hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sporer på unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 sporer på unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  12:28:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
ridde for instruksjon i går, og jeg ble anbefalt og bruke sporer på han siden han ikke svarte noe særlig..
og jeg syns ikke noe om det egentlig, han er jo ung og kan jo ikke alt jeg ber, og syns det blir litt feil å bruke sporer på han da, men sporene skal ikke bli brukt som fremdrifts middel, for han går bra frem som han gjør, og ofte litt for mye, men syns det er bedre enn at han daffer rundt..

noen som har for/imot argumenter ang sporer på unghest?

Bustetrollet

Skrevet - 08/04/2006 :  12:35:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og jeg ble anbefalt og bruke sporer på han siden han ikke svarte noe særlig..

Ikke svarte? Han gikk ikke frem rett og slett? Er han alltid sånn?

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  12:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Synest ikkje du skal bruke sporar på ein så ung hest nei! '
Saksa inn spørsmål og svar om temaet fra spalta til Jakob Kielland på hest.no:

SPORER
hei Hei Jakob Er det dumt og ri en unghest med sporer? (han er ganske stor og jeg føler at jeg ikke får han frem nok). Er det lov og ri med sporer i lave klasser i dressur?? vennlig hisen Josefine, en som håper at hun ikke gjør noe galt! :o)

Jakob svarer :
Hei Josefine!

Det var bra du spurte om dette, for:

DET ER IKKE BARE DUMT, MEN DIREKTE FEIL (OG OFTE SKADELIG) Å BRUKE SPORER PÅ EN UNGHEST!!!

Hvis du føler at du ikke får ham frem nok (og det problemet er det nok mange som har), så er det måten du rir ham på som er grunnen, og ikke manglende sporer!

Sporer brukes først og fremst for å "vekke" hesten for en sjenkelinnvirkning, kortvarig og sporadisk, uten at hesten påføres smerte, og slett ikke for å drive frem hesten!

Ved stadig feilbruk av sporer på en hest, vil den bli "sjenkeldøv" (det blir som for mennesker som stadig blir mast på; da holder de opp å svare slik den som maser ønsker!), og hesten slutter å reagere slik det var ment!

Ved å studere de mest egnede svarene (og gjerne mange flere, fordi mye av det jeg skriver påvirker hestens frembydning) i denne spalten, forstår du nok at bruk av sporer ikke vil hjelpe deg:
- det er altså måten du rir på som gjør at hesten din går mer eller mindre godt frem, og dette er spesielt viktig ved skolering av unghester (f.eks opp til 6-åringer).

Med hensyn til sporer i dressurklasser, er det for alle klasser slik at sporene er en obligatorisk del av rytterens standard bekledning, - rytteren skal altså ha sporer på støvlene i konkurranser.
UNNTAK:
I klassen Lett C er det valgfritt om man vil ha sporer på eller ikke.

Hvorvidt rytteren faktisk buker sporene (dvs berører hesten med dem) er opp til rytteren.

Ved sterkt overdreven bruk av sporene, eller grovt feilaktig bruk av dem, kan ekvipasjen i verste fall bli eliminert (dikvalifisert).
Det verste jeg har sett vedrørende feilaktig bruk av sporer, var en rytter som brukte sporene så mye og så feilaktig, at hesten hadde fått tildels blodige slitasjemerkr etter sporebruken: en våken dommer så dette, og rytteren ble eliminert fra konkurransen og fikk startforbud inntil hesten ikke lenger hadde slitasjemerker!!

Lykke til!
Vennlig hilsen Jakob

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/04/2006 :  13:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig med de andre. Du bør vente til du vet at han sjønner hva du vil frem til når du bruker hjelperne. Som du sier kan han ikke alt du ber om.
Sporene skal brukes til å gi finere signaler, ikke som tvangsmiddel for å få til det du vil.
Når hesten er sterk nok og voksen nok til å utføre det du ber om er det greit med sporer.

Desverre har noen misforstått sporer, og ser på det som kun et fremdriftsmiddel.
Hør på Jakob:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  19:43:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes faktisk at dersom instruktøren anbefaler deg å bruke sporer, og du gjør dette i samsvar med instruktør, ser ikke jeg noe i veien med å bruke sporer. Feil bruk av sporer er uheldig for enhver hest. Men det å forfine hjelperne allerede i hestens grunnutdanning er vel ikke galt. Men dette krever at det gjøres riktig, noe jeg vil tro foregår under oppsyn fra en instruktør.

Som du sier.. Det er for å få hesten til å svare, ikke for å få hesten til å gå frem. For de av dere som mener at en hest kun svarer ved å gå frem, har nok misforstått endel når det gjelder sjenkel/sporebruk.

Svaret til Jakob, er forøvrig gitt på bakgrunn av sporebruk på en hest som ikke går frem, ikke for å få hesten til å svare og for å bruke sporen som et forfinende hjelpemiddel. Jeg har ikke tenkt til å kommentere så mye om hva jeg synes om hans svar heller, med unntak av at jeg godt kunne tenke meg at han kjente reglementet som benyttes her i landet før man uttaler seg om hva som er lov eller ikke i konkurransesammenheng. Sporer er valgfritt i alle lette klasser, ikke bare LC.

