hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kjøp av utdanna hest eller lære selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 kjøp av utdanna hest eller lære selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  23:24:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
kurre:det var en spøk...

ullsokken:hvor har jeg skrevet bla,bla,bla egentlig?kan ikke huske at jeg har gjort det,å fant det heller ikke..

lucky june:det jeg mente var at han har gjort det 2 ganger senere..å hvor ofte har mn kamera når man trener det?var faktisk bare et eksempel på at han ikke er som alle andre.synes dere sporer litt av nå..

rosita:nei,han kan ikke gå på ski..bare å gjøre narr det,vant medå være hakkekylling,å bli tråkka ned i dritten..

*trenger litt støtte her,wenche*

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  00:19:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vel, denne debatten har kanskje dratt seg litt til OOOOOT, og nok er vel egentlig nok. Sant som du sier Kurre, dere har dratt fra hverandre alt som ble sagt, analysert det grundig, og kverrulerer på høyt nivå.

Jeg kan konstatere at denne hesten virkelig er sprø, på en positiv måte. Han har en personlighet uten like, og det tror jeg egentlig alle som kjenner til denne hesten vil si.

Det at hester setter seg ned når hovslageren kommer, har jeg hørt om flere steder, men har aldri sett det med egne øyne.

Og for å svare på overskrifta:

Jeg kunne gjerne ha kjøpt meg en _delvis_ utdannet hest, som kunne noe, og som jeg kunne utvikle videre. Ville nok ikke ha kjøpt meg en 2-åring i den alderen jeg er nå, men kanskje jeg føler meg mer klar for dette når jeg er rundt 25, og fårhåpentligvis har fått en bredere hesteerfaring innen innridning osv.

Jeg omskolerer jo en traver nå, altså lærer jeg den alt selv. Hadde jeg hatt valget, ville jeg helt klart ha valgt en godt utdannet, stevneklar hest, framfor den jeg har i dag, som må læres opp til alt. Grunnen til at jeg har den jeg nå har, er kun fordi jeg ville redde henne fra slakt, noe jeg er glad jeg gjorde.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  16:26:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg en syvåring som hadde blitt ridd i fem måneder før jeg fikk han. Jeg skulle ha en turhest og han var fornuftig, snill og rolig, men kunne minimalt. Han fungerte godt som turhest, men han kunne ikke galopp så det ble traving i full fart før han slo over.

Jeg ønsket å komme meg videre med ridningen etterhvert, og dressur var noe jeg ønsket å begynne med for fullt. Flyttet til en ny stall med større muligheter og treningen var igang. Det har vært sinnsykt mye slit, stygge kommentarer og hard arbeid, men jeg har nå en hest som går de fleste øvelser til LA. Jeg blir atten år i år, og jeg ser på meg selv som en erfaren rytter, men ikke i den forstand at jeg i utgangspunktet klarer å tilri en hest selv. Min hest manglet all grunnutdannelse, og jeg hadde en stor jobb foran meg. Jeg har fått god hjelp av trenere på bakken og hadde ikke vært der hvor vi er i dag uten dem, men jeg er den eneste som har ridd han. Jeg hadde veldig stor flaks med hesten min siden han fungerer så godt og er så øvelsesterk som han er.

Flytter til Danmark i juni og skal i den anledning kjøpe meg en hest til. Da blir det en eldre lærehest som kan sakene sine og som er villig til å lære bort. Jeg tar ikke på meg et slikt ansvar som jeg gjorde med min nåværende hest. Elsker Ibbus over alt i verden, men det har vært mye jobb.

