gå til toppen av siden

Ester

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  14:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ønsker meg forrytter som både er interessert i å ri på bane og ri på tur. Ønsker vedkommene å få undervisning er det helt topp for meg.

Ønsker forrytter å ri på bane må personen ha en vis peiling om hvordan hesten skal gå mm. ellers blir det bare tull for hesten. Kan evt. gå likevel om personen rir for instruksjon.

Skal personen ri på tur er det anre ting jeg vurderer - almindelig vett og ansvar + erfaring i å håndtere forskjellige situasjoner som kan oppstå på tur.

Jo bedre folk rir jo bedre for meg og hesten. Skjønner ikke problemet med om noen rir hesten bedre enn jeg - synes bare det er super om dyktige folk gider holde på med hesten min.

Mitt problem er nok at hesten min er ponni, og ikke for nybegynnere det setter store begrensninger på hvem jeg kan ha som forrytter. Tør ikke mer å ha forrytter på 14, men som sagt vanskelig å finne voksne forryttere til ponni.

Har tidligere hatt forryttere på 14, om var veldig dyktige og jobbet bra med hesten på bane både alene og for instruksjon. Har også hatt forrytter på 40+ som var helt håpløs - så alder i seg selv betyr ikke så mye. Mitt problem er at jeg ikke tør slippe en 14-årig ut på hesten min pga. han ikke er trafikksikker mm.

Mitt intrykk er at de fleste som søker forhest ønsker stor hest på et vist nivå i dressur/sprang som de kan lære av og evt. starte stevner med. Ville sikkert være enklere for meg å finne forrytter om jeg hadde hest på stor stall med fin ridebane og ridehus, men jeg har prioritert anderledes og har hest på liten stall. Vi har ridebane men den er liten og er ikke anvendelig hele året - desverre!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  16:37:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å ta meg selv er det samme for meg hvilken hest jeg rir - sånn egentlig. Jeg har mine preferanser ja, men det kan kjapt fires på for en god avtale.
Det jeg derimot ikke er interessert i er å
a) bruke hesten mer enn eieren
b) dele hesten med eieren og ørten andre fôrryttere
c) betale i dyre dommer for å ri hesten på tur
d) i en viss grad sponse eiers hestehold.
- Har man ikke råd til å holde hest uten fôrrytter har man i mine øyne litt feil syn på saker og ting. :-)

Og dermed falt de aller fleste av, gitt :-/
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 25/04/2006 :  15:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er fint om forrytteren min rir på banen/dressur, men jeg synes det er viktig at vi rir på omtrent samme måte slik at hesten ikke blir mega forvirret. Hadde en periode en forrytter som arbeidet hesten min på stikk motsatt måte enn det jeg gjorde for instruktøren min.
Det endte med at hesten ble mega forvirret....

Så jeg sa at hun måtte ri han slik som han var vant til.... Hun kunne godt ri han på time for treneren min om hun ønsket det.

Jeg synes det er greit om forrytter rir en dag på tur og en dag på bane. Da får jeg ridd litt på tur selv og! Men skal forrytteren min ri på bane må den kunne ri hesten i form å få den til å jobbe ordentlig, ellers er det jo ikke mye vits i å ri på bane...

Jeg er ikke alt for streng da?.... Jeg er mer nøye på at den holder orden og tar vare på tingene mine. Det er veldig irriterende å komme til våte sølete belegg hver gang forrytteren har ridd, eller at salen din har fått en stygg ripe... det har skjedd meg og det er ikke så gøy!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  16:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er veldig rar...men jeg hadde med glede tatt meg av all tur-ridning dersom jeg fant en for-rytter/hestepasser som kunne ri hesten min på bane....
Men siden han ikke kan noe særlig,måtte det da vært en rytter med kunnskap om hva de gjorde på,og kunnskaper nok til å lære det fra seg til hesten...
Det er nemlig der jeg sliter...kan ri greit nok på en hest som kan...men ikke lære fra meg til en som ikke kan...

Hey,rytteren hadde ikke trengt å betale engang! *s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  17:58:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvor booor du Lene? :-D Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  13:13:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor booor du Lene? :-D

He,he,he...Jeg bor på Askøy,rett utenfor Bergen...

Blir gjerne litt i lengste laget

Men *sukk* jeg får ikke hestepasser,enn så mange ganger jeg har prøvd...
Jeg er villig til å strekke meg langt,men han er tross alt traver,og det i seg selv ser ut til å skremme folk bort...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  17:49:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er desperat, jeg tar snart et esel. ;-) Men jeg er en fattig student, derfor blir det nok ikke noe .. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  15:42:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det siste hadde jo vært fint :) men dem er det ikke så mange av.. de fleste som virkelig kan ri bra, har ofte egen hest!

Opprinnelig postet av Lopke

Ja, desverre er det sånn.. Men jeg har vært borti en del utrolig dyktige ryttere som nå har begynt på ridekurs igjen bare for å få ri, og de har ikke egne hester pga at de ikke har råd til det.. Synd at dette med hest skal være så dyrt, vi mister mange gode ryttere pga det!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.