hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôrrytters ferdigheter som rytter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Fôrrytters ferdigheter som rytter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

The One
» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  20:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Et spørsmål til dere som har egne hester, og som har fôrrytter som rir hesten på bane, ikke kun på tur ...

Hvor mye syns dere fôrrytteren bør kunne? Greit nok at han/hun skal klare å håndtere hesten ordentlig og alt det der, men hva når det kommer til selve ridningen? Skal han/hun bare holde hesten i form for dere når dere ikke får ridd den selv, eller syns dere han/hun skal klare å ri hesten ordentlig i dressur så den jobber skikkelig?

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det siste hadde jo vært fint :) men dem er det ikke så mange av.. de fleste som virkelig kan ri bra, har ofte egen hest! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  22:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Veldig mange som har egen hest, har ikke tro på at det finnes fôrryttere som faktisk kan ri, og ønsker og vil klare å trene hesten seriøst. Noen lever kanskje av dårlige erfaringer, men jeg har faktisk opplevd opptil flere som holder dette tilbake i redsel for at en annen, som ikke en gang eier hesten, skal klare hesten bedre enn eieren selv. Jeg har selvfølgelig møtt unntak på dette, men det er faktisk langt fra uvanlig.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  22:19:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det spørs vel også veldig på hesten. Har du en hest som er krevende å ri vil du gjerne at en erfaren rytter skal ri, både for rytter og hesten sitt beste. Men en hest som "alle kan ri" og ikke krever spesielle kunnskaper hos rytter kan godt ha forrytter som har lite rideerfaring. Da kan kanskje forrytter få noe ut av ridningen og utvikle seg også.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  22:27:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Signerer Spoff. Enormt mange eiere er livredde for at noen skal ri hesten bedre enn dem. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  23:51:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har to forryttere og den ene av dem har langt mer erfaring med travere enn jeg har, og dermed gir det henne noen fortrinn jeg ikke har. Jeg ser på det slik at jeg nyter godt av hennes kunnskaper og hun er kjempeflink!

Når det gjelder hovedinnleggers egentlig spørsmål er jeg enig med Eva.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  23:59:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Veldig mange som har egen hest, har ikke tro på at det finnes fôrryttere som faktisk kan ri, og ønsker og vil klare å trene hesten seriøst. Noen lever kanskje av dårlige erfaringer, men jeg har faktisk opplevd opptil flere som holder dette tilbake i redsel for at en annen, som ikke en gang eier hesten, skal klare hesten bedre enn eieren selv. Jeg har selvfølgelig møtt unntak på dette, men det er faktisk langt fra uvanlig.

Opprinnelig postet av spoff

Jeg hadde blitt overlykkelig om jeg hadde funnet en forrytter til min hest som ville trene seriøst :)
Men de henger nok ikke på trærne rundt om i bygde Norge. Har ikke dårlige erfaringer, men kjenner ingen/få som rir i mitt strøk.
Det siste er jeg også litt lei meg for for jeg ville gjerne hatt litt undervisning og :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  08:21:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Jeg hadde blitt overlykkelig om jeg hadde funnet en forrytter til min hest som ville trene seriøst :)
Men de henger nok ikke på trærne rundt om i bygde Norge. Har ikke dårlige erfaringer, men kjenner ingen/få som rir i mitt strøk.
Det siste er jeg også litt lei meg for for jeg ville gjerne hatt litt undervisning og :)

Opprinnelig postet av Lopke

Det ville også jeg tro at var av folks interesse, men det er faktisk ikke slik.. Det er vanskelig å finne en hest med eiere som er interesserte i å ivareta en seriøs og delvis satsende fôrrytters interesse. For min del er kravet at jeg helst vil ri mest mulig for instruksjon (jeg har til og med mulighet for å skaffe trener mer eller mindre selv), trenger ikke å starte, og ønsker å bruke hesten til baneridning og turridning på lik linje med eier. Hva hesten kan er ikke så nøye, da man lærer å ri på enhver hest, men enhver hest trenger man hjelp til å få mest mulig ut av. Man skulle tro det florerte av disse hestene, men det er ikke min erfaring.

