hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hopper høyt og fort over:(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 hopper høyt og fort over:(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  15:34:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
problemet mitt er at hesten min stresser fælt i det han skal hoppe,å er langt over hinderet og egentlig hopper veldig raskt over det..
hvordan kan jeg få han til å slappe litt mere av i selve spranget å kansje ikke være halvmetern over øverste bom?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Lopke

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  15:40:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: men å imponere staves med M.. :) Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  16:35:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv mye halvparader og slikt ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2006 :  18:09:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er jeg ikke helt på nett om hva slags hest du har, men iallfall:
hva med å begynne å jobbe med bommer, og cavaletter, slik at du får på plass styrke og fokus sånn i første omgang.
Og for videre utvikling antar jeg at det dukker opp noen med mer sprangerfaring enn meg;-)

Men iallfall: det hjelper ofte å få på plass det som er mest grunnleggende først:-)

Guro
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  19:23:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Stusserier kan også være greit å trene. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  19:27:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
haha,takk lopke.så det ikke før nå...
litago:hvordan gjør jeg halvparade i spranget uten å hindre hestens bevegelser?
guro:han er en kaldblods.vi hr jobbet mye bommer,cavaletter og stussserier,men det ser visst ikke ut til å hjelpe.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2006 :  20:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Men slapper han av og jobber godt når du gjør sånt som bommer osv da?

Guro
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  22:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har mange tips, men synes det er litt vanskelig når jeg ikke ser ekvipasjen, og dessuten er dette noe du burde hatt en instrutør til å hjelpe deg med:)

Men kan nevne noe:
- Å få hesten avslappet i spranger, avhenger av ridningen FØR hinderet- man legger grunnlaget mot hinderet.
- At hesten stresser kan komme av mange ulike årsaker- den liker ikke å hoppe, den har vondt, den har mye energi, den skjønner ikke hva den skal gjøre, den er usikker, du er ubalansert osv osv.
- Enig med Guro om å begynne på "scratch". Legg grunnlag og forståelse med markarbeid, der du trener lydighet, styrke osv. Har ikke hesten mye sprangerfaring, må du legge grunnlaget først.
- Videre bør du tenke på deg selv- hvordan rir DU inn mot hinderet? Er du avslappet? Er du i balanse? Hvordan er sitsen din? osv.

Er hesten gammel forresten? Jeg har en unghest, og selv om hun er godt utdannet på bakken og er veldig lydig når jeg hopper med henne, har hun enda ikke forstått alt enda! Hun hopper gjerne høyt over, og gjør alt for å ikke rive, noe som resulterer i noen merkelige sprang;) Det jeg fokuserer på er å ha en gjevn rytme, alltid løsne over, og la henne lære seg å ordne opp litt selv, samtidig som jeg gjør det lettest mulig for henne. Jeg pleier å legge opp øvelser der hesten må strekke seg over hinderet (altså at den heller må ta av stort enn å gå i bunn, slik at sprangkurven blir god), gjerne med en oxer med markbom. Det ironiske er at dette må øves på små hinder, og det er faktisk vanskeligst å ri slike skolerende øvelser over de, siden hesten natulig bremser seg selv over høyere.

Ps: halvparader skal gjøres etter hinder og inn mot, ikke over.

Hege Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  17:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer med noen råd/tips som har hjulpet på min lille hest ;)

- Hopp stuss og mye gymnastik hoppning.
- Ikke hopp så høyt før hesten slår seg til ro...Unghester har en tendens til å overhoppe, som du selv sier..
- Ikke sitt å hold hesten når den stresser, ta og gi istedet. hvis du blir hengene i hesten blir den bare verre...

- Det siste, og beste rådet mitt er å få tak i en flink og rolig trener! :)

Lykke til...

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  01:56:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,han er helt super i bomarbeide

Ps: halvparader skal gjøres etter hinder og inn mot, ikke over.klippet fra hege.
det var dette jeg trodde også,derfor jeg lurte på hva hrafn mente:)

det var instruktøren som kom på dette med at han hoppet for fort.
han er veldig fin og myk både før og etter hinderet,å er relativt avslappet hele vegen.
han elsker å hoppe,han har det ikke vondt,han kan være en liten kinaputt til tider.spesielt om han er på nye steder.
å han vet nok også veldig godt hva han skal gjøre da han ble omskolert til spranghets for snart 6 år siden.
så lenge jeg er safe,så nøler ikke han heller,ubalansert tror jeg da heller jeg ikke er..
han har grunnlaget med styrke,lydighet,markarbeid.
når det gjelder meg selv føler jeg meg i balanse,riktig sits og avslappet.
klippet fra hege:
Det jeg fokuserer på er å ha en gjevn rytme, alltid løsne over, og la henne lære seg å ordne opp litt selv, samtidig som jeg gjør det lettest mulig for henne. Jeg pleier å legge opp øvelser der hesten må strekke seg over hinderet (altså at den heller må ta av stort enn å gå i bunn, slik at sprangkurven blir god), gjerne med en oxer med markbom.

dette gjør jeg også:)

så som dere forstår så har vi ikke noe annet problem enn at han skal fort og høyt over hinderet!

klippet fra magichoneyeye:- Ikke sitt å hold hesten når den stresser, ta og gi istedet. hvis du blir hengene i hesten blir den bare verre...

vet veldig godt hva halvparader er:)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.