hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dårlige rygger på sprang/dressurhester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 dårlige rygger på sprang/dressurhester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Magette

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  11:23:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt fra flere personer at ryggene til sprang/dressurhester fort blir dårlige. Ikke på grunn av hesten, men ridestilen til rytteren. Er det noen som vet noe om dette?

heidi2

Skrevet - 21/07/2003 :  12:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja dette stemmer. Mange ryttere rir hestene anatomisk feil. Ofte gaar hesten for dypt og bak toylen. Det er like skadelig at hesten gaar og kikker paa stjernene. Den bruker da ikke rygg/mage/nakke muskulaturen riktig. Da sitter rytteren rett paa skjelettet.
Og gaa i for dyp form sliter ogsaa veldig paa den senen som gaar langs nakken.
Dersom en rytter sitter i stolsits blir ikke vekten riktig fordelt paa hesteryggen og det blir 2 trykkpunkter under sitteknokene til rytteren.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  22:10:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En annen viktig faktor er også at banedekket ofte er for mykt, og at det blir tungt for hestene å gå, det er faktisk mye bedre for en hest å gå på hardt underlag enn for mykt.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 21/07/2003 :  23:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir nevnt over at mykt underlag fører til dårlig rygg. Jeg er bare delvis enig. Mykt underlag sliter først og fremst på sener og leddbånd. Dette kan så i andre omgang føre til dårlig rygg.

Og dårlig tilpasset saler skaper jo masse trøbbel for hesterygger rundt omkring!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/07/2003 :  17:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Dersom du mener at dressurridning, utført på en korrekt måte, er skadelig for hestens rygg, så tar du skammelig feil. Sprangridning vet jeg lite om, og det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at dressurhester som blir trent skikkelig, kan ofte brukes aktivt til de er over 20 år. Dressurridningen er bygget på prinsipper som går ut på å ta vare på hesten, og å utvikle den slik at den beholder sin fysiske og mentale helse som best mulig så lenge som mulig. Hvis du hadde lest litt rideteori, hadde du raskt oppdaget hvordan disse prinsippene gjennomsyrer alle treningsmetoder og øvelser som dressuren er bygget på.

Men så skal jo teorien omsettes i praksis. Innenfor dressur, sprang, trav, turridning, feltritt, alle grener, finnes selvfølgelig mange ryttere/kusker som ikke er så bevisste, og som sliter ut hestene sine langt før tiden. Tror ikke dressur- eller sprangryttere er verre enn andre. Generelt tror jeg at de innenfor hver gren som er dyktige, som har erfaring og kunnskap, som stadig forsøker å lære mer om hesten og den grenen de dyrker, de er også best når det gjelder å ta vare på hestene sine.

Dette å stadig sammenlikne grener, hvilken er best, hvilken er dårligst, hvilken er mest dyremishandling, er et blindspor som ikke fører noe sted. God "horsemanship" er uavhengig av grener, i alle fall i nesten alle tilfeller. Horsemanship bunner i respekt og beundring for hesten som et levende vesen, og har ingen ting med om man hopper hinder eller kjører travløp å gjøre.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/07/2003 :  20:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
eligj: Det er nå blitt diskutert litt om den holdningen dressurhesten, slik de blir ridd idag, egentlig er så veldig bra for dem. Noe med at hode og hals blir tvunget i unaturlig stilling, som igjen kan føre til slitesjeskader på frembena og på ryggvirvler i overgangene til ryggen, samt pusteproblemer. Tatt ut fra den atrikkelen som er debattert litt på hest.no. Selv rir jeg ikke noe særlig dressur, og vil ikke uttale meg noe særlig om ting jeg har lite greie på. Men jeg vil allikevel bare påpeke det kan være sant at dagens ridning er skadelig for hestene. Uten at ejg skal ta støtte i kun en artikkel om tema, selv om andre klassiske ryttere også har påpekt negative ting med dagens ridning.

Synes bare du angrep litt voldsomt :)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2003 :  02:54:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvis hesten tar skade av treningen er det sannsynligvis rytteren som rir feil. Enten man rir dressur, tur eller sprang.

