hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ned på tøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ned på tøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  17:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ei dølahoppe på fôr, og skulle gjærne ha fått henne til å gå på tøylen. hun kan ikke kjøres med, og får derfor ikke jobbet så mye med ryggen, så da er den beste løsningen jeg vet om å få henne til å gå på tøylen... vil helst ikke ri med stramme tøyler på henne, da stresser hun bare, og hun er også veldig følsom på sjenkel, så det er ikke så enkelt å gjøre som jeg har lært

så, er det noen som har tips til meg? eller noen annen måte å få henne til å bruke ryggen på? klatrer litt med henne, men det er bare en "klatrerute", og det blir for kjedelig for både meg å henne å ri den samme veien hver dag...

har også en ting til jeg lurer på: hvordan skal jeg få henne til å hoppe? hun har en tendens til å springe bare rett igjennom hinderet (har ikke skikkelige bommer, bare tykke stokker, så hun kjenner dem knapt)...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  19:39:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg har ei dølahoppe på fôr, og skulle gjærne ha fått henne til å gå på tøylen. hun kan ikke kjøres med, og får derfor ikke jobbet så mye med ryggen, så da er den beste løsningen jeg vet om å få henne til å gå på tøylen... vil helst ikke ri med stramme tøyler på henne, da stresser hun bare, og hun er også veldig følsom på sjenkel, så det er ikke så enkelt å gjøre som jeg har lært

Vel, du kan jo longere med innspenning, da må hun jobbe med ryggen!
Men husk at dette er tungt for henne, så ikke overdriv!!
Det viktigste man kan tenke på ang å gå i form osv er at du må ri henne fra sete/sjenkel og til hånden.
Ridelæreren min bruker å si at alt som skal til er å fange opp "framdriften" foran, slik at ikke all energien du legger i å få det til å gå framover bare forsvinner, men at noe av den faktisk brukes til å stappe bakbeina under seg osv. (dette _må_ være den dårligste forklaringa jeg har gitt noen gang, Eligj, Destrier, Spoff el kan dere hjelpe meg!?!? )

Det jeg vil fram til er at selvom hun er "veldig følsom" for sjenkel så går det vanligvis an å få til en kombinasjon av å drive og holde. Altså at dine sjenkler ligger stødig inntil henne, uten å forstyrre henne med å "dunke" i sidene hennes!!
Samtidig bør du i starten flytte fokus vekk fra hodet hennes, bare pass på at hun ikke går med det rett i været, for da senker hun ryggen.
Ri masse bøy og tøy øvelser, serpentiner, volter osv.
Om hun fatter galopp ri også mange kontrollerte og samlede galoppfatninger, disse gjør at hun blir sterkere i ryggen!!

Ok, nå tror jeg noen av de mer erfarne må trå til med bedre forklaringer her!!!
Men ikke fokuser så mye på at hun skal gå på tøylen, det kommer etterhvert!!!

Kopi av melding:

har også en ting til jeg lurer på: hvordan skal jeg få henne til å hoppe? hun har en tendens til å springe bare rett igjennom hinderet (har ikke skikkelige bommer, bare tykke stokker, så hun kjenner dem knapt)...

Hva med å begynne å trave henne over bommer!? Slik at hun tar poenget med å løfte beina (dette vil vel også være med å hjelpe henne til å styrke ryggen!?)
Pass også på å ri i et grunntempo som passer henne!! (lett å si:-)) Det jeg mener med det er at du kjenner grunntempoet hennes, ikke hold henne for mye igjen, og driv henne heller ikke i et stresset tempo!!
Som en bisetning har jeg opplevd at noen hester rett og slett er lettere å hoppe i galopp enn i trav (noen flere som har den oppfatningen!? eller er det bare ridningen min!?!)

Oki, dette ble litt mye svada men håper det hjalp litt..
Antar at Spoff og de andre kommer på banen etterhvert også, og da blir det mer hjelp å få:-)

Guro

edit: skriveleifer..

