hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nikker med hodet... Hva skjer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Nikker med hodet... Hva skjer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  11:37:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hesten min har en merkelig adferd, når våren kommer så begynner hun å nikke med hodet er mest når vi er i stallen og når hu står i boksen, ikke når vi rir. Oppførs seg slik i mange år, første gangen fikk jeg ridetreneren min til å se på henne, etter som jeg var fersk på hestefronten da, virket som hun hade vondt i ørene, tenkte på midd, men ikke noe midd å se, kunne oxo være noe med nesen ... Hadde mye spekulasjoner, så jeg ringte oslo vetrinærhøyskole for å avtale at jeg kunne komme med Garsy, Vetrineren jeg da brukte på Biri jobbet der og han tok en titt på henne, bøyeprøve var ok, ble raspet tenner (noe som egentlig var unødvendig men ble gjort etter mitt ønske for var lenge siden sist og var bare bittesmå kanter) Så dopet vi hesten ned for å se i nesen svelget, fant ingentin galt der, litt slim men det var visst nomalt. Så til slutt etter dopet gikk ut av kroppen tok vi røntgen av alle bena for å se om det ev entuelt var noe vi hadde oversett, men bildene såg kjempebra ut for en hest på hennes alder var vel en 15 år da.... Dyrlegen sa hun kunne være alergisk mot noe, hadde ikke sett noe uvanelig på prøvene og undersjøkelsene, men fikk resept på allergi medesiner (gudene veit hvorfor han trodde det) var usikker da, men tengte at kunne prøve å se om det hjalp, Stakkar hesten min ble prøppet full av medesiner som hu hatet var visse strev morgen og kveld.... Vært slik vært noen år, og nå har det begynt i gjen, siste årene har jeg ikke gitt henne noe allergi meddesiner for det ble ikke noe bedre med nikkingen når hun fikk det, og liker ikke proppe full hesten med medesiner bare for å ha gjort det.

Noen som har noen tips? KAn det være hormonelle forandringer? Er det forde hun røyter som pokkern og det irriterer henne? kjent på ryggen ikke øm der, bena er ikke ømme hovene, ørene er middfri, er vel ikke midd når det er så kaldt heller kansje men sjekker likevel.....

Håper dere kan komme med innspill... ingen som fatter hva dette er:/

Garsy du er verdens beste!

Lopke

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  12:23:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
står hun og suger på tunga?? da nikker de som regel litt. Er en uvane fordi hesten kjeder seg.. kanskje derfor hun gjør det når hun står innè? Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  13:25:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hun suger ikke på tunga nei, gjør det bare om våren så rart det skal være en uvane som går bort når snøen går bort hehe.... kan jo være en uvane men rart at hun blir kvitt den uvanen når sommeren kommer=/
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  22:43:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sikkert at hun gjør det av smerte?

har møtt noen hester som gjør dette,men da har jeg fått forklart at de gjør dette fordi de er så glade..fordi de priser våren,å rett og slett blir vårkåte..de nikker sånn på hode som black beauty gjør på den ordentlige filmen..
men er ikke sikkert dette er tilfelle for din hest,det vet du best selv...

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  12:06:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hun er ikke halt, samfart hele kroppen hennes, sett i munnen, ingen spisse kanter på tenene, kan jo være at hu priser våren, Skal ha dyrlege på henne snart, skal få sjekke hele gampen da... Går jo bra når jeg rir henne oxo, bedre enn i vinter, så er ikke noe med bena, men hvem veit...

Bare komme med fler innspill folkens... kansje jeg en eller annen gag finner ut av dette....

frkelin

Skrevet - 04/04/2006 :  13:16:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør hun det mer når hun blir stressa opphisset? På en stall der jeg sto før var det en hest som nikket veldig med hodet og særlig hvis den f.eks ble ridd fra eller var litt urolig. De mente det var en slags sykdom, hjerneskade, epilepsi eller noe sånt. (Ja hester kan faktisk ha epilepsi). Eieren fikk vite at hesten sakte ville bli værre, men at det ikke var noe å gjøre noe med.
Det er visst veldig sjelden.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  14:24:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opalen nikker med hodet innimellom når hun er fryktelig sprek (i ridesammenheng) eller det skjer veldig mye spennende rundt henne. Har sett dette hos veldig mange fullblodser - også inne på stall. Tror ikke hun har verken hjerneskade, epilepsi, allergi eller andre ulumskheter. For henne er det mere en "uvane" på linje med dunking av fot i boksdør, skraping med forbein i gulvet osv (nå gjør hun heldigvis ikke det). Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  16:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
synes det virker bare som om han er oppgira jeg:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  12:41:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
frkelin; Om du hadde lest det som sto øverst så hadde du vel kansje fått et litt annet yn på ting... Har du hørt om hester med epilepsi bare når våren kommer??? Dot think so!!!! Bra med spekulasjoner og vet hester kan få det, men når det går over når snøteppet har blitt borte så er det mest sansynelig at dt er noe HEEEELT annet...