Jeg har også forståelse for at folk ønsker å gjøre de morsomste tingene selv. Men om tiden begrenser seg og/eller økonomien ikke strekker til, blir det for rått å kreve en erfaren, seriøs, helst voksen fôrrytter, som skal betale sin andel av utgiftene, men ikke få ta del i hesten deretter. Min erfaring er at det er veldig mange som krever dette.

Det skal sies at jeg har hatt svært gode fôrrytteravtaler også. Dvs, ikke mange, men iallfall på hesten jeg hadde i Bergen. Og selvfølgelig hesten jeg har på helfôr nå, men det blir en annen ordning hvor man er sin egen sjef.

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  09:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er helt enig med spoff, men tør vel påstå at jeg er en av unntakene, er kjempeglad for at jeg har en forrytter som rir hesten min veldig bra (hun er dressurrytter). Har også ei jente på 14 år som bruker hesten min som lærehest, og rir privattimer jevnlig. Tidligere hadde jeg en forrytter som var utrolig flink med omskolering av travere, og fikk utrolig mye hjelp av han den tiden han hadde Holter (desverre for oss kjøpte han etterhvert sin egen hest). Forrytterne mine har stor frihet, de kan gjøre hva de vil de dagene de har hesten (og må gjerne låne hesten utover sine faste dager, til andre kurs/stevner ol), men jeg ser helst at de rir for samme instruktør som meg (siden hesten ris akademisk).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 12/04/2006 :  10:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal hesten min ris på banen av fôrrytter krever jeg at rytteren er vant til å ri på banen og rir ordentlig der (ikke bare vaser rundt). Fôrrytteren jeg har nå får ri som hun vil, men jeg har også valgt å betale for instruksjon for henne annenhver uke. Dette fordi hesten min ikke er lettest å få til og fordi jeg vil at fôrrytter får mulighet til å få hjelp med ting hun sliter med på egenhånd. Dessuten er hun bare 14 år, så det gir meg en trygghet. Hun er veldig flink og rolig nå, og hun blir jo bare flinkere. Dessuten rir hun jo nå en dag i uka på rideskole og hesten min 2 dager, det gir jo litt mer rytterfølelse og mer utvikling enn å ri på ridekurs en dag i uka. Når det kommer til sprang, vil jeg ikke at hun gjør det på egenhånd før hun har hatt noen skikkelige sprangtimer (hun har bare ridd hesten i noen mnd). Men bakkearbeid med bommer går helt fint.

Altså er mitt krav at så lenge jeg slipper å ha en helsikes jobb med hesten bare fordi fôrrytter har ridd henne på banen dagen før og vasa rundt uten mening, så skal så klart en fôrrytter ha litt frihet. Rir noen gratis, blir det enten på mine prinsipper eller fordi de kan utdanne hesten min på en eller annen måte. Jeg har opplevd at folk har ridd hesten min og jeg har sitti med den jobben dagen etterpå, og da er det ikke noe vits. Da kan de heller kose seg på tur! :) Men hadde jeg funnet en dressurrytter som hadde giddi å ridd henne en dag i uka gratis, hadde jeg blitt lykkelig. :D

Og så rir venninna mi henne litt da, for hun er flinkere enn meg. ;) Og jeg rir hennes mer rutinerte hest.
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst på forhest som kan en del men som regel ender jeg opp med hester som er uerfaren el kan ingen ting som jeg da må ri opp og det blir slitsomt i lengden hadde vært utrolig gøy og få ri en hest jeg kan utvikle meg selv litt på oxo i steden for da og må lære hesten og meg selv på samme tid det er ikke altid like lett!!!
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:19:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg vet ikke om jeg er enig med deg her; har inntrykk av at de fleste hesteeiere ønsker så gode som mulig forverter for sine hester, og at det absolutt ikke er noe minus at rytteren kan mer enn en selv. Er vel kanskje mest "mindre voksne" hesteeiere som tenker sånn som du skisserer?
Generelt kan jeg vel si at at jeg har vært heldig med forhestene mine; eierene lar meg gjøre stort sett akkurat det jeg vil, både mht trening og starting på stevner:) Er veldig fornøyd med det!

