hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nervøs rytter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Nervøs rytter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:30:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding

Jeg husker godt at når jeg begynte å ri så var jeg livredd hester. Faktisk så hylgrein jeg første gangen jeg satt på en hest. Men det blei så mye bedre ettehvert som jeg lærte og var ikke nervøs eller redd ved ridning. Hadde heller ingen problemer med hester som bukket eller stakk.

Men nå i den senere tid har jeg begynt å bli redd igjen. Og jeg hater følelsen av redsel i magen når jeg rir. Prøver å ri på tur, slappe av og rett og slett bare kose meg og ha det morsomt med hester jeg liker. Og jeg har det moro, men kjenner denne redselen lusker litt rundt omring der. Må da nevne at jeg har ingen problemer ved håndtering av hester fra bakken, det er kun fra salen det gjelder.

Så, noen som har noen tips til hvordan man kan bli kvitt det/lære seg å leve med det? Andre som har vært i samme/lignende situasjon?

carambee

Skrevet - 25/03/2006 :  21:39:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lær deg å leve med det. Ikke utsett deg for noe som gjør deg mer nervøs (full fart over jorder o.l.), og prø å bygge opp selvtilliten igjen

Er selv blitt veldig pysete de siste åra. Det er vel som "brent barn leker ikke med ilden". Vi vet konsekvensene a det vi driver med, og dermed blir vi mer nervøse

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 25/03/2006 :  21:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg ble mer "nervøs"/engstelig etter jeg fikk barn. Da jeg var tenåring var det "full fart forover" som gjaldt - nå blir jeg stresset bare av tanken
Jeg vil anbefale deg å ta det med ro, start på nytt og ikke utsett deg for det du er redd for før du er ordentlig trygg igjen.
Vet ikke om du har egen hest eller rir på rideskole/har på for, men kanskje du kan ri litt på banen til du er trygg og så ta små turer etterhvert i skritt og så gradvis trave og tilslutt galoppere etterhvert når du er trygg på det andre?
Og viktig at du rir en hest du stoler på - en som ikke har for vane å stikke, bukke, steile osv.
Lykke til og ikke gi opp!
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 25/03/2006 :  21:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å skrive at etter jeg fikk barn og ble mer engestelig så gjorde jeg det jeg skrev over - tok det piano til jeg var trygg igjen og det funket veldig greit. Nå er jeg ikke lenger slik jeg var selvom jeg har mer respekt for sporten nå enn da jeg var "ung"/yngre.. :) men det er fordi jeg er redd for at noe skal skje meg siden jeg har en liten sønn. Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:51:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Jeg har også blitt veldig nervøs i det siste. Men det er nok siden jeg har blitt vandt til en hest som jeg kunne stole 110% på, og nå fått en med litt mer futt og vilje i.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:52:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
*rekker opp hånda*
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:59:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg ble mye mer nervøs etter at jeg fikk barn, og dermed hadde en pause. Det tok tid å bli trygg igjen, og nå går det heldigvis helt fint, og jeg stoler på hesten min.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  22:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner meg igjen så alt for godt...

Har du egen hest? Min medisin er å ta det etter mitt eget tempo. Hesten min er så kontrollerbar som hun kan bli. Jeg vet hva som skremmer henne, og hvordan jeg skal takle det. Og hun har aldri løpt ut med meg, hver gang hun blir skremt så stanser hun med en gang jeg tar litt i henne. Dette har hjulpet meg veldig mye. Jeg rir også bare alene. Da får jeg kontrollere tempoet selv. Jeg red også veldig mye på banen en tid, fordi jeg var for nervøs på tur.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  23:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen jeg også...

Etter at jeg hadde hatt en liten pause fra ridningen, ble jeg redd det meste.. Og det ble ikke bedre da jeg bare red hester som var helt "kokko" på tur og også å hoppe med. Jeg har slitt veldig, men det har begynt å komme seg nå!

Jeg rir feks nesten aldri på tur, og når jeg hopper, går jeg alltid sakte frem. Det som er litt dumt for min del, er at jeg er sprangrytter! Derfor må jeg sette veldig store krav til den hesten jeg har, slik at den får meg trygg. Da kan jeg hoppe hva som helst:)
Men det tar lang tid for meg å bygge opp selvtillig og tillit til hesten. Har hatt minstemål om å ri kretsmesterskap osv for senior, og mulig NM lag, men nervene tar alltid knekken på meg..

Nå har jeg kjøpt meg en ung og lovende hest som jeg kan bygge meg sakte opp sammen med. Er den så stødig og god som den virker, kan det gå kjempe bra! For min del ligger begrensningene i nervene og det å ha troen på seg selv, og det kommer jeg til å jobbe kjempe mye med fremover.
Nerver er ofte det som tar "knekken" på mange, og mye av nervene er desverre urasjonell frykt. Jeg har jobbet endel med "systemet" mitt, dvs at jeg har en rutine for ridningen som gjør at jeg blir trygg, både på meg selv og hesten. Jobber også mye med hesten fra bakken, slik at kommunikasjon og tillit er optimal. Videre har jeg testet litt ut hva som kan få meg til bli max trygg, og en ting som fungerer veldig bra for meg (i tilegg til systemet), er at jeg blir litt sint på meg selv og på en måte er litt aggresiv og tøff i ridningen (uten at det går utover hesten selvfølgelig, det går kun på den mentale tankegangen). Mentaltrening og tankegang er ofte alfa omega, så jeg tenker meg feks tilbake da jeg var ung og "lovende" og var knalltøff og bare red på. Jeg prøver å ha det gøy, smiler (smitter over på hesten), har en "jeg kan klare dette" holdning, og holder hodet kaldt.

