hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nervøs rytter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Nervøs rytter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

oleo

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  19:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les boka til Sally Swift og lær deg å puste deg og hesten din gjennom ting som kan virke skremmende....

Dette med kroppskontroll og kropps-synkronisering er en meget viktig nøkkel til å lære seg å slappe av-puste-se-puste-resonere-puste-utføre-puste.....osv osv. En må ikke glemme den barnslige og gode gleden med å ha hest men man blir også mere ansvarsbevisst og har større hemninger ved å bli voksen. Man blir mere klar over konsekvenser og man har videre ¨fantasi¨. Kan man derimot kominere dette litt, være ansvarsbevisst men føle seg avslappet eller trygg på en gang så vil kanskje litt av den kreative delen av hjernen vår dempe seg litt.

Noen er jo faktisk også redd for redselen... Det er vondt å være redd... Eller, noen er kanskje redd for å fysisk skade seg, ved å dette av, slå seg.. Eller noen er redd for å miste hesten...
Og, kanskje man simpelten kommer til en punkt hvor man finner ut at hest ikke lenger er det det engang var, legger opp og rir kun i ny og ne. Det er en voksen og modig beslutning...

Men før man kommer så langt så bør man ha prøvd litt. Så..mitt tips.. Les om myke øyne, pust, sitsen(hvor sykt stor innvikning den har i situasjoner)... Kankje man etterpå kan ta seg i å sette seg litt dypere ned, i litt bedre balanse...med overblikk som lander mykt på alt man ser og din pust og din holdning forteller hesten kun en ting, at: dette min venn...dette klarer vi, dette går så fint, dette er ikke farlig, stol på meg.. Jeg skal lose deg trygt forbi...

Det at noen blir mere engstelig etter å ha født barn har jeg også hørt og erfart med venninner. Skal ikke si noe om det da jeg selv ikke har barn enda... Men jeg vil tro at dette blir mere en psykisk sak overfor barnet, hvor man rett og slett er for dyrebar til å utsette seg for noe som helst da man har en liten som ikke klarer seg uten deg. Slik er vi nok bare skapt fra naturens side vil jeg tro...
Uansett.. Ikke glem hvorfor man startet med hest men årene gjør at man blir litt for klok til å fortsette som når man var 15 over jordene til naboen

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  20:01:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
godt vi er flere jeg er så pyse så det holder..,men harda gått opp for meg at jeg ikke dør ved å ri en tur på hesten min, han har jo ikke stukket ut, så jeg føler meg litt bedre da..
har bare blitt mer og mer pinglete..

før hadde jeg ofte heisa turer langs skgstier osv, men aldri nå lenger..

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 28/03/2006 :  21:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Les boka til Sally Swift og lær deg å puste deg og hesten din gjennom ting som kan virke skremmende....

Dette med kroppskontroll og kropps-synkronisering er en meget viktig nøkkel til å lære seg å slappe av-puste-se-puste-resonere-puste-utføre-puste.....osv osv. En må ikke glemme den barnslige og gode gleden med å ha hest men man blir også mere ansvarsbevisst og har større hemninger ved å bli voksen. Man blir mere klar over konsekvenser og man har videre ¨fantasi¨. Kan man derimot kominere dette litt, være ansvarsbevisst men føle seg avslappet eller trygg på en gang så vil kanskje litt av den kreative delen av hjernen vår dempe seg litt.

Noen er jo faktisk også redd for redselen... Det er vondt å være redd... Eller, noen er kanskje redd for å fysisk skade seg, ved å dette av, slå seg.. Eller noen er redd for å miste hesten...
Og, kanskje man simpelten kommer til en punkt hvor man finner ut at hest ikke lenger er det det engang var, legger opp og rir kun i ny og ne. Det er en voksen og modig beslutning...