Redigert av Guro den 04/09/2003 21:01:27
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  20:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar, skal begynne å jobbe med henne neste gang jeg rir på bane (rir på bane en gang i uken, for hun hater kjeder seg der)

Kopi av melding:
Vel, du kan jo longere med innspenning, da må hun jobbe med ryggen!

tviler på at hun kan å bli longert, eierne drev bare med hs, så hun har ikke gått i longeline... har ikke noen form for innspenning heller

Kopi av melding:
Hva med å begynne å trave henne over bommer!? Slik at hun tar poenget med å løfte beina

hun traver fint over bommer på bakken, det er bare når de kommer på støtter jeg har et problem... hun er også litt redd for kombinasjoner, må la henne skritte over (har bare hoppet 30cm med henne), men det fungerer dårlig når jeg begynner å hoppe høyere...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  21:00:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

tviler på at hun kan å bli longert, eierne drev bare med hs, så hun har ikke gått i longeline... har ikke noen form for innspenning heller

Hvis du får med deg noen er det jo ingen umulighet å lære henne det:-)

Ellers er det faktisk (samme hest som jeg syns hopper best i galopp..)
et stykk hest jeg kjenner som syns det er kjekkest å hoppe "ordentlige" hinder!! Når hindrene blir for lite kompakte prøver han oftest å løpe igjenom dem. Men det har brukt å gå fint om man rir fram mot hindret i bra grunntempo og hjelper han litt med å finne ut at det var hoppe over han skulle!! Altså, ikke la hesten verken styrte i vei, eller bare traske mot, men ri konsentrert mot, og i passende avstand gi beskjed om at nå skal det hoppes.

Legge markbom kan også hjelpe!!

Jeg er ingen sprangekspert. Men det jeg fikk beskjed om da jeg hoppet i sommer var at siden hverken hesten eller jeg hadde rutine, og vi bare skulle hoppe for gøy (han er dressurhest...vi skulle bare ha litt avveksling!!) så var det like greit å bruke enkle rettoppstående hinder, gjerne med markbom for å hjelpe både han og meg. Kanskje hun syns det er lettere å skjønne dette med å hoppe om du lar hinderet være bitte litt høyere enn 30 cm, slik at hun ser at det ikke bare er å trave over det (noe som da for deg kan føles som hun raser rett igjenom det!!) Men heller ikke så høyt at det er noen utfordring!!

ja, dette var vel enda mer svada enn i sted...

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  21:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun traver ikke over hinderet, hun river det rett ned... bommer og støtter. har fått henne til å hoppe litt da (med sjenkel), men hun "skvetter" og blir veldig spent da, så jeg vil helst slippe å bruke så mye sjenkel på henne... skal prøve å hoppe litt høyere med henne neste gang da. hun får gå helt i det tempoet hun vil mot hinderet (setter en grense ved hundre og helvette (beklager banning) mot det da, hun har en tendens til å sette opp farten...), og hopper bare enkelt hinder. "kombinasjonen" min var med 4 steg mellom, og bare fordi hun hadde hoppet så fint over det første. må gå over først hver gang jeg prøven noen nytt... hun rygget nærmest da jeg prøvde å få henne over et kryss hinder for første gangen... skal prøve da, neste gang jeg rir på banen... takk for rådene

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  21:25:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
hehe, hest med personlighet og evne til å se spøkelser stort sett hele tiden er ikke alltid like artig nei
Virker jo som du har en fornuftig utprøvingsteknikk!!
Men akkurat sprangråd ville jeg ikke tatt veldig seriøst om de kom fra meg!! (jeg er _ikke_ flink i sprang!!) bare så det er sagt!!
Fint om noen kan bekrefte/avkrefte deg jeg har skrevet før noe settes ut i praksis tror jeg!!!

Kan jo hende hun syns det er litt mindre slitsomt å rive ned hindrene da, enn å hoppe over dem, iallfall hvis du må gå av og sette det opp igjen!! Kan jo hende hun syns det blir lettere å hoppe når hun bare blir litt sterkere...sannelig om jeg vet..

