hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Offisielt stevne for foorste gang!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Offisielt stevne for foorste gang!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 24/07/2003 :  04:56:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Naa skal jeg starte mitt foorste offisielle stevne om to uker... skal bare starte lette klasser, men likevel vil jeg gjerne ha litt hjelp. Bryr meg absolutt IKKE om jeg vinner eller ikke, maalet mitt er bare aa ri igjennom programmet med ett smil:) Uansett hvor daarlig d gaar...

Men hvor forskjellig er egentlig offisielle stevner fra uoffisielle? Offisielle er vel strengere tenker jeg... Har lest mye, leste igjennom dressurreglementet paa rytter.no. Men jeg maa innroomme at jeg ikke skjoonner alt;) Har lest i "brosjren" som reklamerer for stevnet. Der staar det jo dresscode, hvilke klasser de har og saann. Det skjoonner jeg. Men det sto ogsaa at det skulle holdes en "technical briefing" dagen foor. Hva er det? Skal jeg(som deltager) vaere der?

Lurte ogsaa paa dette, for jeg har faatt saa: mange forskjellige svar: Hvis jeg starter to offisielle klasser, og forrytteren min starter kun 1 uoffisiell klasse, og jeg starter 1 uoffisiel klasse, paa samme hest, er det lov? Klassene er forskjellige. Spurte en dressursommer, og da fikk jeg foorst svar at teknisk sett skal ingen andre enn deg sitte paa hesten , saa lenge det ikke er paa langetooyler i skritt. Og saa spurte jeg en annen dommer, og da sa hun at "walk trot 1 and 2"(som den klassen vennina mi(walk trot 1) starter, og jeg starter(walk tror 2)), ikke var offisielle klasser uansett... men disse klassene er jo endel av selve stevnet, og siden jeg skal delta i offisielle klasser, kan hun fortsatt starte en offisiell en??? Er det noen som aner hva jeg snakker om?> Spoor gjerne, for jeg er ikke saa flink til aa forklare;)

Lurer paa noen smaating: Kan jeg varme opp med stryksokker og martingal? Om jeg ikke faar galoppfattningen min paa riktigsted, telles det som feilridning og jeg maa begynne fra der jeg gjorde feil, eller telles det som ulydighet og jeg bare fortsetter(for eksempel volten jeg skulle ri i galopp) uten galopp(eller i mens jeg proover aa fatte)?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2003 :  12:50:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Reglene er sannsynligvis noe annerledes i Malaysia enn i Norge.

Tror man ikke i Norge snakker om noe som heter offesielt eller uoffesielt stevne. I følge siste nummer av Hestesport finnes det f.eks. ikke noe som heter stallstevne (se henvisning til paragrafer etc på side 60-61 i Hestesport 5/2003). Stallstevne er evnt det jeg vil kalle uoffesielt, men det er altså ikke noe som heter stallstevne da KR (konkuranse reglementet) til Norges Rytterforbund (NRYF) skal gjelde i alle konkuransesammenhenger med mindre høyere myndighet skal gjelde. I Norge har en flere stevnekategorier, hvor jeg iallfall vil definere alle som offesielle. Klubbstevner (interne og utvidede), Distriktsstevner (D-stevner), Landsstevner (L-stevner) og Elitestevner (E-stevner). Utover disse har en vel internasjonale stevner som følges av FEIs reglement og ikke NRYF.

Hva en må ha av bekledning i Malaysia aner jeg ikke, men i Norge er det det som står i §135 i KR I (generelt konkuransereglement) som gjelder. Det er også egne bestemmelser for hver gren angående hvilke utstyr du har lov til å ha på hesten eller ikke. Også noen bestemmelser angående f.eks. pisklengde i de ulike grenene og sporelengde for ponniryttere og ikke ponniryttere, samt påbud av sporer og forbud av pisk (høye dressurklasser).

I Norge er det slik at hver hest kun kan starte en gang i samme klasse. Unntak på klubbstevner hvor en hest kan starte maksimalt tre ganger, og maksimalt to ganger i samme klasse med ulik rytter. Egne regler gjelder også ved bruk av skolehest. Vanligvis er det ingen begrensning til hvor mange hester en rytter kan starte, men det finnes egne regler for mesterskap.

I Norge kan man varme opp med stryksokker og martingal under dressurstevner. Men før du rir inn på konkurransebanen må dette utstyret være fjernet, ellers diskvalifiseres du.

Det er vanlig at en galoppfatning som kommer for sent dømmes som en ulydighet. Du fortsetter å ri, og gjør selvfølgelig alt for å få galoppfatningen på plass. Fatter hesten feil galopp er det bedre å bryte av å fatte ny galopp enn å fortsette i feil galopp (da vil du nemlig få trekk i samtlige galoppøvelser som følger, med mindre hesten changcherer). Feilridning er som regel når du rir helt feil sted. Eller gir uttrykk for at du er på feil sted i programmet. F.eks. bryter av til skritt og skritter på lang tøyler når du skal galoppere. I tillegg vil lettridning på et sted hvor det ikke er lettridning, eller lettridning et sted hvor du skal sitte ned i salen telles som feilridning (da blir du ikke blåst av, men får trekk i form av feilridning). Iallfall er det norske reglementet slik..

Håper dette var til litt hjelp. Desverre er jeg veldig ukjent med hvordan reglementet er i Malaysia, så du bør sjekke det og høre med noen som har litt oversikt. Det går nok bra.. Lykke til! Håper du forteller om hvordan det har gått etterpå.. Et første stevne skal være en gøyal erfaring og det er nok sundt og ikke ha de største ambisjonene med en gang. Igjen.. Lykke til!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 29/07/2003 :  05:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takk for svar... Riktig at reglene er annerledes... Fant ut at dette gaar under FEI regler. Vet du om en internett side der jeg kan laste ned reglene? Hadde vaert veldig kjekt aa ha. Gå til toppen av siden

Rebell<3

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  16:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du fatter feil galopp i et dressurprogram, må du ikke ri tilbake og gjøre fatningen på nytt.
Du kan ta hesten ned i trav, og fatte på nytt, men du vil likevel få underkjent på den øvelsen.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  19:20:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Rebell<3

Sjekk datoen på innleggene du har svart på.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.