hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestelisens?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Hestelisens?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  22:59:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er mye skriv hit og dit, om at man nå må ha såkalt hestelisens for å starte klasser fra og med LB, på D-stevner og oppover. Ala tidligere hesteregistrering.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest så mye om dette, og det er mye prat frem og tilbake, om hestepass, stambokført, ikke stambokført, Norsk Hestesenter, NRYF, hesteregistrering, hestelisens osv.. Har falt av jeg

Men.. En hest som er stambokført, og har fått utstedt dette lille/burgunder hestepasset fra Norsk Hestesenter, må den ha noe mer da? Hestelisens? Det står at alle hester skal ha hestepass innen januar 2006, men er da hestepass og hestelisens det samme? Hva med hester som ikke er stambokført, og som i dag har hestepass fra NRYF? Må de ha ny hestelisens fra Norsk Hestesenter senere?

Så NRYF hadde skrevet noe, men det ble mye hit og dit: "HESTEREGISTRERING = HESTELISENS"

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 29/03/2006 23:03:00

Selameyjan

Skrevet - 31/03/2006 :  18:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
En trøst å høre at det ikke bare er jeg som har falt av...

Du kan nok gå ut fra at registeringspenger skal betales til NRYF, om du skal starte LB og oppover, samme hvor stambokført hesten er.
Akkurat hva som skal skje i praksis er imidlertid ikke så godt å si.

Jeg har en svensk hest, og avlsorganisasjonen sier at jeg skal forsette å bruke det svenske passet, men de som tar telefonen på NRYF sier at de skal utstede et nytt pass til meg siden vaksinasjonene ikke er skrevet inn i passet. Skjønt det blir jo veldig vanskelig det også, siden hesten allerede er chipet... Jeg må nok snakke med Pamela - antagelig en fantasivenn de har diktet opp, for jeg får i hvert fall aldri kontakt med henne verken på telefon eller mail.

Hvorfor utsteder NRYF pass i det hele tatt, når de poengterer at de er en ren idrettsorganisasjon?
Jeg skjønner ingen ting, jeg, og jeg tør ikke sende hestepasset til dem, før jeg har fått litt klarere svar på hva de har tenkt å gjøre med det...

www.selkie.no Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 01/04/2006 :  09:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har forstått det som at når hesten har hestepass, er dette passet "lisenset" til hesten. Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  14:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
For at ein hest skal kunne slaktast, må den ha pass (heilt på tryne!).
Eg har pass til fjoringmerra mi, men ho manglar eitt stempel, der må eg punge ut med 850,- Den andre merra mi, ei varmblodshoppe på 13 år har ikkje pass eller microchip, men har alt anna av papir, ho må eg betale 850,- for å få pass og chip, men må eg då ut med endå 850,- for at NRYF skal stemple det?

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 01/04/2006 :  20:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg oppdaget nettopp at alt man trenger å vite står i Hestesport nr. 2/2006 på side 42!

Svaret på Spoffs spørsmål er at passet må sendes inn til NRYF for stempling. Mer detaljert forklaring av hva som skal gjøres først står i artikkelen, som jeg anbefaler alle å lese (ikke minst NRYFs telefonvakter!)

www.selkie.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  00:06:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Off-topic.. Men er det flere enn meg som opplever at det alltid skjer kluss når man bytter klubb eller flytter, med hensyn på å få Hestesport tilsendt? Jeg mistenker at det er organiseringen i klubbene som svikter, men finnes det ingen klubber som klarer å få dette gjennomført?

Som dere skjønner.. Jeg har hverken fått Hestesport nr 1/2006 eller 2/2006, og eventuelt flere nummere som kanskje kunne ha dukket opp. Noen som kan fortelle meg hva som egentlig står der? Denne gangen har jeg ikke flyttet, bare byttet klubb. Jeg er rimelig lei, da jeg har vært involvert i samme leksa både i forbindelse med to flyttinger i løpet av det siste året, og et annet klubbskifte for 1.5 år siden. Forrige året var jeg til og med medlem av to klubber, og det var ikke nok å dobbeltkjøre adresseendinger en gang for å få dette gjennomført smertefritt. Jeg fikk omsider et nummer, gudene vet hvilken klubb som svikta.. Jeg skulle egentlig hatt to nummer.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  01:17:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Spoff, det er nok klubben du er hovedmedlem i som svikter. Dei har vel ikkje oppdatert hestesport lista si. Det einaste du da kan gjere er å snakke med klubben og be dei oppdatere lista si. Du har jo krav på hestesport. Og det er klubben sitt ansvar.

