hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann i kraftfor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Vann i kraftfor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Tinemon

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  14:29:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på om det er noen der ute som kan dele erfaringer ang tilsetting av vann i kraftforet? Hingsten min(Fjording) på 1,5 år får 1l oppdrett og 1l kornavrens morgen og kveld. Leste nylig i Fjordhesten at man skal tilsette vann i kraftforet,men hvilken mengde kraftfor skal jeg da gi? Må jo bli veldig mye med 2l morgen og kveld sammen med høy?
Håper det er noen der ute som har tips til meg og "gulingen" min.
Mvh Tinemon

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/03/2006 :  14:46:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det gjør ikke noe på matmengden om du tilsetter vann. Det blir litt mer i volum, men ikke så mye. Det er fortsatt like mye 'mat' om du skjønner hva jeg mener. Hvor mye vann du tilsetter er egentlig litt smak og behag, noen fukter det bare, mens andre lager grøt. Jeg pleier å lage en litt tjukk grøt til pånnis, men så får han betfor også da. Du får nesten prøve deg litt fram.
Gå til toppen av siden

Tinemon

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  14:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Så du mener jeg fortsatt skal gi han samme mengde med kraftfor? Blir spennende å se om han vil spise det da. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  15:14:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg tilsetter ganske mye vann, helst varmt. Så hos meg også blir det omtrent som grøt, gir energi og havre. Havren løser seg jo ikke opp, mens energi ser ut som gjørme egentlig.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/03/2006 :  17:27:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Men hva er dette 'kornavrenset' du gir hesten? Er det den typen som kalles glup?

Gi samme mengde ja, og tilsett valgfritt med vann, så lenge det ikke blir suppe. Hvis du tar vann akkurat over kraftforet og lar det stå ca 10 minutter er det nesten helt oppbløtt, men har fortsatt litt konsistens, rør kraftig om så det ikke bare er en 'klump' og ha det i krybba. De fleste hester synes blauta kraftfor er bedre enn tørt.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  17:29:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg tilsetter vann i kraftforet 2-3 dager i uken, iog da slik at det blir en konsistens som ligner på rommegrøt. Det står en fin artikkel om emnet på hest.no, og her er linken

http://www.hest.no/foring/les?func=archive&id=1360

Utdrag:

-Vil ikke transportere vann
Dersom en 40 kilos sekk med kraftfôr skulle hatt korrekt vanninnhold hadde den ifølge Bedding veid drøyt 200 kilo.
- Fôrindustrien er ikke interessert i å transportere mange kilo vann. Dessuten ville det medføre et stort lagringsproblem hvis det var for mye vann i fôret. Løsningen er derfor å vanne ut kraftfôret før man gir det til hestene, avslutter Bedding.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/03/2006 :  17:33:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tilsetter vann i kraftforet 2-3 dager i uken, iog da slik at det blir en konsistens som ligner på rommegrøt.

Opprinnelig postet av Wenche=)

Hvorfor gjør du dette bare 2-3 dager i uka?

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  17:36:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wenche: Misforstår jeg nå, eller vanner du kraftfôret bare 2-3 dager i uken? Hvorfor? Ser for meg at man enten bør gjøre det hver dag, eller ikke gjøre det i det hele tatt?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  20:17:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg bløter alltid kveldsforet.
Morgenforet kan jeg ikke bløte opp da de ikke gir bøtte om morgenen. Da er det eneste han kan få havre og han får 2 liteR. han spiser aldri opp alt og det forstår jeg godt. det er forferdelig tørt.

Har også lært at man skal bløte opp foret for tennenes skyld.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  20:29:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om jeg forsto deg rikitg, Tinemon. Spørr du om 2 dl av det kraftfòret du gir blir for mye når du bløter det?

Det er jo så å si like mye mat som når det er tørt og bløtet, det vil heve seg i magen på hesten om du ikke bløter det (om jeg ikke husker helt feil) så det blir jo det samme.

Hvorfor bløter dere? Jeg, for å unngå magesår først og fremst Men det er tydelig at mange ikke vet hvorfor man burde gjøre det.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  21:00:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har alltid vann i kraftforet pga som åssmo nevner, magesår, og det setter seg ikke i tennene og danner karies.
og hestene mine får så lite kraftfor at det er bare en fordel og det blir litt mer i volum:)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  23:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg tilsetter vann i kraftforet 2-3 dager i uken, iog da slik at det blir en konsistens som ligner på rommegrøt.

Opprinnelig postet av Wenche=)

Hvorfor gjør du dette bare 2-3 dager i uka?

Opprinnelig postet av Anniken B.

Godt spørsmål igrunn, er egentlig ingen grunn til at jeg bare gjør det 2-3 ganger i uka. Begynte med det mest for kosen sin skyld, men har jo nå lest såpass mye om at det er altfor lite vann tilsatt i kraftfor, at egentlig bør jeg begynne å gjøre det hver dag.

Moregnforet kan jeg ikke bløte opp, da det stivner fast i bøtta, og det er utrolig klissete å få det ut. Ja, kunne ha hatt i mer vann, saken er bare den at da renner det over bøtta Bruker 5 liters bøtter, får plass til 4 liter vann, og likevel setter det seg fast. Sier vel igrunnen litt om hvor lite vann det er i kraftforet ja..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  23:02:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
bruker alltid vann i kraftforet,men åringen er ikke så gla i grøt,så jeg må være forsiktig og ikke ta i en dråpe for mye.men slafsemomsen spiser det uansett om det er suppe eller graut!
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  23:06:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hørte en skikkelig teit forklaring om hvorfor ei jente ikke tok vann i kraftforet til hesten sin.jo,fordi da klarte ikke hesten å få det ned i magen og ble liggende i tarmene og halsen...hva menes med et lissom?
da må vi mennesker slutte å spise grøt oxo da..klar over at tarmsystemet er forskjellig,men alikevel....

Gå til toppen av siden

Tinemon

» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  00:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for alle svar. Grunnen til at jeg vurderer dette, er først og fremst det jeg leste i Fjordhesten. Unngå sår i tykktarm/magesekk og ivareta hestens helse på best mulig måte. Når det gjelder "kornavrens" så er dette et rimeligere tillegsfor som jeg blander med oppdrett, Hestene synes dette er veldig godt. Og det er 2LITER to ganger om dagen,ikke 2 dl han får,og 7kg grovfor,epler,gulrot og litt brød. Bortskjemt??? JA,men de fortjener jo godbiter hestene også. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  01:22:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe,hører med det..
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.