hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 325.000 seler skal dø!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 325.000 seler skal dø!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  11:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/26/461883.html

Jeg synes dette er grusomt!!!
Skal ALDRI mer kjøpe selolje...

lino

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  11:54:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Uff. Er ikke videre glad i jakt der man ikke behøver det. Kan jo være det er nødvendig å redusere selbestanden, men det vet jeg ikke noe om.
Å legge igjen alt unntatt skinn og spekk er jo rimelig unødvendig.

Hva er selolje?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  12:08:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hadde 2 seler på beite til hesten min..sjønner ikke hvorfor de må gjøre sånnt jeg......
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  12:13:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selolje blir solgt på heslekosten og er et "bedre" alternativ til tran pga mindre tungmetaller. Kosttilskudd for omega 3-6-9 fettsyrer.

For dem som synes det er helt greit har jeg en film av slaktningen av sel.. EKTE!!
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=canada_seal_hunt&Player=wm&speed=_med

Ang selbestanden vil den reduseres helt automatisk pga smelteis. Dette er SKINNJAKT!!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/03/2006 :  13:03:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det virkelig sånn det foregår?
Grusom film iallefall.

Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:50:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Fy ****!
Kan ikke si noe annet... den filmen fikk meg nesten til å grine! Hadde de kun blitt skutt så haded det vært en ting! Men å bli slått ihjel med ishakker?!? Noen som fikk med seg hvor mange ganger de slo??!! Og den selen som lå å gispa etter pusten..

Så i en annen desbatt om temaet på nettet at noen mente det var "hyklerisk" å fordømme slakting av sel mens slakting av kuer/griser/sauer var ok... Men det er jo en viss forskjell på boltepistol og ishakke!! Hadde alle selene fått ett rent skudd i bakhuet, og ingen selunger blitt forlatt på isen uten mamma så skulle ikke jeg ha åpnet kjeften..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:57:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Veldig unødvendige greier.. *sukk*
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  20:26:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Fy.. *riste på hodet*
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  20:35:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
....

Hadde alle selene fått ett rent skudd i bakhuet, og ingen selunger blitt forlatt på isen uten mamma så skulle ikke jeg ha åpnet kjeften..

Opprinnelig postet av SøbergPrinsen

Fikk meg til å tenke på noe helt annet.. Nå skal Jerven bekjempes, og da skal det bli lov til å drepe jerve-mamma'n inne i hiet selv om hun har unger.. Ungene skal bare bli igjen der.. *Sint*

www.hestene.no Gå til toppen av siden

-Berit-

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  18:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grusomt ! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  22:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt perspektiv: Siden det er lite isbjørn igjen, som kan ta sel, må bestanden holdes nede likevel. Sel spiser utrolig mye fisk, og i avføringen deres er det mark, som igjen infiserer fisken.
Hvis selen ikke blir redusert i antall, vil fisken bli borte, og da vil til slutt ALL sel sulte ihjel, og det er vel en grusommere død.
Det må være balanse i naturen, ellers går det veldig galt.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  07:24:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stadig ikke noen undskyldning for å drepe dyr med ishakker og ofte flå dem levende for å ta skinnet. Skrotten ligger igjen.. Dette er jakt på skinn, ikke mat.

Dessuten, om de måtte slaktes pga jakt, jeg ville gjerne sett hva som skjedde om jegerne i Norge skiftet rifla ut med hakker og gikk løs på dyrene våre. (for i Norge bruker de skytevåpen i seljakt)

er ikke mot jakt på dyr.. men human avliving.

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  19:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

Uff..:S :'(

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  20:25:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

er ikke mot jakt på dyr.. men human avliving.

Opprinnelig postet av Lopke

Helt enig. Det får da være måte på hvordan et dyr skal avlives!

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

elisabeth_dahl

» VIP

Skrevet - 30/03/2006 :  20:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke så kjent med quotingsystemet her så jeg bare markerer den aktuelle teksten ;) .

Klippet ut fra Søbergprinsens innlegg:
Så i en annen desbatt om temaet på nettet at noen mente det var "hyklerisk" å fordømme slakting av sel mens slakting av kuer/griser/sauer var ok... Men det er jo en viss forskjell på boltepistol og ishakke!!

Nå vet jeg ikke om det var diskusjonen jeg har svart på på et annet forum, men det høres nå slik ut da jeg der mente at noe var hyklerisk.
Jeg vet ikke hvor nøye du faktisk leste den diskusjonen, men jeg mente det var hyklerisk å selvmotsigende å si at alle dyr burde være fredet, men og samtidig synes at slakt av produksjonsdyr er greit. Les hele diskusjonen før du vrir og vender på mine meninger takk. Og er du så imot mine meninger så hvorfor ikke svare på den aktuelle diskusjonen?
(og var det ikke samme diskusjonen vi snakker om så beklager jeg det ;) )

Nå vil jeg gjerne se sikre kilder for at selen flås levende, og ikke bare 'dyrevernere hevder at'.

Nå er å bli slått ihjel med hakapik en ganske human måte selv om det faktisk ikke ser slik ut. Selen blir slått flere ganger mer som en forsikring i tilfelle første slaget slo feil. Bevegelsene som man kan se på enkelte er mer muskelkramper som og dyr får etter slakt med boltpistol. Skudd slår oftere feil en slag direkte mot hodet.
Forresten så har det inntil nylig blitt brukt slag mot hodet i Norge og men etter reaksjoner fra dyrnevernere o.l så har det kommet lov som sier at det kun skal brukes skudd.

Jeg syns at jakt kun for skinn er forkastelig og en unødvendig og tåpelig misbruk av ressurser. Men nå vet man ikke for sikkert om det er det som foregår. Jeg vil ikke dra slutninger ut fra hva enkelte organisasjoner og media påstår. Og myndighetene har nok god kontroll på både bestand og kvote da dette er en veldig viktig inntektskilde, spesielt for øysamfunene..

Nei nå skal jeg tusle tilbake til det andre forumet og diskutere videre der

Redigert av - elisabeth_dahl den 31/03/2006 13:32:51 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  22:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elisabeth dahl: fra hvilket forum har du sakset dette innlegget? og hva skriver du og hva er kopi? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.