Men før man kommer så langt så bør man ha prøvd litt. Så..mitt tips.. Les om myke øyne, pust, sitsen(hvor sykt stor innvikning den har i situasjoner)... Kankje man etterpå kan ta seg i å sette seg litt dypere ned, i litt bedre balanse...med overblikk som lander mykt på alt man ser og din pust og din holdning forteller hesten kun en ting, at: dette min venn...dette klarer vi, dette går så fint, dette er ikke farlig, stol på meg.. Jeg skal lose deg trygt forbi...

Det at noen blir mere engstelig etter å ha født barn har jeg også hørt og erfart med venninner. Skal ikke si noe om det da jeg selv ikke har barn enda... Men jeg vil tro at dette blir mere en psykisk sak overfor barnet, hvor man rett og slett er for dyrebar til å utsette seg for noe som helst da man har en liten som ikke klarer seg uten deg. Slik er vi nok bare skapt fra naturens side vil jeg tro...
Uansett.. Ikke glem hvorfor man startet med hest men årene gjør at man blir litt for klok til å fortsette som når man var 15 over jordene til naboen

Opprinnelig postet av oleo

Takk for tipset Har faktisk boken til sally swift, men har ikke lest den på veldig lenge, så mesteparten har vel egentlig gått i glemmeboken ja, men nå skal jeg jammen meg finne den frem igjen! Hadde helt glemt det der med myke øyne
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  08:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen jeg også. Man blir unektelig mer pysete med alderen.

Når man var yngre var det jo bare full pinne. Fatter ikke at jeg turte å ri på den måten!

Forskjellen er vel at nå tenker man litt mer konsekvens, og vi vet at vi kan virkelig skade oss hvis det skjer noe. Dessuten tenker vi mer på hesten også.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  11:49:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd noe av det samme "Aquila&Ingvild". Eneste grunnen til at jeg begynte på ridekurs som mindre - var at omtrent alle mine venninner drev med det. Jeg var ikke spessielt intressert, men ville prøve det så jeg kunne være mer med venninnene mine.

Da jeg begynte var jeg veldig nervøs for ALT, jeg var redd jeg ikke skulle komme meg oppå hestene - derfor valgte jeg den minste ponnien. Jeg var redd for at jeg skulle være den første som falt av på kurset osv. Jeg fikk vondt i magen og ville bare hjem. Men når jeg først var kommet meg oppå hesten - syntes jeg jo det var gøy. Men det ble mer stress og gru enn gøy i begynnelsen.

Men min mor småtvang meg opp og prøvde å få meg på posetive tanker, det er jeg veldig glad for i dag! Etterhvert ble jeg trygg på hestene, og utviklet min ridning i en enorm fart - da var jeg mye mer intressert også. Jeg sammarbeidet med ridelærer for å oppnå best mulige resultater med stevner og alt. Til slutt var jeg den flinkeste på kurset, jeg som var den mest nervøse og grinete ungen når jeg begynte. Mener ikke å skryte med at jeg liksom var en av dem som hadde kommet lengst innen riding av de andre på kurset, men sånn var det, mest fordi jeg fikk en enorm interesse for hest og egasjerte med skikkelig. Jeg leste mye, fikk stalljobb osv. Man lærer så uendelig mer når man lærer seg å slappe av og stole mer på hestene - føle at man har kontroll..

Jeg har ikke vært nervøs nå i ettertid, men jeg merker jeg blir litt skjelven om jeg rir etter at jeg f.eks har falt av, da er jeg veldig nervøs, men det er bare en liten stund - så går det over.

Jeg tror du bare må ri mye og så vil frykten gå over av seg selv med tiden

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:32:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Den boka må jeg finne igjen. Har den et sted, ikke dumt.

Men er en ting som ikke passer meg helt da. Jeg har vel egentlig aldri "rast rundt" med hest, ikke er jeg voksen heller. 17 år, så tenker vel konsekvenser litt tidlig jeg da..

Kopi av melding:
Uansett.. Ikke glem hvorfor man startet med hest

Den er ganske viktig, og den har jeg heldigvis ikke glemt. Og vil forhåpentligvis aldri gjøre.

Men takker alle for gode tips! Kommer nok til å få bruk for dem.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.