hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stressa hest :\
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stressa hest :\
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  21:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir er en utrolig flott hest, men jeg har store problemer med å ri henne likevel. Hun går øvelser til LA, men var lite trent det siste året før eieren kjøpte henne (kom til eieren i sommer). Har vært plaget med skader, så vi har måttet prøve å få henne på topp flere ganger nå.

Når jeg rir henne er hun ganske grei å ri i begynnelsen, helt til man begynner å trave/galoppere. Da slutter hun å høre på bittet, og jeg er sinnsykt sliten når jeg er ferdig å ri henne. Arbeid i skritt er å glemme etter et par galoppfatninger..

Hvordan skal jeg lære henne å konsentrere seg? Hun kjeder seg lett, og jeg sliter med å finne øvelser til henne..

Hvordan skal jeg lære henne å slappe av? Stresser jo hele tia og skal springe fortest mulig:
Noen som har noe tips? Ikke min hest, så noen tips om et nytt bitt er lite vitsi.

Takk på forhånd=)

-Marte

carambee

Skrevet - 06/04/2006 :  00:33:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Overganger og atter overganger. Hun må rett og slett lære at selv om du ber henne øke tempoet betyr ikke det at du har planer om å holde det tempoet resten av daen. Prøv selv å slappe godt av og lette på tøylene når du får henne til å bremse.

Når hun vil ta avgårde kan du prøve med litt sidebevegelser, versade o.l slik at hun blir nødt til å bremse for å balansere seg.

Øvelser kan være å ri severdighetstegn. Da blir det mye bytte av hånd (på en måte) så hun må følge med i svingene.
Det du gjør er åri 4-5 meter innafor sporet,i en rett linje. I hvert hjørne rir du en volte utover mot veggen. Altså, hvis du er på venstre hånd rir du en volte mot høyre i hjørnet. Dette kan du gjøre langs firkantsporet eller bruke halve banen.
Gjør du øvelsen i galopp rir du i kontra,slik at det blir rett galopp i volten.

Det blir små volter,så det kan hende du må gå enda litt mer inn i banen i galopp, ellers kan voltene bli vanskelig... men den største utfordringen her er faktisk å ri mellom voltene,og klare å holde en rett linje uten å ha støtte fra veggen...

For å holde henne aktivisert når du skritter kan du ri på en firkant,og ta fordelsvending eller bakdels vending i hver hjørne. Ri frem mellom svingene. Er hun rolig kan du omså gå over i trav, og korte ned til skritt før vendingen... Hvis hun stresser veldig, så prøv å overse det. Slapp av og konsentrer deg om øvelsen...

Det var noen tips..
Kunne jo spurt deg om du har sjekket om hun har noen problemer med kroppen og sånn, men det er sikkert noen andre som nevner det, så det gidder ikke jeg

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 06/04/2006 :  15:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten jeg rir er en utrolig flott hest, men jeg har store problemer med å ri henne likevel. Hun går øvelser til LA, men var lite trent det siste året før eieren kjøpte henne (kom til eieren i sommer). Har vært plaget med skader, så vi har måttet prøve å få henne på topp flere ganger nå.

Når jeg rir henne er hun ganske grei å ri i begynnelsen, helt til man begynner å trave/galoppere. Da slutter hun å høre på bittet, og jeg er sinnsykt sliten når jeg er ferdig å ri henne. Arbeid i skritt er å glemme etter et par galoppfatninger..

Hvordan skal jeg lære henne å konsentrere seg? Hun kjeder seg lett, og jeg sliter med å finne øvelser til henne..

Hvordan skal jeg lære henne å slappe av? Stresser jo hele tia og skal springe fortest mulig:
Noen som har noe tips? Ikke min hest, så noen tips om et nytt bitt er lite vitsi.

Takk på forhånd=)

Opprinnelig postet av *littledevil

Heisann!

Selv har jeg en varmblodstraver som jeg benytter som ridehest. Jeg har bare hatt henne i tre uker, men har allerede nå blitt godt kjent med henne.

X-travere er som kjent ofte stressa hester, de er vandt med tempo, tempo, tempo! Å slappe av på bane eller turridning tror jeg ofte er et ukjent fenomen for disse hestene.

Jeg fikk tips av en venninde av meg som er dyktig med hester. Riktig bitt og hjelpemidler er kanskje i noen tilfeller en god hjelp både for hest og rytter.

Jeg har forhørt meg med en av landets beste på x-travere, og har gått til anskaffelse av tredelt muffebitt med d-ringer og kobberkule. Et anatomisk riktig tilpasset bitt for hestemunner, og siden hester liker kobbersmaken hjelper det hesten til å jobbe bedre på bittet. I tillegg har jeg benyttet strikk de siste par ukene. Det hjelper hesten til å søke ned på bittet og bedre konsentrere seg om det den skal.
(Selv om du rir med hjelpetøyler er det viktig at du jobber riktig med hesten. Selv om den bøyer nakken er det ikke dermed sagt at den går "riktig").

