hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Islandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  17:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Etter en lengre prat med mitt opphav (=foreldre), så har vi kommet frem til at vi kanskje skal kjøpe oss en islending. Dette er bare kanskje enda, siden vi må ordne sikker stallplass / utegangsplass først, men vi er da ihvertfall i gang, hehe. Håper bare de ikke så brått ombestemmer seg.

Jeg har vært med på å kjøpe hest før, men aldri til meg selv. Og jeg har heller ikke noe så enormt med erfaring med islandshester. Jeg har derfor endel spørsmål.

- Noen som kan gi meg en liten sjekkliste på hva man skal se etter når man skal kjøpe islending?
Jeg er ute etter en hest mellom 8 og 16 år (voksen og erfaren hest) som skal være 4-eller 5 -gjenger (gjerne det siste). Den kal bli brukt myyye på tur og om jeg får opp kompetansen min litt, så kan det hende vi prøver oss litt på gangeartsridning også.. Prisklasse opp til 45.000.

- Noen som har kjøpekontrakt link?

- Ellers noe innspill?

Hilsen Mari, som forhåpentligvis får seg islandshest før høsten setter inn.

www.hestene.no

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  17:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk hodet, beina og gangartene. Siden du ikke har noe særlig erfaring med islandshest før, så bør du ikke gi deg i kast med en unghest som kun har passaktige gangarter. Islandshester blir lett heite, noe som ikke passer for alle. En heit islending er absolutt ikke det samme som en heit 'normal hest'! Det kan også være veldig lurt å få hjelp av noen som har erfaring med islending, gjerne en instruktør, så du klarer å vedlikeholde gangartene.

Utover det så har du akkurat de samme sjekkpunktene som ved kjøp av 'vanlige' hester.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  17:52:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk kristy. Jeg skal ikke ha noe ungt noe, heller en eldre erfaren hest.
Jeg har dyktige folk til å hjelpe meg, heldigvis. Ellers ville jeg ikke ha satset på islandshest.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  18:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev unghest ser jeg, det var ikke helt etter planen . Sånn går det når man driver med flere ting på en gang. Det jeg mente var en hvilket som helst hest med bare pass.

Kan du få med deg noen når du skal kikke på hest? Det ville så absolutt hjulpet, da får du et par øyne til som ser de tingene du ikke ser.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  18:41:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Link til kjøpekontrakt Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  18:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
En 8år gammel islandshest er faktisk ganske "ung". De blir jo som regel ikke ridd inn før de er 4-5 år gamle, og da det er litt mer å lære en islandshest av grunnleggende ting (les: gangarter), enn det er å lære en "vanlig" hest av grunnleggende ting, så er hesten fortsatt ganske fersk som 8-åring. Men man kan selvfølgelig finne dem på 8år som er helt ok...bare en ting å passe på. Eksempelvis var en 5 år gammel islending på skolen i fjor som man ikke skulle trodd hadde gjort annet enn å være ridehest...

Samme med 5-gjenger; mer å holde styr på, og de har etter min erfaring lettere for å bli litt "heite i toppen" enn 4-gjengere. Men det samme gjelder her som på alderen; det gjelder ikke alle. Skal du har 5-gjenger, vil jeg hvertfall anbefale en som er litt eldre, og som er ridd som stabil 4-gjenger, så kan du heller plukke fram passe senere med hjelp fra en instruktør.

Og så bør du få med deg en med erfaring fra islandshester fra før. Mye lettere for en med erfaring å bedømme både temperament, gangarter og eksteriør.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  18:51:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
kristy: Ja, planen er å ha med meg både ridelærer og en med litt peil på islandshester. Om hesten virker aktuell --> veterinær.

Ragnhild E: Takker

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  19:05:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
batta: Takk for svar. Ja, alle de jeg har tittet på til nå (i annonser) er 10-16 år. Nå har jeg jo Geysir gutten, og han er 5-gjenger. Han er litt heit, men veldig lett å styre. Ganske likegyldig når det gjelder sjenkler (kanskje ikke så rart, med det fettlaget..), men ellers er han knall :-)

Skal ha med meg folk med mere peiling enn meg + at jeg skal ha hesten ganske lenge på prøve.

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  21:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
kan tipse deg om www.islandshester.no hun som driver stedet er en hyggelig islandsk dame som garantert vil finne deg den rette hesten til rett pris! har jobbet der og kan virkelig anbefale henne! Hun eier forresten 3 av norges beste hingster også;) Holder til i Saltdal,Nordland.
Vet hun skal selge endel av sine hester nå,men formidler gjerne for andres hester!

Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  21:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kan tipse deg om www.islandshester.no hun som driver stedet er en hyggelig islandsk dame som garantert vil finne deg den rette hesten til rett pris! har jobbet der og kan virkelig anbefale henne! Hun eier forresten 3 av norges beste hingster også;) Holder til i Saltdal,Nordland.
Vet hun skal selge endel av sine hester nå,men formidler gjerne for andres hester!

Opprinnelig postet av lene og diesel

Bilder av avkom etter to av hennes hingster på vip'en min (Atla og Skogfax)...
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  22:02:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er nok litt langt til Nordland for å kjøpe hest, vil satse på å finne hesten sør for Tr.heim. Er bare det at jeg bor veldig usentralt, og jeg har ikke råd til å transportere en hest så langt.

Edit for å si at jeg skal kikke på siden og vurdere hestene :-)

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 02/04/2006 22:04:57 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  22:23:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er 4-gjengere billigere enn 5-gjengere? Er jo egentlig tølt jeg er ute etter, og da er det ikke vits med en 5-gjenger, egentlig..

maane

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  23:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er 4-gjengere billigere enn 5-gjengere? Er jo egentlig tølt jeg er ute etter, og da er det ikke vits med en 5-gjenger, egentlig..

Opprinnelig postet av Mari^_^

Nei, ikke nødvendigvi s. Kvaliteten på gangartene teller mer enn om de har 4 eller 5, så pris er veldig individuelt.

En firgjenger vil nok være et godt valg. De er gjerne litt enklere å ri gangartsmessig.
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  23:14:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
For deg ville jeg nok anbefalt fir-gjenger.. Da "slipper" du passen og det som følger med den. Det er den enkleste vein å gå for å si det sånn.. Ikke så mye å holde styr på ;)
Men om de er billigere komme an på hvor gode de gangartene hesten har er osv osv..

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  23:14:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
5-gjengere er vel som regel en del dyrere enn 4-gjengere ja...
Og hopper er jo dyrere enn Vallaker,men det visste du sikkert;)
Og få deg en med godt adskilte gangarter,ellers blir det fort mye rot om man ikke er så erfaren.

Men bra du satser på Islandshest og håper du finner den rette;)))

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  23:17:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk :-)

Er jo tølt jeg er ute etter, og om hesten blir noe lettere å ri når den ikke har pass, så er det egentlig bare bra :-)

Ønsker meg helst en hoppe da, men en valakk går også bra :-) kjønn er ikke det som teller mest

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.