hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprang med dressursal??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Sprang med dressursal??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  14:02:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Har hørt at man helst ikke skal hoppe høyere enn 80 med all-round sal. Så da lurat jeg litt på hvordan dette er med dresursal...? Kan dette være skadelig for hesten, og hvor høyt kan man egentlig hoppe med dressursal? Er det tillatt å starte på sprangstevne med dressursal?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  17:06:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe regel om hvor høyt man kan hoppe med forskjellige saler. Det er flere her på skolen som har kun dressursal til hesten sin og bruker den på sprangtimer og stevner, med hindre på rundt 0,80-1,10. Det er ikke skadelig for hesten å hoppe med en sal som passer, ulempen med dressursal er at rytteren ikke får støtten til knærne som du får av sprangsalen. (redigert) Faktisk kan du starte med akkurat den salen du vil på sprangstevner. i dressur er det begrenset til at man må ri med sal av engelsk type (altså ikke westernsaler og lignende).

Redigert av - Eva V den 25/03/2006 17:13:08 Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  17:24:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Ok, men det jeg har hørt av en salmaker er nemlig at en all-round sal gir mindre demping for hesten når den lander enn det en sprangsal gjør, og at det derfor sliter mer på hesten. Derfor ville jeg kanskje tro at en dressursal som har mindre stopping enn en all-round sal ville slite mer på hesten. Men det er mulig at jeg misforstod denne salmakeren. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  17:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En sal som gir lite demping, uavhengig av hvilken type, kan stoppes om, eller man kan legge på en støtdempende pad som kan ta for støtet. De fleste som driver mye med sprang velger nok å kjøpe en sprangsal, men har du en dressursal og ikke har midler til kjøpe nye saler i hytt og pinevær, skader det ikke å bruke salen du har til sprang i ny og ne også.
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 29/03/2006 :  19:14:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg har missforstått, men du skal jo ikke lande i salen etter hinder. Du kan sette deg i salen, men du lander ikke i den, så jeg skjønner ikke helt dette med demping??
Ellers har jeg hørt at en dressursal er bedre for hestens rygg ( forutsatt at den passer) ettersom de fleste sprang saler er flatseat saler.
Aner ikke hvorfor! Selv skal jeg kjøpe meg en allround sal når jeg skal ha ny hest. Har ikke råd til å ha 2 saler lenger. Men det er forskjell på allround saler også. Det er de som koster under 3 tusen og de er det jo ikke spesielt god kvalitet på....

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 29/03/2006 :  19:14:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS har forresten hoppet 110 med dressursal, men synes ikke det er ideelt....

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  01:48:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvorfor skal man ikke hoppe høyere enn 80cm med allroundsal??er ikke fornøyd med forklaringen over fra *meg* heller ikke lov å starte med barokk-sal i dressur:(
grunnen til at jeg unngår så lengst som mulig å hoppe i dressursal og westernsal av den grunn er at det faktisk er ubehaglig for meg:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  07:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Dette er bare det jeg har fått høre fra en salmaker, og jeg regna med at han kanksje hadde peiling på dette. Han sa i alle fall at man ikke skulle hoppe høyere enn 80 med en alroundsal pga dempingen i salen... Men det er jo selvfølgelig mulig at dette er feil, i alle fall utifra det dere mener... Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  08:42:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig vil jeg heller ri dressur i en sprangsal enn å hoppe i en dressursal.. Dette pga komfort, derfor var sprangsal det første jeg kjøpte, dressursalen kom ganske tett etter.. Men hvis jeg bare skulle hatt en ville jeg valgt sprangsal da jeg føler at denne er den som er mest annvendlig til begge deler..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  18:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mulig jeg har missforstått, men du skal jo ikke lande i salen etter hinder. Du kan sette deg i salen, men du lander ikke i den, så jeg skjønner ikke helt dette med demping??

Opprinnelig postet av Mie Ulrika

Jeg skrev når hesten lander, ikke når jeg lander
Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  18:12:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Personlig vil jeg heller ri dressur i en sprangsal enn å hoppe i en dressursal.. Dette pga komfort, derfor var sprangsal det første jeg kjøpte, dressursalen kom ganske tett etter.. Men hvis jeg bare skulle hatt en ville jeg valgt sprangsal da jeg føler at denne er den som er mest annvendlig til begge deler..

Opprinnelig postet av picazzo

Ville nok ha kjøpt en allroundsal hvis jeg hadde hatt valget, men skal kjøpe en hest hvor utstyret følger med, og denne hesten har bare en dressursal...
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 31/03/2006 :  08:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner fremdeles ikke dette med demping. Hva har salen å si med når hesten lander etter hinderet. Ville trodd det var snakk om sko med fjæring ellernoe sånt når det er snakk om demping i landingen etter hinder, skjønner ikke helt hva det har med salen å gjøre?
Kanskje jeg bare er dum, men fint om noen gidder forklare det for meg!

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  14:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
For å være ærlig har jeg nok ingen bedre forklaring på det enn det jeg før har sagt. Og etter å ha lest deres innlegg og har tenkt meg om, synes jeg også at dette med dempingen virker rart. Men som sagt; det er dette jeg har fått høre og det var det jeg hadde å forholde meg til! Derfor synes jeg det er fint å høre andre synespunketer på dette Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  17:23:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg skal da fortsette å hoppe metern med min allroundsal,med god samvittighet..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  09:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Dette med at trykket på ryggen til hesten er jo bare tull! De demper da akkurat like mye. Salene er utformet for rytteren sin del, og det er samme comfort for hesten uansett type sal. (Nå tenker jeg generelt, på en sal som er tilpasset hesten). Så jeg kommer nok også til å fortsette å hoppe så høyt hesten min klarer, i allroundsalen min.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Ray_og_meg
» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  11:16:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRay_og_meg  Svar med kopi av melding
Oki=) Velger å stole på dere=) Og regner med at denne salmakeren ikke ante hva han snakket om=P Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.