hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg gjøre med henne??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva skal jeg gjøre med henne??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  01:39:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jivi er blitt VELDIG sprek i det siste. Sist gang jeg ridde henne, så skulle vi ha oss en finfin tur inn i skogen. Gikk supert dette, så ridde vi ned en bakke for å komme til ett sted vi kan løpe. men her var det masse busker i veien, så jeg måtte snu henne. Merket hun var sprek, så holdt korte tøyler, og snudde henne. Da dro hun hodet ned og stakk! Jeg dro i tøylene, men det eneste jeg fikk i gjengjeld var et gigabukk. Fikk stoppet henne på toppen, uten stigbøyler og greier, så skulle vi skritte videre. Slet med å få høyre stigbøyle på, da hun stakk igjen! Denne gangen var det ikke oppoverbakke, men heldigvis bukka hun ikke. Men! Når jeg fikk stoppet henne etter andre gang, og skulle signalisere om skritt, da kjente jeg alle musklene fremme spenne seg, og da var vi oppe på to bakbein. Det var ikke noe høyt, tvert i mot, og det var ikke det som skremte meg, men det som skremte meg var det at hun stakk! Dette er en stor hest, og når hun stikker har jeg ikke en sjanse til å holde henne igjen, utenom hvis jeg snur henne. Dette kunne jeg ikke gjøre på en liten skogssti, så istedenfor å la henne løpe i sleipe nedoverbakker, gikk jeg av henne og leide henne hjem.

Men det jeg lurer på er: hvordan skal jeg klare å få henne mindre sprek? eieren sier hun sikkert er våryr, men jeg vet det kommer av for lite mosjon. jeg har henne bare tre dager uken og annenhver helg, og eieren har ikke tid til å ri henne. hun er en spesiell hest, og takler ikke at mange rir henne, så hverken jeg eller eieren vil ha en hestepasser til, ettersom dette kan få gale.. Så jeg lurer på hvordan jeg kan få ut energien hennes skikkelig de dagene jeg har henne?

Hun kan ikke longering, da bare kommer hun inn i midten. Vi har en luftegård jeg kan jage henne i, men den skråner nedover, og det er veldig tungt å gå ned og opp hele tiden!

All hjelp mottas med takk, og jeg skal svare på spm og svar så fort jeg får tid:)

http://www.home.no/krailien

carambee

Skrevet - 11/04/2006 :  07:35:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Alle hester kan longeres, det er personen i andre enden av lina som er problemet.
Hvis du klarer å plassere deg "bak" hesten, altså drive mot bakpart. Så forstår hun at du vil ha henne til å bevege seg frem, pga lina hun sitter fast i vil dette bli en slags sirkel.

Men dette er ikke det beste trikset når det gjelder at hesten stikker. Her bør du trene mer lydighet. En hest som stresser, og kanskje hopper og spretter litt kan det hjelpe med litt energiutblåsning først.
Men en hest som har lært seg å stikke, tror jeg kan finne på det uansett.

Hvor gammel er du? Hva slags hest?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:52:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
jeg er 16. hun er en hollandsk varmblods. du ser bilder av henne på vip.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  00:10:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve å redusere litt på forinntaket? Sånn at hun får mindre energi gjennom maten.

Så kan du kansje ri henne på bane til hun roer seg?

Lykke til

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  01:51:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
vi har ikke bane...:( redusere forinntaket er jeg helt med på, men ikke eieren...:( han er veldig sta av seg! men men. tusen takk uansett JohanneOgLita:)

carambee

Skrevet - 12/04/2006 :  07:45:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er da helt naturlig å redusere fòrinntak når hesten blir trent mindre.
enten så kommer hun til å være konstant med for mye energi, eller så blir hun feit.
Hvis hun får mye kraftfor synes jeg det bør kuttes litt ned på.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  09:07:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har eieren samme problemene?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:47:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
han har ikke ridd henne på evigheter.. han skal faktisk kanskje ri henne idag, for jeg sa jeg ikke ridde henne før han hadde ridd henne.. men skal snakke med han om foret.. men han er som sagt veldig sta.. for han er veldig teit på det der og sier at hun er bare våryr.. pøh.. hun blir sånn når hun ikke blir brukt så mye.. og jeg har henne bare tre dager uken, kanskje mer om jeg har tid.

