hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - til alle med hester som starter stevner!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 til alle med hester som starter stevner!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Acie

Skrevet - 06/01/2003 :  16:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
eller i hvertfall til de kalde hestenes eiere. når dere starter stevner får dere ofte kommentarer fordi dere starter med "feil" rase. synes dette er dårlig gjort av folka som har de "edle" rasene. har selv en varmblods og synes ikke den er edlere enn en fjording f.eks.. en gang når venninna mi skulle starte feltritt med fullblodsen sin, var det hu som fikk kommentarer av folka med "kalde" raser. når det var henne sin tur var det en som ropte etter henne: sjekk de pinglebeina, han kommer til å knekke dem azz, og: dra hjem til snobbeland med deg a! denne fullblodsen var kjempesøt, og den hadde tynne og lange bein, og var ganske spinkel, men de vant jo da!
det er ingen av partene som er bedre en de motsatte!

Redigert av acie den 06/01/2003 16:48:49

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:20:32

tabrathe

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  17:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heldigvis ingen slike erfaringer. På rideskolen jeg har mest tilknytning til er alle hester like mye verdt. Jeg har hatt kaldblods i mange år, og har aldri blitt latterliggjort av den grunn. De hestemiljøene jeg kjenner til aksepterer alle raser. Min kaldblods har stått som selskapshest for en av hestene til Eddie og Mette Bull om sommeren. Jeg har også ridd på tur med ham sammen med Magrethe Astrup (tidligere norgesmester i dressur). Hun trente til NM og rei passage og piaff, jeg og Tiril tuslet etter og prøvde å lære så mye som mulig.
En ting kaldblods eiere bør være klar over er at det er en mye lengere vei og gå, for å få en kaldblods med i NM enn en hest av "ridehest rase". Det er ikke nødvendig å diskutere en gang, vil man ri i OL bør man velge en hestetype (både rase, kapasitet og personlighet) som har mulighet til å nå så langt.
Om man ikke er så opptatt av å bli best i en gren, men vil være flink med hest generellt, da er jo kaldblodser et topp alternativ. De er kjempe allsidige.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  17:53:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Dette har jeg aldri vært ute for selv. Jeg red en varmblods ridehest på et dressurstevne en gang, og jeg ble slått av både fjordinger og kaldblodser. Men hvis dette faktisk forekommer, synes jeg det er urimelig. Hvis noen vil ha en kaldblods er vel det greit, og hvis noen vil ha en varmblods ridehest er vel det greit! Det er barnslig å slenge stygge kommentarer til de som har en annen hest en deg. Jeg kunne aldri falt meg inn å sagt noe stygt til en som eier en kaldblods selv om jeg har en varmblods ridehest selv! Kaldlods-rasene er like mye hester som varmblods-rasene, og ingen er bedre enn den andre!

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 03/05/2005 :  18:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet dere hvorfor det er slik! Fordi de med kaldblodser er drittlei av å høre på det pisset til de som synes at edle raser er 100000000000000000000000000000000000000 ganger så bra som kaldblods. Når jeg står på sida av en edlere hest en nordlandshesten jkeg har på halvfôr, så står de alltid å skryter å duller med den hesten. Men nordlandshesten, nei! Jeg kan ikke fordra sånne bortskjemde spinkle hester som tar alt oppmerksomheta. Og tenk på at for hundre år siden var det ingen som trengte en araber med omkrets rundt bena på 10 cm men en ekte fjording eller døl var hva de trengte!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  22:24:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Slik er det ikke ofte at det skjer.. Omtrent alltid omvendt! En dag når jeg var hestepasser og så på en fjording ekvipasje hørte jeg noen si " Se på den hesten a! Den kommer ikke til å komme seg igjennom terrengbanen en gang!" Hørte også flere hviske og tiske når det kom "kalde" raser inn på banen.
Jeg har selv alltid likt disse kalde rasene og driver selv å sparer til en fjord hest

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 18/05/2005 :  17:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blander meg litt inn i diskusjonen her... i utgangspunktet er det jo utrolig teit å kommentere hester på en slik måte som dere beskriver. Men det er jo ikke til å komme utenom at man gjennom avlen får frem de egenskapene man ønsker til hesten. Travhestene har sin styrke på travbanen(dette sier seg selv) og jeg kan tenke meg det hadde blitt ståhei hvis man dro med seg en araber eller annen ridehest på løp... samme gjelder i sporten, for å komme til topps i en sport er det lettere hvis hesten innehar de kvalitetene man ønsker. I de lavere klassene jevner forskjellene seg ut, det stilles ikke så høye krav slik at en hvilken som helst rase skal kunne gjøre det godt med riktig trening. Selv har jeg vært riktig heldig og har ridd fjording som bl.a hoppet 1.40 på høydehopping, kaldblods som lett kunne gått la og nå har jeg fått meg en kjempefin dansk varmblods som har de stegene jeg ønsket for å ri dressur. Men når det gjelder å ri stevner, vil jeg bare si at det viktigste er å ha tro på hesten man rir eller eier, samtidig som man er litt realistisk lykke til i hvertfall til alle som skal ut og starte! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.