Jeg har fått ned tempoet betraktelig, og hun går faktisk mye bedre nå selv om strikken ikke er strammet. Det er viktig at de får strekke seg når du rir med strikk, ikke stram den hele tiden.

Mange er skeptiske til hjelpetøyler, men for meg og min hest fungerer det veldig bra. Trippingen hennes begynner å bli borte, og jeg merker at hun strekker seg bedre når vi er ute. Hun bruker hele kroppen.

Lykke til med hesten
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  18:37:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Ri maks 10 steg før du gjør noe nytt. Feks; en overgang, forpartsvending, noen steg sidelengs, versade, bakpartsvending osv. Slik holder du på oppmerksomheten hennes, og får samtidig en mer lydig hest.

Og husk å pust i magen;) En rolig rytter smitter som oftest over på en urolig hest=)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 08/04/2006 :  11:17:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg må innrømme dette først, jeg har OGSÅ ridd med strikk på en sprek traver når jeg var ung og "dum".

Den strikken har jeg kasta, den finnes ikke en gang lenger på stalloftet, "i tilfelle". Etter min erfaring, så den ut til å hjelpe der og da, men egentlig gjorde den veien mot det jeg VIRKELIG ønsket, bare lengre og vanskeligere. (hesten min lærte for eksempel å knekke i nakken i stedet for å bruke ryggen skikkelig, og det tok LAAANG tid å få det lært vekk. )

For å få hesten til å ha litt mer tålmodighet, vente på hjelperene, etc synes jeg egentlig at det funker bedre å gå litt "back to basic" for eksempel ved oppskritting. (Jeg rir for tida også stort sett travere).

Jeg pleier å gjøre holdt x antall ganger under oppskrittinga, og får hesten til å stå stille så lenge at den venter på DIN beskjed til å begynne å gå igjen. Det er viktig at hesten venter på ditt signal, slik at DU beholder initiativet. På enkelte hester, i starten av "tilridningsfasen" kan dette være hele treningsøkta.

Jeg hadde en gang ei stressa varmblodshoppe i tilridning, som hadde vel 300.000 på kontoen, som bare rett og slett ikke KLARTE å stå stille. Hun trippa, rygga, småsteilte etc hele tida. Etter en skrittetur langs veien med ca 300 holdt (JA, det var kjedelig, og JA, det tok lang tid..) - så ble hun så og si en ny hest! Mykere i munnen, og mer interessert i hva jeg egentlig prøvde å formidle med bitt og vekt!

Etter å ha gjort dette i oppvarminga, synes jeg hestene svarer bedre på halve parader etterpå også.

Om hestene begynner å stresse eller "legge seg på" under treninga igjen (ofte når jeg går fram i trav med traverne..) pleier jeg å bryte ned til skritt, gjøre noen overganger til holdt igjen, for å minne hesten på betydningen av halvparadene. Når jeg så går fram i trav igjen etter å ha gjenopprettet ettergiften, blir hesten oftest "mykere", mer sugen til bittet, og mer lydhør.

Dette virker sikkert gørrkjedelig når man egentlig sitter og rir øvelser til LA, men etter min erfaring gir det mer kvalitet på arbeidet i andre gangarter og øvelser også, etterpå, nettopp fordi det "roer ned" den litt for mye "selvgående" hesten.

Snilt og mildt er det også, bare veldig kjedelig.. ;)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 08/04/2006 :  11:23:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... det handler, som carambee også sa, altså mye om overganger!

det jeg tenkte å føye til, er at det er viktig at du selv holder deg veldig rolig, selv om hesten kanskje ikke vil stå helt stille etc. Begynner vi først å bli irriterte eller utålmodige fordi hesten ikke vil stå, eller ikke vil stå så lenge som vi vil, så taper vi gamet..

Hvis du i holdtet kjenner at hesten driver å går tom for lyst til å stå i ro, pass på at DU setter igang før hesten gjør det, slik at DU alltid beholder initiativet. Dvs, sørg alltid for å skaffe deg en mulighet til å rose hesten for å høre på deg, selv du kanskje egentlig ikke hadde tenkt det akkurat slik..

Det å skritte varm på denne måten vil også holde en easily bored hest mer interessert, fordi det skjer noe hele tida, og den stadig må konsentrere seg for å "følge med".