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 13/04/2006 14:22:36 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:38:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Christine26: Jeg vet ikke, men når jeg ser annonser a la "ønsker voksen fôrrytter til turridning, hesten må absolutt ikke bli sliten. 150 kr. pr. gang" så begynner jeg å lure på hva eieren er redd for. For man får jo ikke fôrrytter på den måten. (Dette var en reell annonse hvor eier er voksen). Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  16:35:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Jeg vet ikke om jeg er enig med deg her; har inntrykk av at de fleste hesteeiere ønsker så gode som mulig forverter for sine hester, og at det absolutt ikke er noe minus at rytteren kan mer enn en selv. Er vel kanskje mest "mindre voksne" hesteeiere som tenker sånn som du skisserer?
Generelt kan jeg vel si at at jeg har vært heldig med forhestene mine; eierene lar meg gjøre stort sett akkurat det jeg vil, både mht trening og starting på stevner:) Er veldig fornøyd med det!

Opprinnelig postet av christine26.

Jeg har vært fôrrytter på flere hester, og den mest seriøse avtalen jeg hadde var på en spranghest hvor eiern var 14 år. Skal da sies at eiern var veldig seriøs i sin trening, og var veldig målbevisst i forhold til sprangen. For henne opplevde hun mye fremgang i form av det dressurarbeidet jeg utførte, så jeg fikk ikke lov til å ri hesten på tur, for det klarte hun selv Helt genialt for min del også.. Og da synes jeg at eiern også rei hesten bra på banen, og det var ikke snakk om noe holdning om at dressur var kjedelig heller. Man kan kanskje si at det ser sjelden at 14åringer tenker så fornftig, men jeg vil nå også påstå at det er vel så sjelden folk (uavhengig av alder) tenker så fornuftig..

Jeg har fra tid til annen lett etter fôrhest for å ha på halvfôr, og jeg synes ikke at det er spesielt mange som anser det som en fordel at fôrrytter faktisk kan ri. Det virker iallfall ikke som de har lyst til å verdsette det. I Oslo-området iallfall er standardavtalene dersom du skal få ri på banen i det hele tatt den at du rir en dag tur, og en dag bane, og betale samme 2/7 av de utgiftene som er på hesten. Jeg skulle glederlig vært med på det dersom jeg fant drømmehesten som virkelig hadde mer å lære meg, enn motsatt. Men så lenge jeg også tar del i å ri til hesten, betaler min andel, synes jeg også det er fornuftig å få bruke hesten på like linje med eier. Jeg er til åpen for å ikke få stevner, så lenge jeg får ri min andel dressur, og ri for instruksjon. Det er ikke mange hester som er aktive ridehester som ris på bane og tur annenhver dag..

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  16:46:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Christine26: Jeg vet ikke, men når jeg ser annonser a la "ønsker voksen fôrrytter til turridning, hesten må absolutt ikke bli sliten. 150 kr. pr. gang" så begynner jeg å lure på hva eieren er redd for. For man får jo ikke fôrrytter på den måten. (Dette var en reell annonse hvor eier er voksen).

Opprinnelig postet av Formosissima

Denne annonsen var jo bare helt bak mål.. Hadde ikke fått meg som forrytter da, hvertfall! Jeg er enig i at det virker som det er mange hesteeiere som syntes det er flott med forrytter som kan gjøre unna en del "kjedelige" oppgaver, slik som å tusle hesten rundt på tur, spesielt lange skritteturer hehe. Men jeg vil også poengtere at dette ikke gjelder for noen av dem jeg har vært i kontakt med ang. forhest. Har vel snakket med 4-5 stk, alle var innstilt på at jeg skulle ri hesten "som min egen" de dagene jeg har den, og ta den med på treninger / stevner hvis jeg skulle ønske det. Alder på hesteeierne har spent fra 15- 50 år.