Synest ikkje det er noko problem med den hestelisensen eg. Men ser det er mange som blander. Er ikkje noko problem om man følger vanlege registreringsrutiner på dei fleste hesteraser. Da får man pass og alt som krevst av den som registrerer den rasen. Blandingshester blir jo litt anna da men. Når hesten er registrert hos f.eks Norsk hestesenter (som registrerer dei norsk rasene ++) så må man berre få stempel i dette passet hos Nryf får å få hestelisens (tidl. hestereg hos NRYF). Men ja man må betale 850 kr hos NRYF for dette stempelet.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  01:23:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For at ein hest skal kunne slaktast, må den ha pass (heilt på tryne!).
Eg har pass til fjoringmerra mi, men ho manglar eitt stempel, der må eg punge ut med 850,- Den andre merra mi, ei varmblodshoppe på 13 år har ikkje pass eller microchip, men har alt anna av papir, ho må eg betale 850,- for å få pass og chip, men må eg då ut med endå 850,- for at NRYF skal stemple det?

Opprinnelig postet av Oxhovds Victoria

Om du skal starte (LB og høgare) med fjordinghoppa di må du ha stempel frå NRYF ja og det koster 850 kr.

Når det gjelder varmblodshoppa så er det Norsk Hestesenter som registrerer Norsk Varmblods ridehest. Derfor må du få konventert id kortet ditt til pass hos dei. (Dersom du har papirer på henne frå Norsk Hestesenter) Kva det koster må du høyre der.

Dersom du har id kort frå NRYF kan du konventere det til hestepass hos NRYF. Det er 350 kr. Sjekk sidene til NRYF. Du treng da ikkje meir enn det for å få hestelisens.

Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  10:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags stempel menes det???
Jeg fikk hestepass til hesten min for ikke lenge siden (stemplet hos NRYF 22 februar). må jeg da sende det inn igjen og betale mer?

Men hva slags stempel er det man skal få? Hvor i passet skal det være?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  10:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med meg, hva kan jeg starte eller få tak i av papirer?

Lopke er chippet, stamboksført og har internasjonalt hestepass..
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  10:36:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva slags stempel menes det???
Jeg fikk hestepass til hesten min for ikke lenge siden (stemplet hos NRYF 22 februar). må jeg da sende det inn igjen og betale mer?

Men hva slags stempel er det man skal få? Hvor i passet skal det være?

Opprinnelig postet av meg_selv2

Du trenger ikkje meir da. Det varer livet ut for hesten så sant den ikkje skifter eiger, Da må den omregistrerast. Stempelet frå Nryf skal være bak i passet ein plass. Har ikkje mitt foran meg no, men er ein plass baki der det er laga til for "andre registere" eller noko slikt.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  10:38:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lopke

Vis dersom når du eventuelt skal starte konkurranser som krever hestelisens (tidl. hesteregistrering) frå NRYF, må du sende pass til NRYF for stempel. og betale kr 850 til NRYF etter dagens satser. Det er det du må gjere.

Redigert av - Lucinda: den 02/04/2006 10:39:29 Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  12:48:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Lucinda: Ok, takk.

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  12:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Vis dersom når du eventuelt skal starte konkurranser som krever hestelisens (tidl. hesteregistrering) frå NRYF, må du sende pass til NRYF for stempel. og betale kr 850 til NRYF etter dagens satser. Det er det du må gjere.

Opprinnelig postet av Lucinda:

okey, men for å spørre så dumt da, hva er egentlig hestelisens?? og nryf går jeg ut fra er norsk rytter forbund?
Hvorfor må jeg ha stemplet passet?? hva er det de skal sjekke??
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  15:40:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
okey, men for å spørre så dumt da, hva er egentlig hestelisens??

Det nye namnet på hesteregistrering

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  17:17:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lucinda:

okey, men for å spørre så dumt da, hva er egentlig hestelisens?? og nryf går jeg ut fra er norsk rytter forbund?
Hvorfor må jeg ha stemplet passet?? hva er det de skal sjekke??

Dersom du skal starte D-stemner og høgare arrangert av klubber under Norges Rytterforbund (NRYF) i klaser frå LB og oppover krever NRYF att hesten er registrert hos dei. Da må du ha hestelisens.

Skal du ikkje dette trenger du heller ikkje hestelisens.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.