Så, jeg anbefaler, som nevnt tidligere, at uerfarne hester er for erfarne rytter og omvendt. Fallhøyden er stor om du tar deg vann over hodet. Ikke alle har like flaks med hesten som meg ;-)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  17:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Har jeg ment noe i denne debatten før mon tro...
Jaja, jeg håper iallfall å få råd til å kjøpe meg en "helt ok hest" som kan "helt ok masse" når jeg blir stor jente (og hvis jeg slutter å sitte her og skrive kan det hende jeg står på eksamen også, og se så, da kan det tom hende at jeg får meg en hest tilslutt).
En ting er i grunnen å kjøpe en traver som skal omskoleres. Disse harofte helt grei grunnoppdragelse, som gjør at det er ridetingene som er den vanskelige delen av det hele. Å kjøpe andre type ikke-innridde dyr betyr ofte at de er mye yngre og derfor også behøver mye mer oppdragelse, altså blir det en todelt jobb, som kan være en del vanskeligere enn bare å måtte lære den at den skal starte, stoppe og galoppere slik vi vil :-)

Guro

liten edit for å si til Ullsokken at hvis du siterer et innlegg hadde det vært veldig fint om du lot det stå hva du siterer i stedet for å bytte ut med egen tekst, for nå skjønner jeg ikke hva du refererer til iallfall :-)

Redigert av - Guro den 28/03/2006 17:25:25 Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  17:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
min mening er at uansett hvor erfaren man er som rytter kan man alltids lære mer og jobbe mer med seg selv. Selv syns jeg ikke det finnes noe bedre enn å ri en hest som gir meg sjansen til å jobbe med fine presise hjelpere og som kun svarer riktig dersom jeg gjør riktig selv. Drømmen min er en gang i fremtiden å ha to hester, en erfaren hest som jeg kan lære mer av og en unghest som jeg kan jobbe og utvikle. Da den forrige hesten min døde fikk jeg hjelp til å finne ny hest, og ble anbefalt å kjøpe en unghest fordi jeg er tålmodig, har endel erfaring og pengene ikke strakk helt til å kjøpe en hest på det nivået jeg ønsket...

jeg var utrolig heldig med den hesten jeg kjøpte, har ikke angret en dag! jeg har god hjelp av trener så jeg sitter nå med en harmonisk og snill femåring som jeg har ridd inn helt selv selvsagt dukker det opp små problemer innimellom men så langt har det utviklet seg sakte men sikkert i riktig retning.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  23:16:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
takk wenche,begynner endelig å bli seriøst igjen..har ullsokken blitt stille??
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  08:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

den var vel da også ganske unødvendig?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:54:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så avgjort!
Denne typen forum er til for å utveksle meninger. Også når man IKKE er enige.Det er lov det,uten at noen skal bli fornærmet av den grunn.

Legger man seg ut "på nett" må man tåle litt pepper og å forsvare hva man står for.Ellers får man bli en stille leser og ikke en aktiv deltager.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:40:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har vel alltid tenkt at jeg en gang i fremtiden skal kjøpe en godt utdanna dressurhest, som kan hjelpe meg oppover i klassene, men i det siste har jeg gått mer over til å ri etter akademiske prinsipper, og hester ridd på denne måten finnes det heller lite av i Norge, så det blir vel til at jeg da kjøper en unghest, som jeg kan ri inn selv (jeg har kjempeflinke trenere som kan hjelpe meg hele veien). Men helst en som er håndtert endel på forhånd.

Har jo dog en unghest (åring) allerede da, som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med, men en ting er ihvertfall sikkert, hun skal nok bli en "robothest", slik som moren sin, for god oppdragelse og lydighet er det viktigste jeg ser etter i en hest (og i følge de som passer henne er hun visst snill som et lam)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:43:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skulle kjøpt meg en traver nå, så hadde jeg valgt et føll/unghest med god stamme som jeg kunne trent opp selv, sammen med en erfaren voksen..
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:38:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
lucky june:hva unødvendig?
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:51:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
den kommentaren din som jeg kopierte.
hvorfor jeg syns det? les innlegget til kurre som står under mitt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  18:55:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg ville for tiden kjøpt meg en godt utdannet hest som kan lære meg noe siden jeg er såpass uerfaren som jeg mener jeg er. Men når jeg har hatt hest endel år og føler jeg kan takle det vil jeg kjøpe meg en unghest som jeg kan forme slik jeg vil ha den ;)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  19:01:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Dette var unødvendig, det skrev lucky june også.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  23:30:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp.hva galt spør nå jeg igjen?skal man ikke tåle litt pepper her da??å hvis hesten min har lyst å sitte å "ake" seg bortover,så må han faktisk få lov til det..kansje han bare klør i rompa??
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.