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  23:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for rådene da hoppet med henne i dag, fikk en venninne som er litt mer bestemt enn meg til å prøve å hoppe 50cm med henne, og det gikk kjempefint hun hopper kjempebra hvis vi traver med henne. det virker som hun er veldig usikker i gallopp, hun spretter bare utenom (har ganske mye traver i seg, kan det ha en sammenheng??), men i trav så hoppet hun som en engel. tror hun har potensiale til å bli en ok spranghest, hun trenger bare litt selvtillit... det virker også som hun liker det når hun tør, og det er jo et fremskritt i seg selv det da

har ikke trent henne med tanke på å gå tøylen enda, vil ikke kreve for mye av henne siden jeg ikke har hatt henne så lenge enda, men det kommer nok det å...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/09/2003 :  00:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg ville så absolutt lært hesten å gå på tøylen og være lydig ovenfor vekt,sjenkel og tøyle før jeg hadde begynt å hoppe med den uansett høyde.Det du slurver unna med nå får du igjen for senere da hesten ikke kan det grunnleggende!Det hjelper ikke at jeg forteller deg her og nå hvordan du skal få hesten på tøylen, dette er noe du må lære deg først og som kalles "rytter-følelse", deretter lærer du hesten det..Å forstå hvordan du rir en hest på tøylen og hvordan det skal føles "oppdager" du bare plutselig en dag, og det glemmer du aldri!Det er en herlig følelse,og derifra jobber du videre med å "time" hjelperne dine og korrigeringer mer nøyaktig.Jeg ville oppsøkt hjelp og trent litt intenst en periode så lærer du dette litt fortere.I grove trekk skal hesten vike unna for bittet når du legger sjenklene rundt den.Da slipper den bittet,krummer nakken og bruker ryggen og bakbena og setter de godt innunder seg uten og øke tempo.Den korter inn kroppen og strekker/løfter bena opp og frem.Å få en hest på tøylen er målet ved all ridning så det er mye mer komplisert enn det jeg skriver her.Men,en hest som ikke går på tøylen setter opp hodet og senker/svaier ryggen og dermed sitter du på hestens skjelett og dette sliter voldsomt iforhold til en som krummer ryggen,da sitter du nemlig på musklene og dermed "varer" hesten lenger.Et lite tankekors kanskje??..Lykke til!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  14:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du er så kritisk til ridningen min så kan du kanskje komme å se meg ri og prøve henne selv!! hesten min er nemlig 13 år med en dårlig start på livet. det gjør at hun er skvetten og veldig var på sjenkel, og hvis jeg strammer litt for mye inn på tøylen så setter hun hodet i været, åpner munnen og springer i vill fart! det vil ikke si at jeg ikke kan ha kontakt med munnen på henne, men jeg må være veldig forsiktig med både hender og sjenkler! har faktisk ridd hester på tøylen før, hester som "kan" det, men hun er så heit og redd at det går ikke når jeg prøver... da blir hun bare stresset og alt blir ødelagt... så jeg synes at du kan slutte å være så nedlatende og kanskje tenke før du skriver, og kanskje lese litt mellom linjene på det folk skriver........ og når det gjelder å oppsøke hjelp: det er ingen skikkelige ridelærere i nærheten!!! jeg er fullt klar over at jeg ikke er verdens beste rytter, og jeg har kjempelyst til å gå videre med ridningen min, med det er da ikke mulig siden den eneste plassen jeg kan gjøre det på mishandler og underærnærer hestene sine, og da håper jeg du skjønner at jeg ikke vil gå der... sitter her og HÅPER at en annen stall i nærheten åpner for ridekurs i tilleg til rideleir... der har de nemlig utdannede ridelærere, men til nå så har de bare privat timer, og da må vi ha med egen hest. siden den ligger et stykke unna har ikke jeg mulighet til å ta med hesten min...

ps: det er bra råd du gir, har bare en tendens til å bli litt "jeg vet best, andre kan bare ha seg ****" når du ikke har sett hesten eller rytteren...

mvh lille meg

Redigert av kristy den 08/09/2003 14:47:54
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  18:08:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bare en kommentar.. Man kan fint ri en type hest til tøylen, men ikke fikse en annen. Så at en kan ri en hest til tøylen betyr skjelden at det er noe galt hos en annen hest dersom du ikke får den til.