Men tenk på en dressurhest - hvor myk og smidig den optimalt skal være. Har hesten ryggproblemer merkes det godt, noe som nødvendigvis ikke er tilfelle med en hest som stort sett går på tur. De fleste typer av slike problemer vil merkes bedre på høytpresterende hester innen alle grener.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/07/2003 :  13:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriducibili (og andre): Ok, var kanskje litt bastant. Men poenget er at jeg synes disse diskusjonene om "er trav mer mishandling enn sprang", "er dressur mer mishandling enn tur" osv av og til tar litt av. Særlig når *enkelte* synes å være mistenksomme til alle mulige treningsmetoder og grener som er utviklet i løpet av mange hundre år.

Den klassiske dressuren for eksempel, stammer tilbake til det gamle hellas. Og "sportsdressuren", om vi kan kalle det som rides i VM og OL og slikt for det, bygger faktisk på den klassiske dressuren. Det er vel grunn til å tro at man har lært en del i løpet av alle disse årene? For eksempel hvordan trene hestene sine slik at de kan yte sitt ytterste lengst mulig? Det er utrolig dyrt å trene opp og utdanne en hest fra ingenting til ferdig utdannet hest, og da vil man gjerne beholde hesten så lenge som mulig. Dette gjelder uansett hva man skal bruke den ferdig utdannede hesten til.

Derfor tror jeg at

1) alle grener i PRINSIPPET, er like "gode", like (lite) "mishandling" og så videre.

2) dårlige hestefolk finnes i alle grener:

- Travtrenere som kjører hestene sine alt for hardt og slakter hestene tidlig fordi de er utslitte.

- Sprangryttere som tvinger hestene over hindre med grusomme metoder.

- Dressurryttere som har glemt hva dressur egentlig dreier seg om, en debatt som faktisk har vært ganske aktuell etter siste verdenscupavslutning i dressur. Enkelte kritiserer dommere for å belønne hester som ikke er løsgjorte, og ikke viser riktige gangarter men som presterer å vise en del øvelser til tross for spente og tvungne bevelgelser.

- Turryttere som raser rundt i skogen i galopp på en opphisset og ukontrollerbar x-traver i noen dager for så å la hesten stå på stallen i to uker (noe som virkelig er en killer for både bein og rygg).

- Westernryttere som piner hestene sine med rykk og napp i sylskarpe bitt samtidig som de spenner til dem med skarpe sporer.

Men tilbake til poenget: Noen sprang- og dressurhester får dårlige rygger, men det gjelder hester innenfor alle grener, de som trenes useriøst, men også hester som går i hard trening. Hvis man skal bli veldig god i en gren, kreves en viss spesialisering. Spesialisering er dessverre en ting som medfører økt fare for slitasje. Det gjelder for hester, såvel som for mennesker.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  23:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si at jeg er velig enig med eligj! Det hun sier høres for meg veldig fornuftig og klokt ut!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  23:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det gjelder flere av oss...

http://home.online.no/~kjetraa/index.cfm

"Until he extends his circle of compassion to all living things, man will not himself find peace"

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/07/2003 :  18:20:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg innså plutselig en ting: Innlegget til Brynja sier egentlig ikke noe om dressur- og spranghester i forhold til andre hester. Den diskusjonen Brynja starter, er jo egentlig interessant hvis man ikke faller i "sammenliknings-fella", og den var det vel egentlig jeg som falt dypest i denne gangen. Så jeg må ta litt selvkritikk for det ;). Så det jeg egentlig mener, er vel at dressur- og sprang i utgangspunktet ikke er en spesielt "dårlig" sport, men at en del hester blir slitt ut på grunn av uvitenhet og ubetenksomhet hos ryttere og trenere. Enig i at dårlig underlag og ridning i feil holdning kan bidra til dette.

Generelt tror jeg dette i stor grad kommer av at både gode anlegg og gode, velutdannede trenere er lite tilgjengelig i Norge, særlig i en del "grisgrendte" strøk. Norske ryttere er, tror jeg, generelt veldig dårlig utdannede ryttere. Man kan vel si at ridning ikke sees på som en "ordentlig" sport av de fleste ikke-ryttere. ¨Ridning er faktisk en veldig utbredt sport, men det foregår veldig mye i uorganiserte former. Veldig mange er overlatt til seg selv, eller har lite å velge i når det gjelder for eksempel smed, veterinær, instruktører osv. Og man har dårlige ridebaner, hvis man er så heldig å ha en i det hele tatt. Hvis folk hadde innsett at ridning faktisk er ganske utbredt i Norge, og at det er en "ordentlig" sport som krever "ordentlig" organisering, så hadde kanskje samfunnet vært litt mer interessert i å bruke litt penger på å bygge ridebaner og ridehus, støtte ridesentere og så videre. Det å i det hele tatt få lov å bygge en ridebane i Norge, er ingen smal sak. Å bygge en fotballbane derimot..