Lene.

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  12:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
han har ikke ridd henne på evigheter.. han skal faktisk kanskje ri henne idag, for jeg sa jeg ikke ridde henne før han hadde ridd henne.. men skal snakke med han om foret.. men han er som sagt veldig sta.. for han er veldig teit på det der og sier at hun er bare våryr.. pøh.. hun blir sånn når hun ikke blir brukt så mye.. og jeg har henne bare tre dager uken, kanskje mer om jeg har tid.

Opprinnelig postet av Kristine!!

Mulig jeg er tåpelig og sær...men om jeg hadde hatt forrytter/hestepasser på min hest,og hadde lest dette om meg selv/hesten på nettet,så hadde jeg blitt både såret og sint,tror jeg...

Jeg hadde foretrukket at problemet ble tatt opp med meg...
Mulig du har forklart dette for eieren,og at h*n har bedt deg spørre andre plasser? Om du derimot ikke har forklart eieren om dette på samme måte som her,så er det ikke særlig greit å legge det ut åpent nett...iallefall ikke det du skriver om eieren selv...

Off topic,ikke mytet på trådstarter...
Syns det er mange stall-jenter som tenker at hesten de steller ikke har det bra med eier? Syns ofte jeg hører om disse hestene som stalljentene syns såååå synd på,og det hele bare er triste greier så lenge de ikke er der for å "ta seg av/hjelpe hesten"...?
Mulig det er tillfelle,men ofte tror jeg nok det baserer seg på "Penny-drømmer" om stall-jenten som "redder" stakkars hesten fra "den grusomme" eieren...
Tar jeg helt feil,eller er det ofte slik?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  13:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
det er ofte slik, men jeg tenker ikke sånn! hehe:) han er en god eier, men har veldig dårlig tid, det er derfor jeg har henne;) Han har liksom gitt ansvaret til meg, fordi han stoler på meg, og jeg bestemmer det meste av hva som blir gjort med hesten. det var en gang en dame som spurte om hun kunne ha jivi to dager uken, og da sa han at han måtte snakke med meg.. hehe.. det eneste jeg ikke bestemmer så veldig mye over, er foringen, og det er akkurat dette som bekymrer meg. hun får 1 liter havre frokost og kvelds, kanskje vi kunne kuttet ned til en halv på ene foringen? hadde det blitt bedre da?

Det er maaange jenter som tenker at hestene ikke har det bra osv. Jivi ar det supert, og når hun og eieren er ilag koser de seg kjempemasse. dessverre får han ikke ridd henne så mye, men er ofte i stallen og steller henne og koser masse med henne:)

Har snakket med han om dette med foringen ja, og han sa: ja du får se hva andre syns. Får vel sitte meg ned med han en dag og ta en skikkelig hesteprat;)

Kurre

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  13:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres for meg mer ut som et rideteknisk problem enn et forproblem.
Hesten har endel overskudd og er ikke lydig nok for dine hjelpere.

Jobbe på inngjerdet område til du har full kontroll der,ikke ri galopp og "la den løpe fra seg" ute.
Om du kun har kontroll på tur i skritt er det der du må begynne.

Om du har mulighet kanskje du kunne finne en med en stødig og kontrollerbar hest som kunne ri sammen med deg?

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  14:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
hun bryr seg ikke veldig mye om hva andre hester gjør.. vi har ikke noe inngjerdet område vi kan ri på:( jeg har lyst å leie bane i den stallen hun stod på før(moldegaard ryttersportsklubb), men det vil ikke eieren pga hesten har steilet bakover med han i den ene banen der så han fikk skulderen utav ledd:-S
Men jeg vil låne den minste banen da, skal snakke mer med han om det i morgen.

lucky june

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  15:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
syns ikke hun får så veldig mye havre hvis du gjør om til kg, så jeg tror ikke det er problemet.
jobb mer med hesten, tren lydighet.
øvelser som gjør at hun må tenke litt kan få henne til å bli mer oppmerksom.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  15:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres lurt ut.
Ikke trygt å ri rundt i skogen på den måten. Dere finner nok en god løsning på problemene.

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  16:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Det er bare i skogen hun har oppført seg sånn. på andre ridestier er hun grei. Jeg vet ikke hva det er.

Hvilke øvelser kan jeg bruke da?

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.