Hvor lenge hesten skal stå i holdtet, kan du jo variere fra gang til gang, så ikke hesten lærer seg hvor lenge den skal stå.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  02:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for lange og gode svar! Har lest igjennom hvert svar nøye, og har nå en bedre "plan" om hva jeg skal gjøre med henne når jeg rir.
Har veldig ofte sluppet opp for idéer.

Er kjempetakknemlig for at dere tok dere tid til å skrive alt dette!=) Skal oppdatere dere seiner om hvordan dette går! Skal snart ri henne ei uke i strekk pga at eiern skal bort, tror det kan være veldig lærerikt for meg!

Tusen takk en gang til!

-Marte

-Marte Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/04/2006 :  09:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må innrømme dette først, jeg har OGSÅ ridd med strikk på en sprek traver når jeg var ung og "dum".

Den strikken har jeg kasta, den finnes ikke en gang lenger på stalloftet, "i tilfelle". Etter min erfaring, så den ut til å hjelpe der og da, men egentlig gjorde den veien mot det jeg VIRKELIG ønsket, bare lengre og vanskeligere. (hesten min lærte for eksempel å knekke i nakken i stedet for å bruke ryggen skikkelig, og det tok LAAANG tid å få det lært vekk. )

For å få hesten til å ha litt mer tålmodighet, vente på hjelperene, etc synes jeg egentlig at det funker bedre å gå litt "back to basic" for eksempel ved oppskritting. (Jeg rir for tida også stort sett travere).

Jeg pleier å gjøre holdt x antall ganger under oppskrittinga, og får hesten til å stå stille så lenge at den venter på DIN beskjed til å begynne å gå igjen. Det er viktig at hesten venter på ditt signal, slik at DU beholder initiativet. På enkelte hester, i starten av "tilridningsfasen" kan dette være hele treningsøkta.

Jeg hadde en gang ei stressa varmblodshoppe i tilridning, som hadde vel 300.000 på kontoen, som bare rett og slett ikke KLARTE å stå stille. Hun trippa, rygga, småsteilte etc hele tida. Etter en skrittetur langs veien med ca 300 holdt (JA, det var kjedelig, og JA, det tok lang tid..) - så ble hun så og si en ny hest! Mykere i munnen, og mer interessert i hva jeg egentlig prøvde å formidle med bitt og vekt!

Etter å ha gjort dette i oppvarminga, synes jeg hestene svarer bedre på halve parader etterpå også.

Om hestene begynner å stresse eller "legge seg på" under treninga igjen (ofte når jeg går fram i trav med traverne..) pleier jeg å bryte ned til skritt, gjøre noen overganger til holdt igjen, for å minne hesten på betydningen av halvparadene. Når jeg så går fram i trav igjen etter å ha gjenopprettet ettergiften, blir hesten oftest "mykere", mer sugen til bittet, og mer lydhør.

Dette virker sikkert gørrkjedelig når man egentlig sitter og rir øvelser til LA, men etter min erfaring gir det mer kvalitet på arbeidet i andre gangarter og øvelser også, etterpå, nettopp fordi det "roer ned" den litt for mye "selvgående" hesten.

Snilt og mildt er det også, bare veldig kjedelig.. ;)

Opprinnelig postet av LisaFi

Jeg skjønner at innledningen din var myntet på meg, og jeg takker for komplimentet. Ja, jeg er fortsatt ung Dum? Nei, det er jeg absolutt ikke, jeg regner med at du kun sankker om deg selv...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 10/04/2006 :  18:41:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jepp, snakker seff om meg selv.. For MEG var det VELDIG dumt, og kostet meg nesten et år med bort-trening av dumme vaner. Jeg visste bare ikke bedre, og dama i utstyrsbutikken sa det var et SUPERT hjelpemiddel....

Men verden er jo et fritt sted, og ikke alle hester er like, så...
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:00:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
legger hun tungen over bittet? hvis hun gjør det bør du skaffe deg platebitt!
det kan være mangel på trening, selv om du trener henne. jeg har hatt Herkula (ene hesten jeg har på for i vinter) siden jul, først nå begynner hun å bli myk... men det er slitsomt fordi. Herkula kan legge tungen over bitte noen ganger, derfor bruker jeg platebitt (spess. på tur med mange andre), men synes det ser ekkelt ut så jeg har 2 hodelag med forskjellige bitt, ene me platebitt andre med vanlig trinse. + islandsk nesereim (ligger lengere ned) fordi hun gaper nesten av seg munnen, før jeg forsiktig tar halvparader. men nå har hun desverre fått skade mellom kjevene. så jeg kan ikke bruke hakereim ognesereim, så det er litt vansklig..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:07:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Supert innlegg LisaFi! Hadde en ex-traver på fôr i over ett år, og selv om jeg nesten bare red på tur, følte jeg virkelig framgang! På de første turene våre var det stress-stress-stress, og han trippet, og ville ikke gå rolig.. Men så begynte jeg å gjøre holdt, evt. rygge litt, for så å gå rolig fram igjen. Etter å ha ridd hesten en stund ble han mye roligere på tur, stresset ikke, og både trav og galopp gikk superfint, og ikke minste rolig for seg :) Og det beste var vel at han koste seg virkelig, uten bruk av annet enn vanlig hodelag trinsebitt. Var kjempemorsomt å ri ut på tur uten en blodstressa hest!

