hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på fortau...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ridning på fortau...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Flokus

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  15:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veel, viss jeg absolutt MÅ ri til høyre så kommer vel både jeg og hesten hjem med nok et par skrubbsår og kutt.

Ja, da får vel eieren finne en annen plass å ri på tur med hesten, kanskje..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  14:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at det jeg skrev tidligere ang å følge bilens regler er feil. Man følger syklistens regler.. dvs ri i høyre side og det er lov å ri på sykkelstier. Dette gjelder DK. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:07:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
I loven står det at man skal bruke veibanen,hvis ikke helt spesielle forhold tilsier noe annet.
For meg er spesielle forhold veier der det er mye tung trafikk,uoversiktelig og høy fartsgrense,der det er høy risiko for ulykker.

Man kommer langt med en ydmyk holdning og en hyggelig tone.

Det ideelle hadde vært om vi kunne ha holdt hestene unna de mest trafikkerte områdene,men det er ikke så lett i praksis.
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 30/04/2006 :  22:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står i loven at man skal ri i veien, på høyre side, ikke på fortau, men synes dette er utrolig dumt! Burde kunne ri på gang-og-sykkelsti/fortau, så får man heller plukke opp dritten etter seg da! Rir på fortauet jeg, uansett hva folka sier!! Det er farlig å ri på bilveien! Mange ganger når jeg har ridd på veien, steder uten fortau, så kommer bilistene i hundre-og-helvete forbi, og mange tuter i tilegg. Heldigvis rir jeg en grei hest...Og mange stopper og kjefter oxo...
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no

Redigert av - marte+quicky den 30/04/2006 22:37:33 Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  12:19:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en del rideklubber som søker kommuner osv om lov til og ri på fortau.... dette er noe man bør sjekke opp og forhøre seg om i kommunen og rideklubben om
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  14:18:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det er en dum lov! Rir på fortauet jeg, mindre kjangs for ulykker. Og hvis hundene kan drite på fortauet burde jo hestene også få lov

Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  14:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns det er en dum lov! Rir på fortauet jeg, mindre kjangs for ulykker. Og hvis hundene kan drite på fortauet burde jo hestene også få lov

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Hunder har jo ikke lov er en lov som sier at man må ta opp måkka etter hunden din!!!!!

Men denne regeln er nok fra gammelt av når hestene var transport midelet mellom steder.... også har det ikke vært nok store skader med hest og bil, vi må bare ha flere før det blir noe endring på regelen... så det beste er nok bare og være med gjørlige og ri på veien og fortauet så lenge det er forsvarlig..
Har jo sett folk komme i grei galopp på fortauet og da skjønner jeg at andre folk reagerer for de vi faktisk ikke eier veier el fortau så vi må nok bare bøye oss i støvet

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  23:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Åneby der jeg har hesten min er det greit at vi rir på fortauet. Hver gang jeg skal i skogen må jeg ri litt på fortauer. Det er jo veldig mange hester i Nittedal/Åneby og med en fartsgrense langs veien epå mellom 60 og 80 km/t er det tryggest å gå på fortauet Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  23:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er helt "høl i hue" dette med hest i trafikken. Mye burde vært endret, det er sikkert.

Altså - i prinsippet er man et "kjøretøy" når man rir. Skal da altså "prinsipielt" ri midt i veien - som en bil - hjææælp!!!

På gang- og sykkel-veier/stier har man "etter lovens bokstav" egentlig ikke lov til å ri (hvis det ikke er gitt spesiell tillatelse på enkelte steder). Hvis man altså ikke leier hesten, da. (Booooring!)

Når man ser hvilke friheter syklistene tar seg i trafikken - de sykler overalt - også i veien selv om det er sykkelvei rett ved siden av osv., og i skauen fiser de rundt som om de eier alt. Mens vi ryttere ofte får kjeft så det holder hvis vi befinner oss i nærheten av folk til fots (ofte med løse bikkjer...)

Det burde gjøres en gyldig lovendreing for å få rytternes rettigheter (og plikter) mer tilpasset dagens samfunn. Men da selvfølgelig ikke slik at vi blir utestengt og kjefta på uansett hvor vi befinner oss.

Etter min smule erfaring og vurdering burde en hest klassifiseres omtrent som en sykkel (muligens i retning av moped på enkelte punkter). Da ville vi ha mulighet til å ri på alle de steder hvor også syklister har "rett" til å bevege seg.

Kunne skrive mer om dette, da vi har hatt "div. runder" og årevis med krangling og kilovis med papir-arbeide for å få til en skarve ridesti på et par km. Den er kronglete og lagt slik at ikke folk til fots - eller på sykkel - ser snurten av en hest på sine ferder. Har mang en gang vært MER enn frustrert over alt dette "mølet", og hvor vi som driver med hest har måttet stå med lua i neven og takke og bukke for overhodet å få lov til å ri på tur.

Vet ikke hvilke "kanaler" vi kan ta i bruk, men hvis f.eks. NHS (Norsk Hestesenter), som er "ansvarlig" for hest i Norge får tilstrekkelig mange henvendelser om problemene vi ryttere har, så kanskje noe kan begynne å skje. (De er forresten HELT sikkert klar over problemene.)

Tror sannelig jeg skal ta en sjekk på NHS's sider og andre steder for å se litt på "formalitetetene" - hvis de finnes på nettet. Gjør det, dere også!

He he - ble litt "revolusjonær" nå. Hvis vi er flere om å fnne ut av dette, så kanskje vi kan få noe POSITIVT for oss ryttere til å skje - etter hvert.....
Gå til toppen av siden

hanfla

» VIP

Skrevet - 11/06/2006 :  22:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. jeg spurte lederen i turrytterforeningen om det samme og her svaret jeg fikk:

Hei,

Det fines ingen fast regel for dette.

I veitrafikkloven står det at hest skal oppføre seg som kjørende når det passer best, men det betyr altså at hest kan være både kjørende og gående.

I utgangspunktet har derfor hester lov til å ri på gangveier.

Gangveier er ofte kommunale, og i enkelte kommuner kan de lokale myndighetene fastsette egne regler for bruk av gangveier, for eksempel forbud mot hest.

Olaf Nyby,som er en av Starums senior instruktører,fastholder også at i Norge er det hevd på at hest, når den går på vei, kan gå på den siden av veien hesten fungerer best på (dvs. føler seg tryggest på).

Så jeg RIR på gangfeltet hvis jeg har lyst...! har også møtt noen sure gamle folk, men også noen gamle som er veldig hyggelige og som sier at det ser så koslig ut å ri og sånn..hehe man kan ikke gjøre alle til lags.. personlig tror jeg de som er sure er litt redd for hest og derfor helst vil passere de inne i en bil isteden for på gangfeltene..! på tide å kvitte seg med den duste fobien..!!

God sommer fra Hanne og hestene..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.