hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Krav og forventninger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Krav og forventninger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  15:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Dere som har steller/rytter til hesten deres, hva slags krav har dere til stelleren? Og hvilke forventninger har dere?
Jeg har aldri hatt steller før til hesten min, og er redd for at jeg skal kreve for mye av vedkommende.. Vil ikke være urimelig overfor steller, så derfor lurer jeg på hva dere har for krav og forventninger til deres steller?

Og dere som er stellere må også gjerne komme med innspill til hva jeg kan og hva jeg bør kreve/forlange.
Høres jo ganske så strengt og fælt ut med ordet kreve men kom ikke på et mildere og greiere ord i farten..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  16:43:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Eier ikke hest selv, men er forrytter så jeg vet hvertfall litt om de krav som eier BØR stille, og de h*n ikke kan kreve.

Eier bør kreve:

- at steller følger de anvisninger som gies for bruken av hesten
- behandler hesten pent og rir riktig i forhold til underlag osv
- kommer til avtalt tid, punktlighet er viktig
- Ansvarsbevisst
- Vedlikeholde utstyr / si i fra hvis noe ødelegges
- Møkke ut
- Rapportere uregelmessigheter til eier (sår, skader osv)
- ikke gjøre noe med hesten uten tillatelse, slik som klipppe man, hale, hovskjegg osv.

Eier bør ikke kreve

- at steller gjør jobber som eier ikke gidder gjøre selv, slik som rydde i luftegård, ta inn for, osv (med mindre dette er oppgaver som faller inn under daglig stell)
- at steller må ha eget utstyr til bruk i ridningen (til hesten)

Økonomisk ansvar ved skade bør forhåndsavtales og skrives i en forrytterkontrakt. Jeg personlig er imot at forrytter er er økonomisk ansvarlig for hesten med mindre skaden oppstod under klart uaktsomt bruk.

Er sikkert mer, men kommer ikke på noe i farten!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  16:56:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Er enig med Christine, her.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  17:06:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er også enig med Christine.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:00:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Syns Christine skrev mye fornuftig, så er enig med henne ;)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  19:19:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Enig med resten her

Kopi av melding:
- ikke gjøre noe med hesten uten tillatelse, slik som klipppe man, hale, hovskjegg osv.
Opprinnelig postet av christine26.

En som passet gamle hesten min gjorde dette. Uten låv! Klippet manen 5-10cm i en rett strek, samme emd halen, og en del av hovskjegget Da ble jeg irritert da!

Du burde altså få en fòrrytter/passer som du stoler helt på, og som følger reglene.

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

Redigert av - VictoriaTh den 23/03/2006 19:20:28 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  20:00:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Litt O.T.men den lille bestemte gule "personen"hos deg, Victoria var bare herlig da, hehe :o)

Ja, jeg syntes også det var veldig fornuftige punkter Christine kom med.
Jeg ser at jeg ikke setter for mange og høye krav ja... Ettersom gamlegutt har lett for og hoste om jeg møkker ut sent på dagen, så er det jeg som møkker de dagene steller kommer.
Det eneste steller gjør er og strigle og ri hesten, resten gjør jeg. Men jeg tenker jeg må ha en prat med neste gang steller kommer, få mer struktur over treningen. Det er viktig med tillit men jeg må vite at vedkommende kan være ærlig, hvis ikke kan det ikke fungere...
Vedkommende må følge mine instrukser med tanke på treningen (og underlag). Hvis ikke vet jeg ikke om jeg greier og ha steller til hesten min, men heller bare prøve og få det til selv...

Men ser hvertfall nå at jeg ikke stiller for store krav.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  23:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 2 "hestepassere" til min hest.
Begge er voksne, hyggelige og fornuftige jenter som jeg setter stor pris på.

Som Bente gjør jeg alt arbeidet i stallen selv.
Ikke fordi jentene ikke vil gjøre det, men jeg trives med det selv.... er nok litt sær sånn.
Pga sykdom slutta jeg å ri for snart 6 år siden, men jeg trener hestene på bakken og kjører med ponnien.
Så jentenes jobb er rett og slett å ri.
Men jeg er alltid med, både på banen, i hallen og på tur.
Synes det er koselig, kjekt med selskap.

Hva jeg krever av jentene:
At de kommer til avtalt tid.
At de tar vare på hesten, og utstyret dens.
At de trener og steller hesten slik vi sammen har blitt enige om.

Risiko for skader på både hest og ustyr er jo alltid til stede.
Det er en risiko man tar når man låner bort hesten.
Og den risikoen tar jeg selv.
Synes det er urimelig at de skal betale om hesten får et sår, eller om utstyr ryker.

De betaler ingenting for å ri, men når vi drar til rideskolen, betaler de 50 kr til klubben for å ri i hallen.
Selv holder jeg bil, henger og drivstoffet.
Om de skal være med på kurs dekker de kursavgiften selv.

Sånn har vi det.
Synes det fungerer fint.

Anette Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  09:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
anettex, hørtes utrolig morsomt, spennende og koselig ut å være fôrrytter for deg =)

Ellers så synes jeg a christine sine "regler/krav" var veldig bra.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.