hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avle på hoppe med dårlige hover
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avle på hoppe med dårlige hover
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

marcello

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  20:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hoppa har så elendige høver at den må behandles med ditt og datt så er ikke problemet borte for avkommet.Det er klart at man kan behandle denne hesten ,men vil man ha en til?

I tillfelle hadde jeg valgt en hingst med veldig bra hovvekst.

Hvordan har gelantin innvirkning på magen på en hest?
Hadde geitekillinger for mange år siden som fikk diare,disse ble behandlet med certo som man bruker i syltetøy(stivelse),men tror ikke det hadde vært bra på friske kje.

Jod virker inn på stoffskifte(hei Kurre)derfor er det nok ikke bare å lesse på med tang ,da det kan oppstå andre problemer enn dårlige høver.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  21:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men nå var det vel ikke snakk om å lesse på var det vel?
Tang er sunt som et tilskudd, jeg går sterkt ut i fra at folk orienterer seg om mengde som skal gis, akkurat som med andre tilskudd? Man lesser vel ikke på med salt, vitaminer, andre tilskudd som man kjøper.
Jeg SA det inneholder jod, derav bra å lage såromslag (-;
Før i tiden beitet ofte hestene langs fjæra, tror aldri jeg har hørt om noen som ble syke av "tang-overdose"?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  23:03:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men nå var vel dette et spørsmål om man skulle sette hoppa i avl eller om man burde la det være på grunn av høvene.

Om man skal tilsette forskjellige urter og preparater for at merra skal bli bra så vet man ikke om føllet vil bli likedan.
Mye av det som blir annbefalt er ofte ting som hesten klarer seg helt uten.

At hestene kan ete en del tang vet jeg også,men at det er verdt bryet for å få en bedre hovkvalitet er jeg ikke så sikker på.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  23:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei sorry.. sporet litt av
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/04/2006 :  08:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bare bra det sporet av, da fikk jeg litt tips.
Tror henne dårlige hovvekst er arvelig, derfor tråden...
Så jeg kommer til å undersøke hovvekst i familien til evt hingst jeg bruker

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  23:45:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode høver kommer mest av arv, men det er ytre omstendigheter man kan legge til rette for å hjelpe til.
Hesten må stå på mykt, men IKKE tørt underlag. Det må være fuktighet i stallunderlaget, og det er en fordel om også utgangen er på fuktig underlag. Høvene trnger nemlig fuktighet - IKKE noe fett, som oljer o.l., som "forsegler" høvenes evne til å trekke fuktighet.
Det kan faktisk være en fordel med "gjørmebad" til tider.

Så kan man gi forskjellige tilskudd for å bedre hornkvaliteten. Tenk på høvene som negler - hva gjør man med egne sprukne negler. B-vitaminer er bra, hva med gjærtabletter? Gulrøtter anbefales også.

Sikkert mye annet som kan hjelpe også.

Siden du sier at den dårlige hovkvaliteten er arvelig, har hoppa slektninger med samme problemer?
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/04/2006 :  08:22:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er altså hovslager som mener det er arvelig. Mora er fullblods, og hadde visst ikke verdens beste hover.
Jeg kjenner ikke til noen søsken av henne så jeg vet ærlig talt ikke....

Har iallfall oppfylt kravene å hjelpe hovene ser jeg. God beskrivelse av hestenes bakkemiljø det der. utegangen blir jo selvfølgelig lite fuktig om vinteren da. Men nå som det begynner å tine får hun nok gjørmebad hver gang hun går gjennom porten fra gjerdet:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.