hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hestehagen..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 hestehagen..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway
Innlegg: 1003

Skrevet - 17/04/2006 :  13:46:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
men hvorfor skal dere på død å liv prelle av alt utstyret...? vi mennesker har tatt til oss hesten som et arbeidsdyr, senere som hobby-dyr. hesten er ikke opprinnelig bygd for dette, så da har vi mennesker utviklet utstyr som hjelper hesten med å utføre den oppgaven vi har gitt den gjennom tidene. (ang sporer å pisk, skjønner jeg at ikke alle trenger dette, og ville ikke delt ut sporer å pisk til nybegynnere uten at de vet hvordan de skal brukes, og hvorfor man bruker de. dette er hjelpemidler som skal forfine hjelperne, de er ikke ment som avstraffelse) men å ta bort salen som hjelper hesten å fordele trykket på ryggen? det skjønner jeg ikke.
vi mennesker har også utviklet "hjelpemidler" som skal hjelpe oss i hverdagen. men jeg hører ikke noen hyle ut om at det er misshandling å bruke klær, kjøre bil, bruke vaskemaskin, osv.
egentlig skulle ikke dette vært naturlig for oss heller. skal vi kvitte oss med alt dette? å istedet for å gå på butikken, bør vi gå ut i skogen med klubbe å "plukke" maten vår selv?
skal man ta rullestolen fra en lam person? det er jo ikke naturlig, dette er et hjelpemiddel for denne personen.

må også legge til at jeg syns Ellen, svarer utrolig dårlig for seg. og at hun roser ungene og sier at hun er stolt over at de har sine egne meninger i en debatt som har tatt helt av hva drittslenging gjelder, gjør meg veldig skeptisk. for på meg virker det ikke som at disse jentene har egne meninger, jeg syns det virker som hun skryter av dem fordi at de har ELLENS meninger.
noe annet jeg reagerte på, er at hun hele tiden omtaler disse småjentene som "jentene mine"
jeg har aldri hørt på en rideskole at ridelærer omtaler folk som "jentene sine", syns det er mer passende om hun hadde kalt de rytterne/elevene sine. og når det på et innlegg står, (husker ikke ordrett) men, "stå på jentene mine, jeg elsker dere", jeg syns dette virker som en rar måte å omtale elevene sine. en ridelærer skal være et forbilde, en lærer, ikke en bestevennine eller en mor.
om jeg hadde hatt barn hadde de ALDRI fått lov til å ri på denne plassen, syns den virker skremmende! har aldri vært der, og jeg ville nok ha tatt det med en klype salt om mange mennesker hadde sagt negative ting uten å ha vært der, det jeg reagerte på er måten både Ellen og lakeiene hennes ordlegger seg, og svarer for seg.
samtidig hadde ellen lagt ut en link til bilder som hun mener støtter henne i å holde seg unna bitt, joda, bildene var stygge de, men en person som driver en rideskole, burde vite såpass at mange av disse bildene er bare tatt i et uheldig øyeblikk. jeg vil tro at man kunne tatt slike uheldige bilder også på hestehagen, akkurat som på andre staller.

jeg har aldri vært på hestehagen, og misliker plassen allerede. pga måten disse personene legger fram sine svar og meninger. og merk; jeg utaler meg ikke om plassen, men om hvordan jeg opplever disse folkene utifra innlegg.

det er tidligere sagt at;

Kopi av melding:
ellen har en overtalingsevne utenom det vanlige, og hun får alt til å høres riktig ut.

Kopi av melding:
jeg tror ellen hadde blitt en flink politiker, om hun hadde prøvd seg. hun kan faktisk svare for seg!

det er dette som er skummelt. at folk har evnen til å overtale folk, å prate folk opp,ned og rundt seg selv til man plutselig har overbevist dem om at sin mening er den rette.


og i fare for å dra ting alt for langt nå.
Hitler var bare en liten mann som trodde på sine meninger, var flink til å prate for seg og en dyktig politiker, og overbeviste noen folk om at det han gjorde var rett, og snøballen begynte å rulle. jeg er sikker på at de som kjente Hitler personlig hadde en helt annen mening om ham enn andre. Hitler var sikkert en hyggelig mann han, om man sto på god fot med ham.


(rolig, jeg sammenlikner ikke Ellen med Hitler om noen tror det, jeg bare poengterer at en person som blir omtalt med at vedkommende har en overtalingsevne utenom det vanlige, og får alt til å høres riktig ut, så trenger ikke dette nødvendigvis være en bra ting.)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 17/04/2006 :  14:28:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Angående velmuskulerte hester.. Hest X fra Hesthagen ble ridd med sal, fordi hest X var spiss. Hest X kan nå, når den står et annet sted ris barbak uten problemer fordi den faktisk har fått muskler i ryggen ;-) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway
Innlegg: 1873

Skrevet - 17/04/2006 :  14:48:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ellers kunne jeg tenkt meg å besøke Hestehagen for å se meg egne øyne hvordan dette "samfunnet" fungerer.

Kopi av melding:
vi sier ikke "sal,pisk,sporer,sko,dekken osv. er torturmidler! basta!" dette har jeg nevnt før, men de spurte: "her på hestehagen bruker vi ikke pisk,jernsko,sporer eller bitt. vet dere hvorfor?" og da skulle barna svare, og jeg kan love deg at ingen sa det var fordi det var torturmiddel.


Er det bare jeg som får bilde av en "kult" som er litt på kanten her?