Hva kan så hver og enkelt av oss gjøre da? Bare gi opp og innse at vi aldri blir gode ryttere fordi skjebnen bare ikke vil det sånn? Vel, hvis man ikke har en god instruktør, så får man heller lese. Finn en GOD bok i rideteori, og bruk noen timer på den. Jeg tror at alle ryttere som trener hestene sine nogenlunde seriøst, burde lære en del grunnleggende rideteori. Hvorfor finne opp alle hjulene på nytt når det er gjort allerede, og til og med skrevet nøyaktig ned i en bok?
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/07/2003 :  01:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra svart eligj!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 29/07/2003 :  12:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er VELDIG mye vettugt som blir sagt her! Er så enig så enig.

Tror veldig mye ligger i det at hestesporten i Norge (og sikkert generelt i andre land og) består av en hel haug med verdensmestere - om ikke de beste i universet! Bare ta en titt rundt her på hestemarked. Bildetekster som "Her prøver jeg å få hesten min på bittet", og man ser en ungjente knekke hestens nakke der de står oppstilt for fotografen... Veldig mange fokuserer på hvor dypt hesten går med hodet i dressur, og glemmer resten av kroppen. Ikke rart hesten får vondt i ryggen! Og - ikke kom å rett på hvordan jeg gjør det - hesten min går jo på tøylen! ;o)

Dressurridning er jo den viktigste delen av ridningen mener nå jeg. Uansett hvilken gren du driver med, og hvilket nivå dressurarbeid du driver med. Og da er det veldig synd at ryttere tror de kan "alt" eller at de har trenere som fokuserer på feil ting...

Selvfølgelig er det mange her som gjør det rette - eller i hvert fall VIL gjøre det rette. Men det er som noen sier her at utdannelsen på rytterne er heller dårlig her i landet (generelt, ikke bare innen sprang/dressur), og da er det ikke rart at vi ender opp med å fokusere på feil ting. Uvitenhet fører jo som oftest ikke til noe særlig positive resultater...

Hilsen fra Thea
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2003 :  15:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med både eligj og Thea! Man kommer ingen vei ved å si at man kan "alt", så man trenger ikke trening... Det er en del jenter i tenårene (og eldre) som har denne holdningen. Jeg prøver så godt jeg kan å jobbe med min holndning til akkurat dette. Jeg mener selv at jeg har MASSE trening foran meg når det gjelder dressur og sprang. Jeg tror jeg er heldig som har en hest som man MÅ gjøre det riktig for å få henne på tøylen. Hun knekker ikke på nakken, men hun begynner faktisk bakerst (på kroppen sin), og jobber seg fremover. Først kommer bakparten i aktivitet, så kommer framparten i riktig form. Ikke spør meg hvorfor hun gjør det :)
Men hun er en veldig krevende hest å ri dressur på, så den dagen jeg mester henne på tøylen i alle gangarter, ja da har jeg nådd langt!
For å få til dette, har jeg skaffet meg en trener, som skal trene meg fremover.

Jeg har ridd noen hester som man trenger bare ta opp tøylen, og bevege litt på fingra, så går den ned med en gang. Kun med halsen selvfølgelig... Da glemmer man fort det at resten av hestens kropp skal være med for at hesten skal gå på tøylen.

Dette er min mening om dette da...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2003 :  20:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke d bare er ryggene til sprang/dressur hester som blir ødelagt.. En U-erfaren rytter,kan ødelegge "turhesten" like mye som en annen hest!!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2003 :  00:56:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
jada, en uerfaren rytter kan også ødelegge turhesten sin, men det sier seg selv at det er mer belastende for en hest å hoppe et hinder å lande på ett bein, mange hudre KILO på ETT bein... Uansett hvor erfarne rytterne er. All ridning er egentlig på en måte skadelig for hesten, så...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.