hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sportsponni?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Sportsponni?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  15:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har rasen på hoppa noe å si hvis du vil ha sportsponni? Vet at hingsten må være godkjent for sportsponniavl. Må hoppa være ponni selv, eller holder det at bare hingsten er det? Kan jeg f.eks bedekke kladblodshoppa mi (148cm) med en hingst godkjent for sportsponniavl, eller må hun også være register?
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  15:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har rasen på hoppa noe å si hvis du vil ha sportsponni? Vet at hingsten må være godkjent for sportsponniavl. Må hoppa være ponni selv, eller holder det at bare hingsten er det? Kan jeg f.eks bedekke kladblodshoppa mi (148cm) med en hingst godkjent for sportsponniavl, eller må hun også være register?

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

Jeg mener du må ha en varmblodsrase.. Du får heller ikke Dansk Varmblod om moren er arbeidshest og faren er Don Shufro.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  15:49:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror nok Lopke har rett. F.eks. Welsh ponni x hingst godkjent for sportsponniavl (Lustiano f.eks.) = sportsponni

Men Fjording x Lusitano derimot, er ikke sportsponni.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 27/03/2006 :  16:21:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Henta frå rasestandarden for sportsponni:

"Sportsponni er egentlig ingen rase,men en type ponni der målet er å avle en ponni som kan hevde seg i konkurransesammenheng , spesiellt i sprang, dressur og feltritt.

Følgende raser kan godkjennes innen Sportsponniavlen:
Engelsk, angloarabisk og arabisk fullblod, Shagya-araber, Varmblods ridehest, Welsh, Connemara, New Forest, Dartmoor,Ride-/Sportsponnier fra andre land.

Førstegenerasjons kryssing mellom renrasige ponnier tillates ikke.

De tre norske rasene, traverrasene, Islandshest,Gotlandsruss og Shetlandsponni godtas ikke i Sportsponniavlen. Det er sterkt ønskelig med et visst fullblodsinnslag."
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  18:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki. det var litt dumt, pga. at hun har nydelige sprang og ingen "kaldblods" gangarter. Men, blir vel en blandingssak, da tenker jeg, vis jeg skal sette på henne føll

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  18:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
oki. det var litt dumt, pga. at hun har nydelige sprang og ingen "kaldblods" gangarter. Men, blir vel en blandingssak, da tenker jeg, vis jeg skal sette på henne føll

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

Hvorfor finner du ikke en kåret hingst i hennes rase da??
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  18:28:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skjønner deg, men samtidig så er det best å overholde reglene =)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi jeg tviler på at jeg finner en hingst fra kladblodstraverne som går særlig høyt sprang/dressur :)

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:58:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men å blande inn sportsponni blir ikke noen garanti for at det kommende føllet ditt kommer til å gå høyt.. hvis du vil ha en hest som går høyt vil jeg heller råde deg å kjøpe sånn en. For å selv fostre opp føll og innri og forvente at den går høyt om ja la oss si 7 år (drektighet incl.) er veldig liten sjangse for..tror du ikke?

Dessuten koster det like mye å fore på en blanding som en hest av mer "verdi".. men vil du selge så merkes det.
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 28/03/2006 :  12:16:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Enig med Lopke. Sjølv om hoppa di har fine gangartar og hoppar godt så er det ikkje sikkert ho avlar det vidare. Det ligg generasjonar med travarblod i årene hennar.

Viss du vil nå høgt i sprang og dressur ville eg heller ha kjøpt ein hest som er avla for det formålet.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  12:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Lopke jeg også...
Dessuten er det jo ikke lov heller, så kanskje tenke på det to ganger? Man må bruke samme rase om man skal bedekke. Selvfølgelig kommer du ikke i fengsel eller noe, men jeg tror ikke en seriøs Sportsponnihingste-eier (Puh...langt ord) vil bedekke hoppen din. Da kan hingsen miste retten til å bedekke.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  19:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki. Lurte bare på det. Blir så jeg selger henne allikevel snart, pga. skolegang og alder, men ville bare sjekke om jeg kunne få registrert føllet som sportsponni. Takk for opplysningene :)

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  23:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man har en hoppe i dag som ikke har full stamme ,men er av sportsponni type(ikke Kaldblod)Den skal da meldes på en offentlig hoppeutstillig der den blir typegodkjent .Den skal også gå middels klasser i ridning. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.