hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hve mener du..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hve mener du..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:09:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
...er nødvendige sikkerhetsrutiner ved lasting av hest? Er det virkelig nødvendig å bruke hodelag, slik som man ser på disse sikkerhetsvideoene? Hjelm?
Hva er nødvendig til leier, og hva er nødvendig til hest? Overpakker mange hestene sine når de skal ut på transport?

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 28/03/2006 14:52:34

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hodelag?? binder de hestene i hodelag i hengeren?? vet at hjelm til hesten er kommet på markedet, men tror ikke det blir noe innkjøp av det ennå :)

dekken brukes om det er kaldt, ellers ikke, halebandage for ikke floke halen (hvilket jeg glemte sist og så resultatet) transportsokker er vel greit, har nettopp kjøpt pessoa sine (synes de var så flotte) men nå er det sånn at Lopke IKKE vil ha dem på seg :( og hun har reist på kryss av landegrenser flere ganger uten noe som helst. (skal sies at hun ikke beveger et ben under transporten, står bomstille)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:59:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å bruke hodelag over grima for å leie inn (tas av under transport) bruker jeg bestandig. Til tross for at hesten jeg fortiden har, er en helt fantastisk å laste. Bruker ikke hjelm selv, men har heller ikke lastet hest jeg føler meg utrygg på sånn. Apropo sikkerhetsvideoer.. Hester jeg ikke kjenner, eller hester som har det å være litt "her og der" longerer jeg med hjelm, som på videoene

Det jeg derimot gjør er og ofte laste med hansker. Iallfall om jeg har de lett tilgjengelig.

Pleier å bruke mindre dekken enn når hesten står inne. Fordi hesten lett spenner seg, og lett kan bli gjennomvåt om man pakker inn for mye. Uannsett så fryser de sjelden. Kommer også litt ann på avstand for transport, og hvordan tilstand hesten settes inn i (etter et stevne er den kanskje svett).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  14:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hodelag?? binder de hestene i hodelag i hengeren?? (klipp)
Opprinnelig postet av Lopke

Ingen grunn til panikk Lopke Kom kanskje litt dårlig fram, men det jeg mente var å leie hesten inn på hengeren med hodelag, for så å bytte til grime inne på hengeren, eller ha grima under, slik som spoff sier. Håper virkelig ikke at det er noen som har så lite vett at de binder hesten i hodelag inne på en henger, grøss..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  15:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ahaa..
misforstod det andre spr. ditt og. ang hjelm. Trodde du mente hjelm til hest jeg.. he he.. det er jo på markedet det og. Bruker forresten ikke hjelm selv når jeg laster. eller longerer. Kun når jeg er på hesteryggen.. Ellers burde jeg vel og ha hjelm under strigling, foring, hente på beite osv.. ja ja den risken tar jeg.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  15:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først, kjekt med nytt forum!

Jeg laster mine gutter i grime.
Står utenfor og sender de inn.
På rideskolen, hvor vi trener i hallen, er det påbudt med hodelag på hingster, så da har jeg det over grima. ( har grimer med åpning på neseryggen, enkle å smette av etterpå )
Men tauet er festa i grima.
Føler meg mer komfortabel med grime, synes jeg kan ta mer i den liksom, om det skulle bli nødvendig.

Har tidligere hatt 2 hester som var skikkelig pyton å laste i starten.
Men også på de brukte jeg kun grime og leietau.
Og med samme tålmodihet, og mye trening, gikk lastinga som en drøm.

Ser ikke no galt i å være forsiktig.
Men jeg trener heller framfor å måtte putte på alskens utstyr og slite hesten inn.

Når det gjelder sokker, bruker jeg kun det på lengre turer.
Begge mine er barfot, og står fjellstøtt.
I tillegg har vi ekstra bred henger, så begge har romslige spilt.
Har ikke hatt noen sår på uendelig mange 15-30 minutters turer her omkring.
Og mange hester trives ikke med sokker, jo høyere og stivere, jo værre står de på hengern.