Spoff:
Kopi av melding:
Jeg har fra tid til annen lett etter fôrhest for å ha på halvfôr, og jeg synes ikke at det er spesielt mange som anser det som en fordel at fôrrytter faktisk kan ri. Det virker iallfall ikke som de har lyst til å verdsette det

Det høres faktisk ut som det er en anderledes kultur i Oslo - området enn det er her i Trondheim, hvertfall i forhold til de jeg har vært i kontakt med. Men kanskje jeg kun "ser" de som faktisk verdsetter en forrytter som ønsker å utvikle / få noe ut av hesten fordi jeg ikke gidder kontakte dem som ønsker seg turforryttere, da jeg ikke er interessert i å betale for å tusle på tur. Markedet er også anderledes her, har intrykk av at det er stort underskudd på forryttere, noe som sikkert også gjør at eiere strekker seg lengre mht hva de tilbyr sine forverter. Jeg har vel enda en fordel i og med at jeg er "voksen", og derfor ganske atttraktiv som forvert bare av den grunn.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  17:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Christine26: Jeg vet ikke, men når jeg ser annonser a la "ønsker voksen fôrrytter til turridning, hesten må absolutt ikke bli sliten. 150 kr. pr. gang" så begynner jeg å lure på hva eieren er redd for. For man får jo ikke fôrrytter på den måten. (Dette var en reell annonse hvor eier er voksen).

Opprinnelig postet av Formosissima

Denne annonsen var jo bare helt bak mål.. Hadde ikke fått meg som forrytter da, hvertfall! Jeg er enig i at det virker som det er mange hesteeiere som syntes det er flott med forrytter som kan gjøre unna en del "kjedelige" oppgaver, slik som å tusle hesten rundt på tur, spesielt lange skritteturer hehe. Men jeg vil også poengtere at dette ikke gjelder for noen av dem jeg har vært i kontakt med ang. forhest. Har vel snakket med 4-5 stk, alle var innstilt på at jeg skulle ri hesten "som min egen" de dagene jeg har den, og ta den med på treninger / stevner hvis jeg skulle ønske det. Alder på hesteeierne har spent fra 15- 50 år.

Opprinnelig postet av christine26.

Dersom dette er snakk om annonsen som Formosissima også vet at jeg kjenner til, så skal det føyes til at kravet var at man også helst rei på dagtid på hverdager, men at prisen også kunne diskuteres.. Vedkommende fikk etter mye om og men en fôrrytter som holdt ut et par ganger før det ble slutt. Tror det endte opp med at det ble gratis. Hadde hesten vært en hardbarka tøff turhest, for en naturentusiast av en turrytter, hadde det kanskje vært som plommen i egget. Men det var ikke det heller.. Og det var vel også derfor det ble slutt.

Christine26: Du skal ikke se bortifra at fôrrytterkulturen i Oslo det er noe galt med. Superavtalen jeg hadde var nemlig i Bergen Men vil tilføye det at jeg i en tenkeperiode vurderte å ha hest på halvfôr igjen da jeg kom hjem igjen til Oslo, etter Bergensoppholdet, og at jeg da hadde bil, og forsøkte å fiske litt i markedet. I det jeg kunne gå litt utenfor Oslo så det ut til at jeg kunne få litt bedre napp. Men valget ble å heller spare hver eneste krone og spare til hest, og heller ri veinnders hester når de trengte hjelp mer uregelmessig. Og man ser jo hvor det bar henn.. Tålmodigheten fikk meg ikke til å vente, så det ble hest på helfôr istedet. Men skal si at jeg overhodet ikke angrer på det. Det er jo nesten som egen hest, jeg fikk en overlegen avtale jeg aldri hadde drømt om en gang, men egen hest får så vente.. Men da er jeg mye bedre rustet til den dagen, og perioden jeg har med helfôrhesten nå er helt fantastisk.. Også en suveren avtale, men da helfôr, og jeg vet jeg er verdens heldigste som fikk dette i boks

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/04/2006 18:05:49 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.