Om spørsmålet her hadde vært: "Jeg har en treig unghest, kan jeg bruke sporer for å få den frem?", hadde svaret vært definitivt nei. Da har man virkelig misforstått sporens virkning, og har også misforstått hvordan sporen skal brukes.

Ellers er jeg også enig i at det å prosjektere for mye med sporer, bitt og hjelpetøyler etc på en ung hest ofte kan være feil. Men om dette gjøres under oppsyn og under instruks fra en dyktig instruksjon har dette som regel mer effekt enn skade.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/04/2006 19:48:14 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  19:58:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff:

Jeg ser ikke helt hvor "forfiningen" av hjelperen helt kommer inn i bildet i Kross sin historie? Selv om en instruktør anbefaler dette er det ikke automatisk riktig.

Sporer skal ikke brukes fordi hesten ikke svarer da må man faktisk gå litt tilbake i grunnutdannelsen og kanskje heller stille spørsmål om hvorvidt hesten synes arbeidet den gjør er noe særlig "oppkvikkende" eller om lydighet osv er helt på plass.

Jeg personlig ville ikke brukt sporer på denne hesten men heller brukt litt tid på å finne evt. øvelser/ aktiviteter som får tilbake lysten til å respondere på dine ønsker og evt. finjustere litt på hans reaksjoner fra bakken( vike for press med en gang, stå med en gang osv)
Men gi ham tid, han er ung og har fortsatt mange år fremfor seg både med og uten sporer.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

normanlic
» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  20:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
kommer jo an på hesten, men det finnes andre måter å få den frem på.. dressurpisk er vel bedre enn sporer. men som sagt kommer det an på hesten. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  21:11:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hadde heller ikke villet bruke sporer på en unghest, som kanskje ikke har skjønt helt hva hjelperne betyr (det blir som den kineseren som stadig snakker høyere på kinesisk, og du kan ikke språket..hjelper altså særs lite).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/04/2006 :  06:59:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Spoff: Sjønte ikke helt hva du mente med at det må væe greit siden instruktøren sier det...?

Er det greit å slå en hest med pisk akkurat når en elev hopper et hinder med den? (for så å nekte for å ha gjort det)
Sette et veldig stramt strikk på fordi hesten er sprek og kan kaste av nybegynneren på ryggen. (hjelpe hesten til riktig form er ikke poenget i de sammenhenger)

Ikke la noen hester stå ute hvis ikke paddocken er steinfri og flat. Heller ikke hvis hesten springer rundt i gjerdet får den stå ute (hvorfor springer den når den endelig kommer ut tro?)

Alt dette har jeg opplevd fra instruktører. Men siden det var de som bestemte det, så var det vel riktig?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/04/2006 :  08:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
kort og godt : Sporer er til for å bruke ti lforfinede signaler på HESTER som er godt utdannet og fosttår nettopp små signalre , og aav RYTTERE som er godt utdannede .

Unghest og sporer er fyfyfy i mine øyne. Svarer han ikke, så forstår han ikke .Da må han få en bedre forklaring og man må kanskje gå tibake noen steg i treninga.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  11:40:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Unghest og sporer er fyfyfy i mine øyne. Svarer han ikke, så forstår han ikke .Da må han få en bedre forklaring og man må kanskje gå tibake noen steg i treninga.

nettopp det jeg mente...

jeg kommer ikke til å sette på han sporer..

Med at han ikke svarte mente jeg med at han ikke lyder den utvendige sjenkelen, altså jeg tror ikke han helt skjønner hva jeg vil..
Det at han ikke svarer har ikke noe med å gå frem å gjøre, hører han ikke etter et lite trykk, forsterker jeg med stemmen, og hvis ikke engang da så gir jeg han et hint med pisken...

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  23:04:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff:

Jeg ser ikke helt hvor "forfiningen" av hjelperen helt kommer inn i bildet i Kross sin historie? Selv om en instruktør anbefaler dette er det ikke automatisk riktig.

(klippklipp)

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ser heller ikke helt hvor forfiningen kommer inn i bildet. Man kan jo ikke forfine hjelpere som ikke engang fungerer "generelt". Man kan ikke forfine noe som ikke er tilstede.

Så mitt svar er at sporer er helt greit, så lenge de brukes som et hjelpemiddel, og "forfiningsmiddel", på en utdannet hest, som kan hjelperene godt.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  00:14:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvis du skal bruke sporer på en så ung hest anbefaler jeg å bruke barokksporer.de er veldig milde.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  00:14:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvis du skal bruke sporer på en så ung hest anbefaler jeg å bruke barokksporer.de er veldig milde.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/04/2006 :  07:26:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
hvorfor er barokksporer mildere?
Hva slags utforming?
Det mildeste er vel hjulsporer, etter som jeg kjenner til. De er ofte ganske lange da...

Lopke

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  07:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan du legge inn et bilde av barokksporer? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.