hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann i kraftfor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Vann i kraftfor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/03/2006 :  08:56:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det beste for å unngå magesår er å i tillegg til å bløte foret tilsette noe grovfor, som f.eks betfor eller lucerne. Vann har i og for seg ikke noen effekt på syra i magesekken, men om man setter til noe fiber som hesten må tygge bedre så man får mer spytt med i prosessen får man opp pH'en i magen adskillig bedre. Man bedrer det noe med vann, men optimalt med grovfor.

Nå skal det også sies at så lenge man ikke gir mer enn 2 kg kraftfor på en gang er det ikke vanlig at hestene får magesår. Noen er selvfølgelig mer ømtålige enn andre.

Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 27/03/2006 :  21:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jeg bløte med kaldt vann, eller blir dette bare "ekkelt" slik at jeg heller likegodt kan la være...?

Gir 1,5 liter på en foring, så det er jo ikke så forskrekkelig mye... I tillegg har han høy samtidig som han gomler på innimellom, og selvfølgelig vann da!
Gå til toppen av siden

Tinemon

» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  23:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da tror jeg faktisk jeg skal prøve å bløtlegge foret til hestene. Men hvor lang tid ca må "vanlig" kraftfor ha for å bli orntlig oppbløtt? Kan jeg bløtlegge frokosten kvelden før,og kvelds ved lunchtider(14-15 tida),eller blir det litt for knapp tid tror dere? Takknemlig for alle svar som har kommet inn. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  23:46:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
gjør ingen ting å bruke kaldt vann.

bruker ca en halv-time,time å bli gjennombløtt(gjør mitt oppdretts-for hvert fall),så dette går bra.

ingen hest har inntil nå dødd av å få for mye vann,så om hesten din fungerer bra på det kraftforet du bruker,så kan du fortsat gi samme mengde.for meg og mine hester blander jeg 50\50.da er det akkurat som en kake som detter ut hel.uten at for-rester blir liggende igjen.men om hesten din liker litt mere suppe\grøt er det bare og helle på,til dere begge er fornøyde.bare pass på at det er ordentlig oppbløtt,så de ikke ligger igjen harde pellets-biter.lykke til med lille gule

wenche:kjøp deg større bøtterneia,bare tuller vennen.så måå du bli frisk snart!!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  00:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Forresten lukter bløtt kraftfor helt grusomt - jeg brekker meg nesten når jeg forer på stallen, særlig hos de som bløter maten mange timer før den skal gies..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  00:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hæ? ... synes det lukter godt jeg
Men jeg blander oppi "masse" greier, hvitløk, hovtilskudd, cortaflex ol. så jeg synes det er utrolig praktisk da jeg er sikker på at de eter opp allt!
De elsker det oppbløtt og slafser høytlytt. Lager alltid morgenforet om kvelden og kvelds om morningen. Må kanskje dryge det når det blir varmere i været men nå når det er så kaldt synes jeg det kan stå...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  08:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Lukter bløtet kraftfòr ekkelt? Det har jeg aldri luktet, men det spørs vel hvilken fòrtype man bruker også.

Hesten min liker faktisk bedre foret tørt enn bløtet, men han får det i seg. Vil veldig gjerne unngå magesår, så han får bare leve med det

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 28/03/2006 :  17:18:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes virkelig ikke hestene at det er litt ekkelt å stå og spise iskaldt grøt-kraftfor?

Anniken B. du sa jo at man burde tilsette noe grovfor i tillegg for at de skal spise saktere - kan man ikke bare blande i litt høy da....?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  17:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med caries faktoren i dette da?? jeg har altid hørt at hesten ikke må få blødt brød (loff) pga det klistrer seg i tennene og gir caries (hull i tennene)

vil ikke det bli samme effekt om man serverer hesten grøt? og da tenker jeg og på at hesten i "naturen" ikke spiser grøt.. Er den skapt for å spise dette over lengere tid uten at det vil vise seg på tenner? det er jo klissete..

