hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan hesten ha "vokse smerter"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kan hesten ha "vokse smerter"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  09:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Haflinger valakken min er 5 år og etter hva jeg har lest så utvikler denne rasen seg litt sent, men har til gjengjeld ofte en veldig høy leve alder. Han har ofte en del merklige fakter som jeg lurer på om kan være vokse smerter, men jeg har aldri hørt om det på hest før. Kan hester oppleve smerter i forbindelse med at de vokser slik som oss? Ute i luftegården steller han seg ofte opp å strekker seg knelende med frembeina og rumpa i været akkurat som en hund. Eller han strekker hodet og hals så høy han er. Har jo sett at andre hester også gjør dette men han går og strekker seg på alle mulige måter så veldig ofte. Stadig vekk står han også å tramper voldsomt med bakbeina mens han står og døser i paddocken. Akkurat som han plages av noe. Han har ikke mugg el. Kanskje dette er helt normal adferd, men jeg har ikke merket meg at andre hester gjør slikt så ofte. Hva tror du? Vokse smerter???
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  09:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har han alltid gjort det? eller noe han er begynt med nå? Jeg tror ikke han vil vokse så utrolig mye mer etter 5 år.

Hester opplever sikkert støl og stivhet i forbindelse med å vokse, men på den andre siden viser en hest ikke smerte på samme måte som mennesker pga "rovdyr"... de fleste hestene lider i stillhet om de har vondt.

Men hester strekker seg.. det har jeg sett ofte. Om du synes denne adfærden viser ubehag ville jeg snakket med dyrlegen, i tilfelle han faktisk har vondt.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  09:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
En unghingst jeg tidligere oppstallet med fikk "diagnosen" voksesmerter av veterinær.
En litt tung russisk ridehest.
Han fikk en hel del plager under rytter, og virket utilpass.
Men dette gikk over.

Har selv en 5-årig araberhingst.
Han har vokst litt i rykk og napp, og hatt "vokseperioder".
Det jeg har lagt merke til da, er at han spiser mye mer grovfor, og han har virket utilpass.
Ingen tegn på direkte smerte.
Ridninga har gått greit, da han ikke har gått så hardt til nå.
Men han liker liksom ikke å bli tatt på.
Pleier å la han være litt i fred, ikke trenge meg på for å kose og børste liksom.
Samt å begrense ridninga litt.

Kan godt hendet det er som Lopke skriver, at hesten din er stiv og støl.
Ser på meg selv, er jeg stiv i ryggen eller nakken, strekker jeg jo ekstra mye på det.
Om du er i tvil, få hesten sjekka...

Anette Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  14:15:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hester kan ha vokse smerter. En venninnes hest hadde voksesmerter som 2åring, så gale at han lå meste parten av tiden, det resulterte i at hesten fikk en veldig kort rygg.

I følge tideligere eiere, hadde vetrinæren fortalt dette.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  18:43:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Har han alltid gjort det? eller noe han er begynt med nå? Jeg tror ikke han vil vokse så utrolig mye mer etter 5 år.

Takk for svar
Jeg har bare hatt hatt siden desember og han har drevet slik siden han kom hit. Vi trener han ikke hardt, men selvfølgelig kan jeg ikke utelukke at han kanskje er litt stiv og anspent. Kanskje best å la Dr.dyregod få ta en titt på han. Greit å få sjekka det ut i tilfelle det er noe som gjør vondt. Ellers har jeg hørt at Haflingere kan vokse til de er 7 år bl.a pga.den høye levealderen til rasen. Litt sen i utviklinga med andre ord.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 01/04/2006 :  13:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
alle hester vokser på en eller annen måte fram til 7 års alderen. Men de har gjerne fått høyden sin i 5års alderen, og vokser mere i bredden etterpå.

selvsagt kan også hester få voksesmerter, de vokser på samme måte som oss. Yngre hester kan bli slappe og utilpasse og bør få fri fra fysisk trening når de vokser mye.

Men om du synes han oppfører seg rart, få en dyrlege med kunnskap om skjelett ol til å sjekke han, noe kan jo være galt. En 5åring vokser sjelden i slik grad at den får store plager av det tror jeg . Men det kan jo være andre ting som er galt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.