hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan lære henne å vike sidelengs for sjenkel?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvordan lære henne å vike sidelengs for sjenkel?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  11:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har nettop fått (på for) ei døla hoppe, og hun er kjempeherlig å ri, men jeg har bare et problem... hver gang jeg skal svinge så legger jeg indre sjenkel til for å "dytte" henne utover, men da springer hun bare fortere... hun er veldig var for sjenkel, og har tydligvis ikke lært seg at det ikke trenger å gå fortere bare fordi jeg legger ene sjenkelen til... jeg er motstander av å bare styre med tøylene, det blir så unaturlig for meg, så... hvordan kan jeg lære henne det?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

xxxx

Skrevet - 31/08/2003 :  13:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Du gjør dette enklest ved å gå av hesten å jobbe dette fra bakken først.Lær hesten generellt å vike unna for press.Ta hånden din som "sjenkel", og start med å flytte forpart og bakpart da det er noe enklere.Legg hånden nærmest der egentlig sjenkelen vil være å hold et konstant press til hun flytter et steg, da tar du raskt vekk hånden så presset opphører.Det er slik hun vil lære dette også fra salen.Husk å rose så fort hun flytter seg, og ta bare et steg av gangen.Ved sideflyttninger må du bruke begge hendene i starten så hun ikke missforstår og flytter bare foran eller bak.Jobb dette fra bakken med grime, helst taugrime.Du må nok holde henne igjen i grima i starten så hun ikke tror hun skal gå frem.Når du har fått til dette kan du prøve det fra salen.Når du skal flytte henne til siden kan du prøve å legge utvendig tøyle og hånden din mot hestens hals så du legger et lett press på der også samtidig som du bruker sjenkel/vekt,se dit du skal.Alt dreier seg om at hesten skal vike unna for press,da er det ikke riktig å sitte ådra i hestens bitt i bevegelsesretningen.Dette er ingen enkel sak å lære en hest korrekt,så er du usikker må du oppsøke hjelp.Dette var veldig kort fortalt så det er mye mellom linjene her å huske på om du er "grønn" selv på området!Denne hesten må også lære seg å ikke være for sensitiv for sjenklene,det er beina vi skal ri med og ikke bittet.Jobb mye med bare å holde beina inntil sidene på henne,begynn i holdt og skritt.Men jeg vil anbefale deg å oppsøke litt hjelp i starten, det har både du og hesten igjen for.Lykke til!
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 31/08/2003 :  14:11:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Skal bare føye til en ting på Chess sitt svar:

Ri hesten på en rett linje på lange tøyler. Strekk så ut f.eks høyre fot og trakk godt ned i stigbøylen. Flytt "all" vekten din over på høyre rumpehalvdel og se hva som skjer. Hesten går da noelunde sideveis til høyre. La den gå slik noen skritt, rett deg opp og ri rett fram og gjør så same øvelse til venstre. Etterhvert kan du legge inn stilling/sjenkel/mindre tydelig vekthjelp/mm, men alt til sin tid.

Slik lærte hesten min sjenkelvikninger. Hun óg bare økte farten (sideførende skjenkel betyr jo gallopp må vite *s*). Men denne øvelsen pluss trening på bakken (se Chess`svar) gav oss gode resultater.

Ført til i ettertid: Iiik. Bommet på spørsmålet ditt utifra hva jeg svarte på jeg. Mitt svar duger dårlig for å få hesten til å svinge Men den vil gå sideveis da *s* Ikke gjør som jeg sier ;o)

Redigert av kajsa den 31/08/2003 21:26:57
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  21:16:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvorvidt det er til så mye hjelp, men.... ble litt i villrede av spørsmålet og svarene du har fått. Du sier "hver gang jeg skal svinge" og "dytte henne utover". Mener du svinge eller sideførende?

Jeg svinger mer for utvendig bein. Jeg bruker utvendig til å holde hesten "på plass" så skuldre og bakpart ikke forsvinner ut i evigheten. Innvendig bruker jeg mer til å regulere bøyningen. Hesten skal jo svinge rundt ditt innvendige bein, ikke dyttes rundt. Utvendig skal holde den på plass. Utvendige hjelpere er undervurdert av mange.