Selv klarer jeg å ri endel hester til tøylen. Særlig den litt tyngre typen hester (blitt litt flinkere med den litt mer lette typen i det siste). Men på rideskolen jeg rei før var det en fullblodshest som med andre kunne gå veldig fint, men som meg meg gikk verre enn med en nybegynner. Det betyr at hesten for meg var vanskelig å ri til tøylen, og feilen lå hos meg. Og jeg har mye å lære for å bli en perfekt rytter Jeg tror du skal ha ridd mye forskjellig og har svært mye erfaring for å få til enhver hest. Og å kunne ri den heite og lette hesten på tøylen kan være noe helt annet enn å ri den store og tunge hesten "som kan det" på tøylen. Skal love deg at fullblodsen jeg overhode ikke fikk til også "kunne" det. Mens jeg andre ganger har fått hester som folk aldri har sett gå til tøylen gå på tøylen. Selvfølgelig er noen hester vanskeligere, og noen hester passer kanskje mindre til deg og din ridemåte (slik fullblodshesten var for meg). Men en hest skal i prinsippet ikke "lære å gå til tøylen", det skal være et resultat av riktig ridning. Men selvfølgelig er det ofte enklere å ri en hest som allerede er myk riktig, enn en som ikke er trent for det.

Jeg synes igrunn ikke chess uttalte seg så veldig "jeg vet best". Bare min kommentar..

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2003 :  07:57:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Faktisk leste jeg ditt innlegg nøye, det gjør jeg alltid før jeg prøver å hjelpe så det gidder jeg ikke forsvare..
Utifra det siste innlegget ditt tror jeg i tilegg at du har et tillits-problem med din hest slik du forteller hvordan hesten reagerer når du utfører ting.Godt mulig det skyldes hestens fortid, men uansett så er det jo du som må prøve å løse problemet,derfor prøvde jeg å få deg til å forstå at du må begynne fra bunnen av med denne hesten og gjerne i fra bakken så du får byggd opp igjen tillit og respekt dere imellom.Dette er tidkrevende og du må vite hva du gjør og hvorfor.Om du synes at jeg hadde en nedlatende tone i mitt forrige innlegg,javel så får du bare "synse" det.Selvfølgelig kunne jeg kommet å ridd din hest for deg ,men det er faktisk DU som skal ri den og derfor har det faktisk ingenting for seg at en annen rytter setter seg opp, og i tillegg er denne hesten som du skriver mishandlet og derfor bør du tenke deg om før du lar andre ri den!Bør ikke denne hesten forholde seg først til EN rytter å få tilliten tilbake synes du?? Lykke til fortsatt.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2003 :  16:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, jeg inrømmer at jeg overreagerte på det siste inlegget, jeg hadde hatt en litt dårlig dag. ingen bra unnskyldning, men... hun har blitt mishandlet, men det er lenge siden (9 år), og hun stoler på folk hvis de tar seg tid til det, men noe henger igjen. jeg lar ikke noen andre ri på henne, bare 2 som jeg VET er flinke, forsiktige og rolige. jeg har ikke hatt henne lenge nok til å bygge opp en skikkelig tillit mellom oss, så jeg vet at det kanskje er litt at hun ikke stoler på meg, men hun var faktisk slik til hun som eier henne også, og hun stoler hun 100% på... men, tilliten er ikke helt der enno, jeg jobber med den og håper at det kommer noen for å "undervise" i horsemanship snart... de som eier henne driver med det, ig det hjelper visst veldig mye på tilliten... så, beklager at jeg kalte deg nedlatende (må gjøre noe med temperamanget mitt), jeg setter faktisk pris på rådet ditt.. som sagt så har jeg virkelig lyst til å gå kurs, for jeg er fullt klar over at jeg ikke er verdensmester til å ri, men det er da ikke noen egnet plass å gjøre det på

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/09/2003 :  08:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisan!

