hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på fortau...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ridning på fortau...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  23:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Er det ikke lov å ri på fortauet, ved bilveien?

Var på tur her en dag, og en sinna dame sier jeg ikke kan ri på fortauet, jeg må ri i bilveien. Det vil da si at jeg hadde måttet ri gjennom en rundkjøring og greier.

Skal man virkelig det?

Evig dilemma, rir man på fortau blir gående mennesker sure, rir man ikke på fortauet, blir bilister sinna.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002

Opal

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  23:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.rytter.no/files/%7BA9F32080-BBF8-40F7-B9D5-D7A5BCFE5057%7D.pdf

I følge loven er det forbudt for hest å ferdes langs gang- og sykkelsti/fortau.

Ser problemet ditt. Hender jeg er lovbryter selv for å si det sånn.

...lurer på hva straffen er (utover sure kjerringer eller bilister...)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  23:50:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Oj, hadde aldri i verden turd å ri i den rundkjøringen, om du snakker om den jeg tror.
Det er helt teite regler, tror man er til langt større irritasjon om man rir i rundkjøringer og på motorvei enn om du rir på fortau.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  00:11:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Riktig som Opal sier, vi er kjørende når vi rir, og har derfor ikke lov til å ri på fortau. Men må vel si at jeg rir stort sett på fortauet, og har aldri møtt sure mennesker (og heller ikke blitt stoppet av politiet når jeg har møtt på dem).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  01:20:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
stemmer det..fordi hester regnes som kjøretøy.
men dagen jeg blir stoppa og får bot,skal de f.... meg høre hva jeg mener om saken!!
livsfarlig å ri på vegen..(regnes som risikosport i mine øyne)
den dagen da hestevett inngår i pensumet til de som skal ta lappen.å alle følger det,alle bilførere er edru,ikke har viltalarm o.s.v. så skal jeg ri på vegen,ja..

har allerede sjedd altfor mange ulykker med hest og bil,å hadde vært enda flere om ingen hadde brutt denne loven.

så jeg rir på fortuet med gode samvittighet..fordi jeg er faktisk er redd for mitt eget liv og hestene mine!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  08:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er helt teite regler, tror man er til langt større irritasjon om man rir i rundkjøringer og på motorvei enn om du rir på fortau.

Opprinnelig postet av lino

Nå har vel hester ikke noe på motorvei å gjøre...Motorvei er forbeholdt "kjøretøy" som går i over 60 km/t (...men på en veldig god dag kanskje...hjemlengsel, medvind osv....)

Sikkerhestmessig ser jeg ikke pointet med at hester skal presses ut blant bilene for det er tross alt dyr med visse instinkter intakt.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  11:58:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hjemme i Stavanger rir jeg mye på fortau/sykkelstier. Er det fortau går jeg av og ut i veien/grøfta hvis det kommer folk, på sykkelstier er det som regel så god plass at det går fint å ri. I Eid rir jeg i veien, også i rundkjøringer. Men Eid er en liten by og de tre rundkjøringene som finnes her er ikke så altfor trafikerte. I Stavanger tør jeg ikke å ri i veien (utenom småveier såklart), altfor mye trafikk.

Dessuten kan man jo få bot hvis du sperrer trafikken unødig. En hest som går ca 5km/t midt i veibane med fartsgrense på 60km/t vil nok regnes som en unødig hindring for de fleste bilister... Tuting og sinte forbikjøringer er ikke akkurat trygt når man holder på med hest.

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  12:21:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Du har ikke lov å ri på fortau og du har heller ikke lov å ri på motorvei, så om du må forbi en sånn plass må du stige av hesten å leie.

Når du leier hesten blir du sett på som fotgjenger og kan gå på fortau. Rir du blir du sett på som kjørende.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  16:27:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Så når du leier hest skal du også gå på venstre side av veien? Men skal da hesten gå på innsiden eller utsiden av deg som leier? Sikrest for hesten er jo at vi går mot veien, altså leier på høyre side av hesten. Eller? Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  17:15:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
I noen kommuner er det lov til å ri på fortauet. I Lier der jeg bor blir vi oppfordret av kommunen til å gjøre det pga. hestemiljøet her. De mener det er mye mer forsvalig å ri på fortauet Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  17:28:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når du leier hesten blir du sett på som fotgjenger og kan gå på fortau. Rir du blir du sett på som kjørende.

Det at man kan gå på fortau hvis man leier praktiseres også i Eid, noe som jeg ikke forstår poenget med i det hele tatt. Man tar jo til og med mer plass og er til mer ulempe når man går å leier på hesten. Dessuten syntes jeg man man oftest har bedre kontroll når man sitter oppå hesten enn leier. For eksempel hvis hesten stikker med rytter oppå er det ihvertfall sjanse for at rytter klarer å stoppe hesten etterhvert, men stikker hesten fra en som leier er den helt løs.

Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  01:36:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du har ikke lov å ri på fortau og du har heller ikke lov å ri på motorvei, så om du må forbi en sånn plass må du stige av hesten å leie.

Opprinnelig postet av Åssmo

Skal jaggu ta med meg hesten bort i rundkjøringen og leeeeie han gjennom, så skal vi se hvor mange blide bilister jeg får på nakken

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  13:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Red på tur med den gamle fôrhesten min en gang ved motorveien i stavanger. Jeg måtte helt ned for å komme meg tilbake på stien, der er det også gangvei/fortau. Så kommer ei gammal kjerring å sier at jeg er kjørende når jeg rir. Skal jeg gå ut på motorveien i sen elegante galoppen, da? På en hest som attpåtil ikke vil gå på asfalt? Uff..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  14:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere må hverken sykle, gå, kjøre moped eller ri på motorvei. Så å sammenligne med slikt er ikke aktuelt. Jeg har hørt at på hesterygg følger man bilens regler. dvs høyre kjørebane og ri på veien. Men når jeg skal ri i trafikk og det finnes fortau velger jeg det. Tviler på jeg får politiet på nakken og mener det er mer sikkert for både hest og rytter og holde seg langt vekk fra biler i full fart. Kommer det syklister eller personer er det bare å stoppe opp. Skritter uansett på asfalt. Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  14:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet det Lopke

Altså, er ikke sikker på hvordan du mente dette, men det er et tre som stopper rideveien som går på skrenten oppfor motorveien, så vi må ri ned skrenten og opp litt lengre nede. Fatter?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  15:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja er med, er det ikke mulig å ri høyre om treet da? tenkte bare på hva som kan skje om hesten klikker og nermeste vei er motorvei?? ensrettet i veldig høy fart.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.