Er det sideøvelser du sliter med er absolutt bakkearbeid å anbefale (bakkearbeid er jo uansett en "fin" ting da men), som andre også har svart. Vil også anbefale at du forsøker å høre med noen av de som trener "dressur på lang tøyle" (Destriere eller Frik f.eks). En veldig fin metode. Ellers er jo også "Chess sitt svar" en metode som mange har benyttet - som også fungerer veldig bra i praksis, og ikke minst så er den relativt enkel i bruk.

Redigert av vixi den 31/08/2003 21:21:02
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  21:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
driver ikke så mye med dressur, sidelengs bevegelser har jeg derfor ikke så mye nytte av, så problemet ligg i svingingen... hesten "min" er litt småfrekk alene på tur, hun svinger og vil hjem, og da synes jeg det er så ubehagelig å "rive" henne rundt med tøylen... skulle gjærne tenkt meg at hun ikke skvetter til slik hun gjør hver gang jeg er borti med sjenkel... bruker egentlig sjenklene så lite som mulig, hun er veldig var på stemme, men det blir vel litt komplisert å begynne å lære henne å svinge med stemmen... hun er kjempeflink til å vike unna for press på bakken, jeg trenger knapt å være borti med en finger før at hun flytter seg unna...

ps. jeg vet at jeg ikke skal dytte henne rundt, men jeg kom bare ikke på hvilket ord jeg skulle bruke...
fik et råd om at jeg skulle holde den hesten jeg hadde i fjor i stramme tøyler og dytte (der ser du, jeg bruker ordet hele tiden) henne rundt... det funket på henne, men hun jeg har nå er veldig var i munnen også, med en gang hun får press i munnen og press på sjenkel så løper hun nermest baklengs...

mvh lille meg

Redigert av kristy den 31/08/2003 21:40:02
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 12/09/2003 :  17:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver at du bruker indre sjenkel når du skal svinge??
Det du oppnår da er å presse bakenden til hesten ut.
Sving: Støtt med indre sjenkel,bruk ytre sjenkel fremdrivende for å få hesten til å øke skrittlengden på ytre benpar.Du får da en riktig ridd sving og hesten forblir balansert gjennom svingen.
Sjenkelvikning: Hesten skal være rett i kroppen,men stilt i nakken fra bevegelsesretningen.Indre tøyle stillende,ytre støttende.Indre sjenkel (utifra den veien hesten er stilt) virker sideførende (litt tilbake trukket)
Ytre sjenkel virker fremdrivende (la ligge i vanlig posisjon)den skal også brukes korigerende på bog og bakdel hvis nødvendig. Tyngdepunktet rett over heste,men belast førende sitteben en aning mer.
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 12/09/2003 :  18:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Inersjenkelen din skal ikke "dytte" hesten utover i en sving, da vil du miste bakenden til hesten. Innersjenkel skal gi hesten noe å støtte seg til/rundt nesten som en pillar. Du skal derfor tråkke ned i inndre stigbøyle i svingen. mens indre sjenkelen ligger framme med gjorten.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  20:16:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
som sagt; jeg vet at jeg ikke skal "dytte" henne rundt.

Kopi av melding:
Sving: Støtt med indre sjenkel,bruk ytre sjenkel fremdrivende for å få hesten til å øke skrittlengden på ytre benpar.Du får da en riktig ridd sving og hesten forblir balansert gjennom svingen.

det er ikke slik jeg har lært... jeg har lært at man skal presse med innvendig sjenkel for å få hesten til å gå "rundt" den, og støtte med utvendig for å hindre at bakparten forsvinner... men folk lærer selvfølgelig forskjellig, og jeg har ingen planer om å bli proff dressur rytter... skal få ei til å undervise oss på stallen nå, og skal også kanskje på sprangkurs om en måneds tid, så...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.