No problem,kristy!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  09:41:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvordan går det med deg og hesten?
Jeg er ingen rideekspert, men skal fortelle om hvordan hesten min (v.bl.traver)fant ut at det gikk an å "gå på tøylen".
Problemet var at hodet hans var alt for høyt oppe. Dro jeg i tøylene satte han hodet enda mer opp, spente underhalsen, senka ryggen og alt det tullet der. Var egentlig motstander av hjelpeutstyr, men ble overtalt til å prøve med martingal. Når han er stressa gjør martingalen han bare enda mer stressa og jeg løsner den, så det går ikke an å tvinge hodet hans ned. Men etter et par rolige turer med løsetøyler begynte han plutselig å skjønne poenget. Han fikk være mest mulig i fred, for å få ro til å kjenne etter hvordan det var best å bevege seg. Og sannelig, gutten begynte å skritte ordentlig med energiske "dype" steg og halsen svakt krummet. Vet ikke om dette egentlig kan kalles å "gå på tøylen", men det kjennes ut som om han bruker kroppen sin mye bedre. Effekten er varig, selv om jeg fjerna martingalen etter noen få turer. Han går slett ikke pent og samlet hele tiden, det meste av tiden går han "i fri form". Det er lettest å få det til når hesten er god og varm med bra fremdrift. Det går ikke an å dra hodet hans ned, men med jevn,SVAK tøylekontakt, sitte mest mulig rolig i balanse, og mye ros når han velger å samle energien sin istedet for å stresse går han så pent at!
Mange vil kanskje si at det er juks å bruke martingal, men det leda hvertfall oss på rett vei

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  11:41:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
De fleste typer "hjelpetøyler" har en funksjon, og ved riktig bruk så er hjelpetøyler en veldig verdifull hjelp. Det er faktisk ikke noe galt i bruke dem - problemet med hjelpetøyler er først og fremst at altfor mange misforstår bruken, og gjør det til "tvangstøyler". Da blir det feil.

En viktig ting med å bruke hjelpetøyler er at man ser/ kjenner når hesten bruker seg riktig - at den bøyer nakken er ikke ensbetydende med at den går korrekt. En annen ting er at man ikke må gjøre seg avhengig av denne "ekstra" hjelpen. Vi har faktisk hester i miljøet rundt her (dressurhester endatil) som "må" gå med f.eks. strikk eller gramantøyle.

Men hjelpetøyler kan faktisk være god hjelp i korte perioder.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  15:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når han er stressa gjør martingalen han bare enda mer stressa og jeg løsner den, så det går ikke an å tvinge hodet hans ned. Men etter et par rolige turer med løsetøyler begynte han plutselig å skjønne poenget.

jeg har ikke brukt maringal på henne enno, men jag har en, så jeg skal prøve det når hun blir frisk (huner halt for tiden)

Kopi av melding:
De fleste typer "hjelpetøyler" har en funksjon, og ved riktig bruk så er hjelpetøyler en veldig verdifull hjelp. Det er faktisk ikke noe galt i bruke dem - problemet med hjelpetøyler er først og fremst at altfor mange misforstår bruken, og gjør det til "tvangstøyler". Da blir det feil.

tør ikke bruke hlepetøyler av noe slag, for jeg har aldri ridd med det før. jeg er livredd for å gjøre noe feil så hun blir værre... og, som sagt, det er ingen skikkelig plass å ri for instruksjon her... men snart får vi kanskje noen til Trana (stallen vår) for å unstruere, stalleieren skal høre litt rundt med folk

mvh lille meg

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.