Var på mentalttrening med Elling Finnanger fra Olympiatoppen for noen år siden. Var kjempe lærerikt, og det burde blitt arrangert flere slike treninger! Fokuset på den mentale delen er nok generelt for dårlig blant trenere og kretser.

Hege
Redigert av - Hege J den 25/03/2006 23:10:28 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 25/03/2006 :  23:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg godt igjen her jeg også.. Var kjempe-tøff når jeg var yngre, men etter et par "uhell" oppover årene, og 2-3års pause fra hest i tenårene så har jeg fått respekt for hest og ridning ja.
Har også fått meg ny hest og det tar faktisk en stund før man blir godt kjent med hesten og vet hvordan den reagerer på ulike ting.
Noen ganger så tar jeg meg faktisk i og sitte og se etter ting som hesten blir redd for, og så gjøre meg "klar" i tilfelle den blir redd når vi kommer til denne tinge. Selvsagt merker jo hesten min dette, og hva skjer, joda... hun skvetter hun. Hun merker jo på meg at det er noe skummelt der fremme..
Det jeg gjør når jeg kjenner at jeg blir usikker på ting, er å ta et par dype magadrag, slappe av i skuldrene og sette meg godt ned i setet igjen. Da slapper hesten min kjapt av igjen hun også
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  00:27:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er en skikkelig pyse, og sånn er det bare. Selv om søs ler av meg når vi er på tur, gidder jeg ikke bry meg! Jeg vet at det går over når jeg bare blir kjent med hesten min!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  09:54:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg red også veldig mye på banen en tid, fordi jeg var for nervøs på tur.
opprinnelig postet av kristy

Har egen hest ja. Så jeg har muligheten hver dag til å gjøre noe med det, men det merkelige er at det er på andre hester enn min egen jeg er tryggest. Og jeg er tryggere på tur enn på bane.

Kopi av melding:
For min del ligger begrensningene i nervene og det å ha troen på seg selv, og det kommer jeg til å jobbe kjempe mye med fremover.
opprinnelig postet av Hege J

Her ligger nok mye av min av problemet mitt også. Fornuften min sier at jeg klarer dette og det ikke er noe problem, men følelsene sier noe stikk motsatt til tider. Og mentaltrening var ingen dum ideè, burde kanskje prøve det. Å ha troen på seg selv er ingen dum ting.

Hestemessigsett ville nok en stødig og ærlig en ikke være så dumt.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 26/03/2006 :  12:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Her ligger nok mye av min av problemet mitt også. Fornuften min sier at jeg klarer dette og det ikke er noe problem, men følelsene sier noe stikk motsatt til tider. Og mentaltrening var ingen dum ideè, burde kanskje prøve det. Å ha troen på seg selv er ingen dum ting.

Hestemessigsett ville nok en stødig og ærlig en ikke være så dumt.

Opprinnelig postet av Aquila&Ingvild

Noen som kan fortelle litt mer om mental-trening? Er det noen steder man kan lese litt mer om det?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan prøve å fortelle litt!

Da jeg var på kurs med Elling, gikk vi mye igjennom hva vi skal tenke på når vi rir konkurranser (dette var rett før RM). Alt fra å ha orden på ting, sove nok, spise riktig, ha noen til å hjelpe seg osv osv. Så snakket vi om hvilke tanker vi har når vi rir en bane. Det kom frem mange "rare" tanker, men tanker som er nok til at det "mentale" ødelegger. Dermed snakket vi om hvordan vi skulle endre fokus og endre våre tanker. Et eksempel er at vi alltid skal tenke hvert hinder som det første.

Satningsgruppen i klubben har hatt gjevnlige kurs med Elling og andre, og de har vært gjennom et omfattende mentaltreningsprogram. Det som går igjen er å ha et system tilpasset den enkelte, og mentale forbredelser. Man må ha tro på seg selv- selvtillit er kjempe viktig.

En trener av meg slet veldig med det mentale den gangen hun konkurrerte. Hun var kjempe flink til å ri, og hadde gode hester, men på stevner stivnet hun helt. Hun kunne få så store problemer at hun ikke fikk til å puste- for hun glemte det bare helt! Og her var det kun den mentale tankegangen som satte en stopper for henne. Jeg har selv slitt med noe av det samme- glemmer å puste og mister bare hodet helt. Dette resulterer da i at jeg gjør mye rart, som å falle bakpå i spranget osv.

Vet ikke om noen steder man kan lese om det, men det burde det være! Mentaltrening er kanskje viktigere enn hva man tror, og generelt er det nok for lite fokus på det.
Mange skylder nok for mye på hesten i ulike situasjoner, mens det egentlig er rytteren som med sine tanker sender signaler til hesten som igjen gjør at den oppfører seg "dumt". Dessuten vet jeg av egen erfaring at man selv kan gjøre endel dumme ting om man ikke har rett fokus og har det mentale på rett plass!

Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Søkte på google, og fikk endel treff. Mentaltrening er jo noe veldig mange idrettsutøverer bruker, og det er skrevet endel bøker om emnet.

Her er en link til en "mental" side:
http://www.mindtools.com/page11.html

Hege Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:58:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg forstår fullstendig hva du mener,man er litt dårlig til å tenke konsekvenser når man er tenåring..tenkte sånn før jeg og å,men nå har jeg vært med på hesteryggen to ganger,da det holdt på å gå virkelig galt.så nå overlater jeg til folk som ikke er redd for livet sitt til å ri sånne hester..men hver gang jeg sitter på en hest som er litt hard i munnen,kjenner jeg angsten melde seg som en klump i magen.så sitter man der å tenker:tenk om..?men nå har jeg en super ridelærer som fikk meg til å tenke at om jeg slappet av,så gjorde hesten det det samme.var borti sånn banking som mental-trening å dette hjalp meg veldig.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.