hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avle på hoppe med dårlige hover
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avle på hoppe med dårlige hover
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

carambee

Skrevet - 03/04/2006 :  23:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vi har lyst til å sette føll på n angloaraberhoppe en gang i tida.
Hun er ikke vist på utstilling, har planer om å gjøre det i år... Hun har bra fysikk og meeget bra hode (altså gemytt).
MEN, hun har ekstremt dårlig hovvekst, og svake hover. Det har bedret seg de siste årene, men hovene vokser saaakte. Nå sist prøvde vi å la henne gå 10 uker før hun skodde på nytt. Det var så vidt det var noe å file vekk...

Er det uansvarlig å avle på en slik hest? Det er jo heller ikke lett å forsikre seg om hovkvaliteten til hingsten man evt skal bruke. Det kommer vel sjelden fram på en kåring? Siden dommerne ikke har mulighet til å se hvordan hovene vokser osv...

Håper på svar fra noen som har litt peil på sånt... For det har ikke jeg..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.

Lopke

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  07:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du finner den hingsten vi vil bruke, så kan du evt se på noen av avkommene om de har fått bra hovvekst? kontakte eiere å høre.. om de har så avler denne hingsten sikkert ikke dårlig..

Jeg trodde forresten at hovene også ble bedømt på kåring.. men gjør de?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  07:22:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg trodde forresten at hovene også ble bedømt på kåring.. men gjør de?

Opprinnelig postet av Lopke

Jeg vil tro at høvene også blir bedømt ja. Om de ikke har en egen bolk, så blir det nok tatt inn i helhetsintrykket ihvertfall.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  10:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovene blir sjekka på hingstekåring, av veterinæren.
Men de kan jo bare bedømme det de ser den aktuelle dagen, og kan vel dermed ikke uttale seg om hovene er gode / dårlige.
Hovene er jo også med i samlet vurdering på bein.

Vet ikke om dårlige hover er arvelige, det kan man jo i såfall finne ut ved å sjekke foreldrene og andre avkom.
Det er i hvertfall mulig på farens side Carambee, han lever jo fortsatt.

Anette Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/04/2006 :  10:38:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Litt OT:

Dårlige høver er ofte pga mangel på keratin. Dette proteinet finnes ikke i store mengder i vanlig for, men det finnes et fortilskudd (Keratex tror jeg det heter) som har keratin. Skal visst være veldig bra for hester med dårlige og flisete høver.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  10:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke Biotin?? er biotin vitamin eller protein??
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/04/2006 :  10:49:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke Biotin?? er biotin vitamin eller protein??

Opprinnelig postet av Lopke

Biotin er et tilskudd laga for å hjelpe høver, hva det inneholder helt konkret vet jeg ikke, men fikk høre av foreleseren min i ernæringsfysiologi (som har doktorgrad i ernæringsfysiologi til hest) at det var ingen vits i å gi biotin dersom hesten ikke fikk nok keratin.

Hmm, må finne ut hva biotin egentlig er fornoe..

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  11:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Biotin inneholder blant annet vitamin B, som hjelper på hovene. Mener jeg å ha hørt...

OT: Hva i all verden gjør du på nett uten å være på MSN Anniken????????

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  13:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Keratex er ikke et fortilskudd men en slags hovolje til å smøre på høvene med en kost.
Den er til for å styrke høvene og har blitt forsøkt på flere hester med dårlige høver og den har fungert som den skal.
Et veldig bra hovprodukt.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  13:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
i flg vet her så har forsøk vist at Biotin fungerer det,men man må gi så store mengder for å få effekt at det blir grotesk dyrt.
Husker ikke lenger hvor mye det var man skulle gi pr dag,men det var ganske voldsomt.

Doseringen anbefalt av produsentene var for liten til at det spilte noen rolle i hvertfall...

Noen som har erfaringer med "hovforsterkeren" fra Mustad? Liten plastflaske m blank væske i?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  14:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
På bøtta mi står det at Biotin er vitamin H. Jeg gir gampen daglig tilskudd, er en kur som skal gå over 5 mnd. Jeg bruker det bare i overgangsfasen fra sko til barfot, som et ekstra suplement. Synes det har fungert fint på de andre 2. De sliter visst med å dokumentere effekten vitenskapelig, men tro kan flytte fjell og det gjør i alle fall ingen skade.
Dessuten er vit H viktig for proteinopptaket i kroppen så det kan jo være en gunstig "bieffekt". Jeg kjøper mine hovtilskudd på Børjes i Sverige, der er de ikke så himla dyre...
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 04/04/2006 :  19:16:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite innskudd fra akupunktøren:

Dårlig hovvekst/kvalitet kan skyldes ubalanser i kroppens organer, og behøver derfor ikke være arvelig.

Biotin er et naturlig stoff, det er det samme som vit H, og finnes i ølgjær, nøtter, (kjøtt) og melkeprodukter, ifølge min lærebok om vitaminer.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/04/2006 :  21:32:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hovene blir sjekka på hingstekåring, av veterinæren.
Men de kan jo bare bedømme det de ser den aktuelle dagen, og kan vel dermed ikke uttale seg om hovene er gode / dårlige.
Hovene er jo også med i samlet vurdering på bein.

Vet ikke om dårlige hover er arvelige, det kan man jo i såfall finne ut ved å sjekke foreldrene og andre avkom.
Det er i hvertfall mulig på farens side Carambee, han lever jo fortsatt.

Opprinnelig postet av anettex

Jo, han lever jo. Men tror mest det er fra morens side. Har forstått det sånn at fullblods ofte har dårlige hover. Sier iallefall vår eminente hovslager. Men tror jeg skal høre litt rundt, så vet jeg hvor det kommer fra.

Er jo det på en kåring at det er vanskelig å se kvaliteten og holdbarheten til hovene, man ser jo bare tilstanden akkurat den dagen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/04/2006 :  21:36:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Siden vi vet lite om hover, så hører vi på hovslageren. Som sier at biotin ikke har så god effekt.. Vi har brukt n ogreier vi pensla på hovene. De er faktisk bedre nå for tida. Bare at de vokser lite, men de er sterkere enn før. Da datt skoa av bare ho sparka i en stein omtrent.

Så jeg bør ikke bekymre meg så veldig mye om hovene ang å avle på hesten?Får se hva de sier på utstilling da, om resten av bodyen:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  22:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er da vitterlig Vitamin B i Ølgjær??

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  23:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada masse vit B i ølgjær, men Biotin ER vit H. ....
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.65 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.