Tenker også på at villhester ikke har tilgang på rasping av tenner, hvilket man jo anbefaler å få sjekket uansett hest. Kan det være fordi vi tillegger hesten matvaner som ikke er normale? at dette blir et behov??

Og behovet for å TYGGE? har ikke tennene "godt av å bli brukt? (vet at den også får høy, men alikevel)

jeg vet ikke.. dette var heller ikke refs av dem som vanner foret. Bare kom på det med tennene og ble i tvil.

anyone??
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  18:09:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det blir vel som at vi mennesker skulle spist feks frokostblandinger uten melk. Det klistrer seg mye mer i tennene da, ikke at jeg har så mye erfaring. Men er det vått nok klistrer det seg ikke, men blandes det med kunn spytt klistrer det seg veldig.

Og det sies jo at hester som får kun grovfor (og nok grovfor) og ikke kraftfor ikke behøver rasping.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  18:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.... interessant! Det har jeg ikke tenkt på en gang... kanskje Anikken B har noen lure innspill?
Islenningen min som jeg hadde i over 20 år ble aldri raspet tenner på. Han åt bare silo og høy, gikk fint det da han bare ble brukt til tur.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  18:18:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tror det har med hva man gir hesten sin,angående lukt..

husk at hester har et helt annet forhold til mat enn oss,angående varm\kald mat..

nå sier jeg bare det jeg har lært,så godt mulig jeg tar feil altså..men slik jeg har skjønt det når det gjelder karies så stemmer det at man ikke skal gi vått brød og liknende.men var sjelden hesten fikk hull i tennene av vanlig hestekraftfor,magesår var et større problem.
men når det gjelder hunder,så kan de få karies av oppbløtt hundefor.loff inneholder jo sukker også,å håper for hestenes skyld at det ikke er pumpet inn like mye i dems sitt for.

så må vi huske at vi rasper tennene på hesten fordi vi skal bruke dem,ha bitt i munnen og sånn.i guds frie natur,så om hesten har fått såpass "vonde" tenner å maten bare detter ut igjen,så rett og slett dør dem.men har ikke vært borti så alt for mange tilfeller av dette,sjansen for å blii tatt av rovdyr er større.i villhestens liv spiser de jo ikke pellets,men du har et poeng der,lopke

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  18:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

så må vi huske at vi rasper tennene på hesten fordi vi skal bruke dem,ha bitt i munnen og sånn.i
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

det stemmer ikke helt. Det har ikke noe med bittet å gjøre at vi rasper tenner. Ulvetenner kan gjøre vondt om hesten har bitt, men tannspisser gjør og at hesten ikke spiser ordentlig, får sår i munn osv..
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  18:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bløter foret av en grunn, nettopp fordi peletrert for som blandes med kun hestens spytt får en sement effekt og legger seg godt pakket overalt, og karies er da en stor fare. Vår hestetannlege anbefaler å bløte alt for. Ikke nødvendigvis til grøt men til løsere form enn hva den er i som tørr vare.
Det jeg derimot er forsiktig med er å vanne foret som skal gies dagen etter med varmt vann da jeg synes foret fortere blir surt og bedervet. Bruk i såfall kanskje kaldt vann på for som skal ligge lenger i bløt.

Så noen nevnte at hester har godt av å tygge, at de ikke har tilgang til rasping av tenner i det fri.

Det er forsåvidt sant, så lenge man også tenker på at ingen hester spiser pellets eller har tilgang til hel kornåker i det fri. Hester er ment til å male gress, urter og busker osv. Hadde en hest levd utelukkende på slik mat kan det også hende at en ikke hadde sett slike slitasje skader på tenner som en gjør på dagens hester.

Jeg forer kun gulrøtter, epler og annet snacks uten å bløte det, samt til folen som uansett skal ha seg nye tenner etterhvert, er det ikke liv om å gjøre om han får det tørt en dag.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  21:19:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ulvetenner jeg tenkte på..så jeg skrev litt feil da disse trekkes.beklager;)

bra poeng:oleo

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.