Bustetrollet

Skrevet - 05/04/2006 :  14:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
En sommer jeg hadde en kaldblodshoppe på fôr så sto hun å nikka med hode hele tiden. Jevn takt. Hun sov samtidlig som hun nikka til og med.
Både jeg og eieren trodde det var en måte å holde fluene unna på. Men nå er det jo ikke fluer.

Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 26/04/2006 :  13:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som en lidelse som kalles headshaking. Søk på det så finner du masse artikler på nettet. Min hest har også et snev av dette. Mest når vi rir på tur om sommeren. Han utviklet dette etter at han ble stukket i nesa av en jordveps en sommer. Headshaking er vanskelig å få gjort noe med, og man vet heller ikke helt hva som er årsaken. De har forsket mye på dette i england. Og de mener det er flere årsaker, og at det varierer fra hest til hest. Noen av årsakene kan være allergi, frykt for å få insekter i ansiktet (min hest...), hodepine, trykk bak ørene (som påvirker nervesignal til hjernen).Så lenge hesten ikke lider og den ikke slenger så mye på hodet at det er farlig, trenger man ikke gjøre noe. Noen merker litt positiv effekt av å bruke flyenetting over nesen til hesten. Men som sagt et mysterium som de ikke finner helt svaret på, og der det er lite som hjelper.

Anbefaler deg å sette deg inn i temaet! De fleste artiklene som er verdt noe å lese står desverre på engelsk da...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  20:53:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Tror ikke dette er noe å bry seg om. Om hun bare gjør det når våren kommer kan det være en reaksjon på at det blir tørrere i lufta f.eks. Kaldblodsen min gjør dette noen ganger når vi er ute å rir, går sånn og nøkker og løfter litt på hodet! Dyrlegen sa det var mange hester som hadde det, og at det er en form for menneskelig Tix, ( altså ufrivllige bevegelser) men at hos hester oppstår det bare når hesten enten kjeder seg eller er for lenge i ro. ! Min hest lider ikke, og ingen andre hester jeg har set som gjør dette lider!
sooove ja takk Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 28/04/2006 :  09:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red en hest en stund, som oppførte seg sånn om våren og på forsommeren.

Det var visst allergi....

Husker ikke hva som ble gjort med det
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  22:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den gamle nordlandshesten min gjorde akkurat det samme! Når våren kom begynte han å slenge på hodet i stallen og når jeg rei han...Dyrlegen trodde også først det var noe med ørene, så fikk behandling for det, men neida, det var det ikke....fant aldri ut av hva det var da han døde i fjor..men vi konkluderte nærmest med at han hadde en skrue løs og likte skranglinga inni hodet (ble bare komisk etterhvert), for ingen klarte noengang å finne ut av hva det var....Merkelige greier..var bare på våren og sommeren han gjorde det. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  11:20:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hesten min gjør det samme når det regner og snør, og når han har lite å gjøre ute i paddock. Han ¨kaster¨ på leppa si, på en måte. Når det regner og snør gjør han det når han får snøfnugg eller regndråper på leppa. Når det snør/regner kan han også gjøre det ute på tur, men inne i stallen osv. gjør han ingenting. Tror det er hans greie ;)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 02/05/2006 11:24:17 Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 04/05/2006 :  10:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste en reportasje om allergi på hester som forårsaket "headshaking", kan kanskje være at hesten når den røyter får litt løse hår i nesa og at det bare må kile så helt sinnsykt?

Går kanskje ann å prøve en sånn liten netting-maske-ting som festes på nesereima og ligger over mulen? Iallefall når du rir?

Tror ikke det er dyre greiene.. Kanskje litt værre å få fatt på de....

Forøvrig var bladet (Equipage fra Danmark fås kjøpt på narvesen) det beste mest interessante heste bladet jeg har lest noensinne. Leste det fra start til slutt!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.