hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høgskole,me hva med hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Høgskole,me hva med hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 25/03/2006 :  18:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal på høgskole om litt over ett år..men har begynt å tenke mer og mer på i det siste hva jeg skal gjøre med hesten min..? Klarer absolutt ikke selge han og er veldig skeptisk til å sette han ut på fòr,da jeg kjenner folk som har satt ut hesten sin,men har fått igjen en hest som er omtrent mishandlet.. jeg har jo ridd han opp selv,og gjort ting på "min" måte og er redd det skal bli "ødelagt" hvis jeg setter han bort..
Er nok et par staller i orådet ved skolen,men i og med at skolen ligger omtrent midt i skauen er det ikke mulighet for jobb..og studielån/stipend vil vel ikke akkurat kunne dekke stalleie og diverse skolematerialer + studieavgift..ikke får jeg lagt av no penger heller,da jeg kun tjener 6500 i mnd,3000 går til stalleie, 1500 til lån og 2000 til kjøretimer..
Så hva gjør dere som skal begynne/går på høgskoler som ikke har med hest å gjøre med hesten deres?????????

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  20:50:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Tenker du på høyskole eller folkehøyskole (vesentlig forskjell)? Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  21:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høyskole:) Er uti koppang (hedmark) langt uti skauen..hehe..så er sikkert no rimelige staller innimellom trærne der, eneste minuset er at andre året må jeg til hamar høyskole og tredje året tilbake til koppang igjen,så blir jo litt at og fram,men etter de tre årene regner jeg med å finne meg ett sted,og la hesten få nyte "pensjonistlivet" hehe.. men er nå dissa penga da..om jeg kommer til å ha råd til å ha han på vegne av studielån/stipend.. er derfor jeg er litt nysgjerrig på hva dere andre ev.har gjort,så lenge dere ikke har gått no med hest,for da får man jo som regel ha med hesten sin. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  00:05:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vet det er ganske vanlig å ha forryttere som betaler og avlaster. Er ganske mange studenter som gjerne vil ri et par ganger i uken, men som ikke har tid/råd til å ha egen hest.
Om du evt finner noen som vil ha på halvfor har du jo halvert utgiftene dine.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  10:03:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Som Lino sier er det mange studenter der ute som gjerne vil være forryttere, så da får du ihvertfall redusert utgiftene dine, dessuten er det nok som du sier sikkert mange rimelige staller rundt omkring.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  23:55:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Har tenkt samme tanken selv.. Hjelp!! Vil ikke selge hesten min for alt i verden... Vi har to i familien, en nordlandshest som vel kan kalles familiehest og som foreldra mine/søstra mi kommer til å ha, også har jeg min egen islandshest.. Har gjort alt fra schratch med henne, hun var aldri ridd eller gjort noe med da jeg fikk henne.. Har knytta sterke bånd til den hesten, også begynner hun å bli en så allright ridehest... Helfôr er uaktuelt, salg er i grunn uaktuelt.. Har henne ute på halvfôr nå, og det fungerer fint, men ønsket er jo å kunne ha henne helt selv for å komme oss litt mer ut i konkurranser.. Meeeen... sukk!!!!
Skal jobbe neste år så da kommer ikke problemet.. Men etter det... Hadde jeg funnet noen som var rimelig lik meg i sitt stell og håndtering av hest som gjerne ville delt henne hadde det vært perfekt!!

Hihi... Noen UMB(Landbrukshøyskolen på ÅS) studenter som vil ha nydelig islandshest på halvfôr neste år?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  12:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hihi... Noen UMB(Landbrukshøyskolen på ÅS) studenter som vil ha nydelig islandshest på halvfôr neste år?

Opprinnelig postet av Irja&Freyja

Hun kan bo her og være sex-leketøy for Ãrvakur skulle jeg hilse og si!
Ikke noe problem det,han skulle passe godt på henne.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  17:05:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Irja&Freyja

Hun kan bo her og være sex-leketøy for Ãrvakur skulle jeg hilse og si!
Ikke noe problem det,han skulle passe godt på henne.

