hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nappe eller la vokse??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 nappe eller la vokse??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:19:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nå snakker jeg altså om heste-man..synes det er litt ille at de hestene på starum som synes napping er vondt,dopes ned.da er det snakk om "skjønnhet til en hver pris."
men det er vel mest praktisk med kort man på spranghester og hester med dekken,har jeg funnet ut i hvert fall..så hva gjør dere med deres hester?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:27:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
la vokse=)LAAAAANG man er finest=) vertfall viss hesten må dopes ned ol for at de skal kunne nappe manen på den skjønner eg ikke vitsen med det helt=s
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
forstår ikke hvorfor de ikke bruker trimme kniv da. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er få hester som trenger å dopes for å nappes man... De fleste hester kjenner det knapt, og om man napper når hesten er varm etter trening (da er porene åpne), og tar det over flere dager, så er det få hester som gjør noe ut av det.

Selv har jeg faktisk ridehestman på kaldblodsen min. Hun har sommereksem, og i fjor klødde hun av seg store deler av manen. Det lille som var igjen, var tynt og pistrete. Derfor skjærte jeg manen kort. Jeg syntes det var grusomt, da hun alltid hadde hatt lang man, men etter en stund ble jeg vandt til det. Og nå har den vokst en del, og hun er faktisk pen med den.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
de gadd ikke kjøpe trimmekniv..
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/03/2006 :  01:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Gadd ikke de på starum å kjøpe trimmekniv? Så derfor bruker de masse penger på å dope hestene...?
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  01:27:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he he.. det samme stussa jeg på og.. hvem ER disse folka du skriver om?? psykiske problemer, misshandlere, osv.. høres ut som du har en heftig hverdag? Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  02:12:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ei som jobba der der før i fjor..man kan jo begynne å stusse litt på noen av valgene de tar oppå der.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  14:22:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
viss de absolutt skal fixe på manen til hestene hadde de vel giddet å kjøpe trimmekniv??istedefor å bruke masse penger på neddoping som carambee sier...men men oki
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  14:37:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Nå har du jo lagt inn 6 innlegg på denne greia her. Og det meste virker veldig sannsynlig. + at det andre e jo bare spørsmål.. så jeg velger å ta alt med en klype salt og tro at noen må ha kjedet seg veldig
Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  14:46:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har du jo lagt inn 6 innlegg på denne greia her. Og det meste virker veldig sannsynlig. + at det andre e jo bare spørsmål.. så jeg velger å ta alt med en klype salt og tro at noen må ha kjedet seg veldig

Opprinnelig postet av hestefreek

hæh??
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  22:59:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men det er vel mest praktisk med kort man på spranghester og hester med dekken,har jeg funnet ut i hvert fall..så hva gjør dere med deres hester?

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Kan du utdype hvorfor det ikke er praktisk med mye man og dekken?

Alle hester jeg har hatt enten på helfòr eller til odel og eie har hatt lang man. Syns lang, tykk man er kjempeflott og jeg har ingen problemer verken med dekkenbruk, at kaos med man og seletøy o.l.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  23:10:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nei,trimmekniv var latskap og de har jo nok av elever som skal"øve"seg på dette..

hesten min har lang,flagrende man,å den henger seg opp i fingrene/tøylene når vi rir sprang.men pleier og flette den i en stor flette.
å hvis man på død og liv skal ha sånne typiske stevnefletter,må de jo ha kort man.

når det gjelder dekken,så blir mana slitt ved manken,men det gjør jo egentlig ingen ting.men med dekken med borrelåshals,må man flette først...

uansett synes naturlig lang man er penest

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  12:12:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
De gangene jeg har vært på Starum har jeg sett lite til doping av hester for å få nappet man, og jeg har ikke hørt særlig mye om det fra mine venninner heller :-), så jeg tviler på at det er noe spesielt utbredt praksis.
Men at det nappes man der tviler jeg ikke på, og underlig nok har jeg sett de gjør det også, med trimmekniv;-) Og at det finnes mange nok som har trimmekniv tviler jeg heller ikke på :-)

Jeg syns forøvrig ikke at "lang og naturlig man" er finest på alle hester. De fleste fullblodshester ser bare grusomme (merk at jeg skriver "de fleste" ikke "alle", alle er noe helt annet) ut med "viltvoksende man" fordi den rett og slett blir tynn og pistrete og får en allerede ikke altfor tykk fullblodshals ofte til å se enda mindre tykk ut.
På en del kaldblodshester og andre tyngre raser er det aller fineste med lang man.
Men (det er alltid et men) så vet jeg at Kristy måtte ta av en del man fordi Lolita klødde den av seg i sommer, og jeg syns Lolita ble kjempefin med kort "ridehestman", hun har pen hals som det slett ikke gjør noe om vises :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  12:24:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Lurer på å kjøpe meg trimmekniv men hvordan går man frem? Skjærer man fra undersiden eller det inni midten på manen?
Kaldblodsen min har fin lys man men har enda "traver"klipp fremme ved ørene. Nå er den blitt så lang at den har begynnt å lagt seg ned, han har sett ut som Hiawata ganske lenge he he
MEN... jo lenger frem man kommer jo tykkere blir den og jeg har lyst å slanke den litt slik at man har mulighet for evt. fletting ved distanseritt om sommeren når det er varmt og for at den skal henge penere... noen som kan hjelpe meg?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  12:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
trodde de gjorde det fra undersiden men er ikke 100% sikker. den vil jo vokse ut og "stå" sikkert ikke dumt å tynne ut i midten. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.