Anette Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  17:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pånnien min er som regel en "drøm" å laste så jeg har kun grime på. Transportsokker (evt klokker/bandasjer med underlag) hovedsakelig bare om vinteren når hun har brodder på. Dekken etter forholdene men aldri "giga" dekken. Nå kaver hun seg ikke opp på transporten og blir svett, men det er sikkert mange som gjør det og da må det virkelig være pyton å stå med alt for tykt dekken.

Fester aldri pånni før bommen er på plass og lemmen på vei opp - likeledes løsner henne alltid i god tid før bakbommen tas av. Har trent en del på at hun skal rygge av hengeren kun på min kommando - har sett nok av hester som kommer ut som et prosjektil i det bommen løsnes.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  12:32:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid brukt grime så lenge som mulig, men er han helt umulig bruker jeg hodelag for min egen del mest, mye vondere å holde igjen ett leietau enn tøyler, hesten vil ikke kaste seg vekk så sjapt at han får vondt i munnen heller, om han har hodelag. Jeg har aldri tenkt så mye på meg selv, jeg har vel vanlige stallklær hesten med transportssokker, dekken og halebeskytter.

Ps: Bruker aldri å binde hesten etter tøylene i hengeren!!!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  14:56:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri hjelm eller hodelag når jeg leier hester innpå hengeren.
Eneste hestene (Varmblodstravere) står med er fleecedekken/transportdekken og bandasjer. Settes fast med grime.

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  21:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Bruker alltid holdelag når jeg skal laste, selv om hesten min er en drøm. Har også alltid transportsokker på. Dekken etter behov. Settes selvfølgelig ikke fast i hodelaget, tar det av og han står på transporten med grime.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:17:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Jeg laster aldri hesten med hodelag.
På hesten har jeg transportsokker, halebeskytter, kopper og dekken. (tynt bomullsdekken om sommeren for å beskytte mot evt. trekk)
selv har jeg på vanlige klær og som oftest hansker.

Hadde en hest som kun lot seg ri inn på hengeren. brukte da hjelm i tillegg til overnevnte.

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:09:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg laster aldri hesten med hodelag.
På hesten har jeg transportsokker, halebeskytter, kopper og dekken. (tynt bomullsdekken om sommeren for å beskytte mot evt. trekk)
selv har jeg på vanlige klær og som oftest hansker.

Hadde en hest som kun lot seg ri inn på hengeren. brukte da hjelm i tillegg til overnevnte.

Opprinnelig postet av Silvershining

var det silver?

bruker det samme som silvershining.minus kopper,da mine belegg går litt nedenfor der hoven begynner.å dessuten står han uten sko.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  15:45:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Jepp. det er silver

Mine belegg går også nedenfor kronranden, men du har jo sett dem, og vet hvorfor jeg bruker kopper

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
de få gangene mine ponniser har kjørt i hengeren har jeg bare leid de inn med grime og leietau. jeg har ikke brukt hjelm. har vært for det meste korte turer, med et tynnt svettedekken.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:27:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  17:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg laster så bruker jeg taugrime og langt tau. Føler jeg har mindre kontroll i hodelag fordi tøylene er så korte. Lolita har en tendens til å plutselig rygge ut av hengeren, og da trenger jeg masse tau å gi ut på siden jeg for det meste står bak bommen i front når jeg laster hest. Taugrimen legger press på de rette stedene, så jeg har mer kontroll på hodet hennes. På meg selv bruker jeg kun hansker, noe som er fast tilbehør når jeg håndterer hest.

Om jeg kler på hesten avhenger av mye. Bruker som oftest ingenting, da hun er skoløs og ikke har vært dekkenhest før. Nå kommer hun til å stå med dekken på henger om det ikke er på sommeren, og halebandasje og bandasjer på beina.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.