Jeg lærte utrolig mye av han, og ja, det tok tid, men det var verdt det! Ingen vits i å tvinge hesten til å ta kortere steg/gå på tøylen/gå roligere osv. med hjelpetøyler el. Klart det funker for noen, men kan en virkelig si at hesten er rolig når den må holde tempoet nede for å ikke føle ubehag/trykk, eller rett og slett fordi den blir tvingt til å holde en possisjon/et tempo? Dette er jo bare min mening da, men jeg vil tro at de fleste er enige i at man må være rolig selv, og ikke forhaste seg :) Lykke til!

Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 11/04/2006 20:09:38 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/04/2006 :  22:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Linda B: Jeg er helt enig i det du skriver, og jeg vet at hjelpetøyler ikke er så populært hos alle. En hjelpetøyle, som i dette tilfellet er en strikk, skal hjelpe hesten til å søke ned på bittet og å gå i riktig posisjon for å bruke de rette musklene. Det er ikke ubehagelig for en hest å gå på hjelpetøyler. MEN de må brukes riktig, og selv om hesten bøyer nakken er det ikke dermed sagt at den går korrekt.

Min erfaring er at ved en hjelpetøyle vil man få ned tempoet på hesten, den samler seg og søker ned på bittet og konsentrerer seg lettere om det den skal. Man får en lettere hånd på tøylen, som igjen gjør at hesten ikke blir behandlet hardt i munnen.

Jeg benytter også hele tiden kommandoen "stopp" når jeg rir, og jeg har oppnådd store resultater på kort tid. Jeg tror jeg har vært heldig med den hesten jeg har, fordi hun lærer utrolig fort, og samtidig er hun en mild og snill hest.

Jeg rir også mye i terrenget, det er viktig at de får strukket seg godt ut i nakke og rygg, og også lære seg å løfte bena. Longering er også flott trening når man omskolerer travere.

På kort tid har jeg fått en hest som ikke stresser på tur, hun stopper og står rolig til hun får beskjed om å gå videre.

Det jeg ville frem til er at uansett hva man benytter av hjelpemidler og metoder for å trene en hest, så må man gjøre det riktig. Hjelpetøyler er ikke skadelige i seg selv, det er feil bruk som ikke er heldig.

Til slutt vil jeg nevne at etter mange år med hest og hestemiljøer litt her og der har jeg erfart at det er ulike meninger om det meste. Spør du to personer om det samme får du to ulike svar. Så er det opp til hver enkelt hva man selv velger å gjøre. Man kommer langt med sunt, gammeldags bondevett
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 12/04/2006 :  10:40:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ikke for å være slem, nå, altså, men....

Hvis du Birre kan anbefale noen å bruke strikk i en situasjon som denne, hvordan vet du at dette er en person som kommer til å bruke hjelpetøylen "riktig"?

(Personlig har jeg ganske mye imot slike strikker, for det at de er tøyelige gjør at de ser ganske snille ut, men spenner du dem så mye at du føler "virkning", får hesten ofte ikke fred (belønning) før den har gitt etter i nakken så mye at den går bak bittet.)

Det finnes mange typer hjelpetøyler, og veldig mange er bedre enn slike strikker, mener jeg. Dessuten er det jo ofte et paradoks at de som behøver hjelpetøyler ofte er dem som ikke kan nok om å bruke dem? Nå sikter jeg IKKE til deg, Birre, for deg vet jeg ingenting om, men etter hva jeg har sett selv.

Derfor synes jeg at det å anbefale den ene eller andre typen hjelpetøyle i et forum som dette blir litt som å "tisse i buksa for å holde varmen". Det tar lenger tid å gjøre det ( roe ned en stressa hest altså,) på "grunnmetoden", men det er noe ALLE kan gjøre, uten bruk av hjelpemidler som det er stor mulighet for å få gjort alvorlige feil med. Det er viktigere enn raske resultater.

Der har du bondevettet mitt i alle fall.

Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  20:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Er motstander av strikk allerede så det kommer ikke på tale. Hesten lærer seg tilslutt å gå IMOT strikken. Fremdeles ikke min hest da.
-Marte Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.