Opprinnelig postet av Kurre

Freyja sier nok jatakk, men mora mener at hun må trimme litt også, også er hun for liten til å flytte hjemmefra enda;-) tihi.. Men Kurr er fin, og resultatet må jo bli fint!! hihi...
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  17:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurr lover på tro og ære å trene henne heftigere enn det du trodde var mulig!
(dog er det fare for at hun ender opp en smule rund i formen etterhvert)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  22:51:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Kurr lover det ja... Jeg tror på han jeg!
Men da må jo Storm kåres så Irja og kan få mannebein, må jo ha søsken til baby'n!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  00:33:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg går på skolen du skal begynne på (som du har sett før),og har hatt med hesten opp et år.
Det finnes en del hester spredd rundt omkring,småstaller der folk har et par,tre hester,men det er ikke så mange staller med utleie av stallplass.
Er du heldig og finner noe,er vel stalleia som regel på lavpris,akkurat som husleia.
Bruker du de som jobber og bor ved skolen litt på forhånd,er de behjelpelige med tips. Ellers går det også an å bruke meg?!

Har du vært der oppe og sett? Lange avstander til og med om du har med bil,og ikke akkurat så sentralt bortsett fra det "store" samlingspunktet:skolen. Mye fraflytting,og eldre mennesker. Skolen er jo også liten,så du skal være heldig om du finner en student som vil betale for å ri.
Hovslagere er ikke det det er mest av i området,mange selvlærte som skor egne hester,eller så bor de langt unna.

Nå høres jeg veldig negativ ut,det er jo også trivelig å ha hesten sin med når man befinner seg på et sted der interessene stort sett går i jakt,fest,hundekjøring og kanskje litt skole attåt. Kan bli litt ensformig i lengden.

Det jeg gjorde,var at jeg og ei til fikk leid stall på et fraflyttet småbruk rett over elva. Forholdene på stedet var ikke topp,var mye vannbæring,vannet frøys,flis måtte hentes med bil osv.. Hendte det var noen bekymringer ved et par anledninger,da hestene var på tur aleine.
Vi gjorde alt selv,og var borti stallen 2 ganger om dagen (de hadde fri tilgang på grovfôr ute).
Tross alt var det kos å ha hesten sin i nærheten,selv om det var sjelden det ble noen turer hjem.
På slutten av skoleåret flyttet hesten til ei venninne som leide et småbruk,da ble ting ganske så mye lettere!
For å greie det økonomisk jobbet jeg som avløser,så det er ikke helt umulig å få jobb. Men det var sjelden fri,og det var ikke alltid skolen var 1.prioritet.

Kort sagt: Får du leid et sted å bo i fellesskap med andre (nok av fraflyttede steder),med mulighet til å ha hest,trenger det ikke å bli så kostbart. Mulig at hesteeiere i nærheten kunne tenke seg litt selskap i stallen og,og at det er mulig å gjøre mye selv for å få det billig.
Jeg hadde tilbud om stallplass på stall på Koppang,men det hadde blitt 5-6 mils kjøring hver dag.

Jeg ville nok ha forsøkt å finne en flink fôrvert,og beholdt muligheten til å ri hesten innimellom i helger og ferier. Blir jo mye flytting på den hvis du skal litt frem og tilbake mellom læresteder,og det er godt å kunne være student uten å være redd for at pengene ikke strekker til neste dag..

Lykke til,og bare spør hvis det er noe!

Ps: Fine bilder du har lagt inn av Ula Prinsen!

Redigert av - Kine og Tassen den 01/04/2006 00:41:00 Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  22:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Kine! Uff,nå blei jeg enda mer i tvil..hehe..ja,jeg har fått et inntrykk av at det er ganske øde der..hehe..men,men..sånn er det skal man ut i marka;P Men det virker som et ganske godt miljø på evenstad,så frister jo å dra dit og...har tenkt mer og mer i det siste på å sette han ut på helfor..men... nå skal jeg jo ikke på evenstad før høsten 2007,hvis jeg kommer inn,så har jo litt tid på meg til å finne ut av ting!
Igjen takk for svar!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.