Jeg tenker også WW2. Ser for meg der Führer som holder tale for ivrige undersotter fom heier i kor. SIEG HEIL!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 17/04/2006 :  15:04:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hehe, Ullsokken. Tenkte litt på det samme faktisk, selv om den sammenligningen kanskje ikke er helt riktig..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 17/04/2006 :  15:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ellen har en overtalingsevne utenom det vanlige, og hun får alt til å høres riktig ut.

heller en instruktør som ikke har den overtalingsevnen, men som vet hva som er riktig og lærer bort det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 17/04/2006 :  15:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig nå, så syns jeg både denne debatten, samt debatten på hest.no har gått altfor langt. Det er forferdelig personuthenging. Greit nok at Ellen svarer for seg på debatten på hest.no, men likevel.

Konklusjonen er vel ganske klar. Brukerne av Hestehagen trives der, med de metodene de bruker, mens andre folk trives best med sine metoder, og overhodet ikke liker metodene som blir brukt under ridning og håndtering av hest på HH. Enkelt og greit.

Disse to gruppene av folk tror jeg aldri at blir enige, og det vil fortsette i en uendelig diskusjon.

Wenche & Amber



Redigert av - Wenche=) den 17/04/2006 16:00:36 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway
Innlegg: 1488

Skrevet - 17/04/2006 :  15:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wenche! Jeg er så imponert over deg som "bare" er 17 år og så diplomatisk og saklig, ser saker fra begge sider
Håper mine jenter vokser opp til å bli like klarsynte og fornuftige!

Helt OT men måtte bare sies

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 17/04/2006 :  15:56:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Wenche: jeg tror ikke noen har problemer med metodene, men det faktum at alt annet blir fremstilt som dyremishandling og torturmidler. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 17/04/2006 :  16:09:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Wenche! Jeg er så imponert over deg som "bare" er 17 år og så diplomatisk og saklig, ser saker fra begge sider
Håper mine jenter vokser opp til å bli like klarsynte og fornuftige!

Helt OT men måtte bare sies

Opprinnelig postet av Harneshaug



Ntååå, nå ble jeg glad nå, hehe..

Kopi av melding:
Wenche: jeg tror ikke noen har problemer med metodene, men det faktum at alt annet blir fremstilt som dyremishandling og torturmidler.


Oprinnelig postet av Formosissima




Joda, det gjør de, men det er et syn og en "religion" de har der, og som ingen kan ta fra dem. De får tro at det er torturmidler, så lenge de som bruker såkalte torturmidler, er fullstendig klar over at det kun er hjelpemidler som blir brukt når det er nødvendig. Så får de tro hva de vil.

Alle hestemiljøer får tro at deres måte å håndtere hester på er den beste, helt til det motsatte er bevist. Og det tror jeg igrunnen at aldri skjer, og det er ingenting å få gjort med den saken. Vi får bare lære av hverandre. Plukke ut det vi syns er bra, og ta det med oss i vår egen omgang med våres private hester.

Wenche & Amber


Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 17/04/2006 :  17:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal pelle meg derned i sommer, så skal jeg gi noen rapporter om hvordan det egentlig er..

*Liste seg stille på tå*

Opprinnelig postet av *Hrafn*



neinei,vil ikke ha enda en hjernevasket person..

legg ved rapport da:))

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)



Jeg putter bare på hjelmen jeg skal ha på når jeg skal flytte til Mars

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway
Innlegg: 2627

Skrevet - 21/04/2006 :  10:51:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal pelle meg derned i sommer, så skal jeg gi noen rapporter om hvordan det egentlig er..

*Liste seg stille på tå*

Opprinnelig postet av *Hrafn*



neinei,vil ikke ha enda en hjernevasket person..

legg ved rapport da:))

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)



Jeg putter bare på hjelmen jeg skal ha på når jeg skal flytte til Mars

ikke jeg,vi heter det

Opprinnelig postet av *Hrafn*


*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Innlegg: 62

Skrevet - 19/06/2006 :  00:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitter her med ett lite hakeslepp jeg... -Gulp..- Trodde ikke dette var mulig jeg.. Driver selv egen "rideskole" og får helt angst nå...
Hestene mine skulle under stor sannsynlighet vært i himmelen alle sammen...

Snakker endel med de som lager "hestedilla" den skoledagboka. Og Hestehagen ville ha inn en annonse der det stod "Torturerer du hesten din enda?!" med bilde av dekken, sporer osv...
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 19/06/2006 :  00:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
TORTUR:::HÆH? De gir seg ikke?
JA jeg torturerer!
Som jeg gjør. De har ikke bare sko,dekken,går med sal OG bitt OG neserem OG står på stall om natta...de får også KRAFTFOR (Gud forby) jeg rir med PISK både titt og ofte,jeg følger forskning og fakta istedetfor egen overbevisning/Religion og om hesten min hadde blitt så desperat av sult at den hadde spist råtten fisk hadde jeg begynt å se alvorlig på om jeg ikke burde gjøre noe med foringa mi!

På en hest med gasskolikk vil man ofte kjenne en fiskeaktig lukt fra magen på den,forresten. UTEN at den har spist nedgravd fisk.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway
Innlegg: 1264

Skrevet - 19/06/2006 :  00:49:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
jeg finner IKKE debatten... Lene. kan du sende meg link??
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 19/06/2006 :  00:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du tenker på den gamle debatten som gikk på Hest.no.så er vel den forsvunnet i "fornyingen" deres?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.