hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avmagret hoppe.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avmagret hoppe.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

munti

Skrevet - 23/03/2006 :  00:46:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

pussa og stelte på en hoppe i dag. (Varmblodstraver.)

Denne hoppa med sitt to års gamle føll kom til stallen våres for to mnd siden i meget dårlig forfatning.

Meget tynn. Utrolig møkkete. store skorper i pelsen på ryggen, meget lange høver og et rennende øye, grå og matt pels.

Alle ribbeina synes, hun er innsunket ved flanken, hun har verken muskler eller fett. Kan tenke meg at hun kunne veid kanskje to hundre kg, mer enn hun gjør nå uten å kalle henne feit

(Grunnen til at de står der har noe med Mattilsynet å gjøre)
eieren bor vist i utlandet og kan umulig ha noen interesse av hestene sine.

Høvene har jeg fiksa, jeg tenkte jeg kunne gjøre noe med pelsen og de store skorpene og rennende øne.

Setter hesten (som forøvrig er meget søt grei og tillitsfull) på stallgangen børster av store mengder pels, renser øynene og vasker ryggen og børster over henne en gang til.

kjenner etter om sår på alle bein osv.

hva er det jeg finner jo klar veske kommer ut av fylte patter og det sparker felt inne i magen

Det er ikke tvil det er et levende føll som virkelig fortalte at det var der, for det var otrolig aktivitet der inne.

Stakkars hoppe eller føll eller begge deler.

hun har vel knapt fått noe mat der hun kom fra og på stallen våres har hun fått mat selvfølgelig, men ikke mat en drektig hoppe bør få, for dette er det ingen som har fortalte oss da hestene kom hit,
og veldig synlig at hun er drektig er det jo vertfall ikke.

Veterinær kommer på fredag og sjekker.

jeg måtte bare skrive av meg litt. For jeg får litt sjokk av åssen folk kan klare å ha samvittighet til å behandle hestene sine på denne måten,
eller det vel snakk om flere ledd her fordi noen har hatt og passet disse hestene for eieren.

Her trengs det ekstrem foring, men bør jo ikke pøse på alt med en gang kansje, selv om jeg har lyst.

Jeg må bare bry meg, og gjøre noe, kjøper gjerne mat til henne jeg, men hva mer enn oppdrett kom med tips.

Hilsen munti som ofte klår på andres hester

Kajsa

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  00:58:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Eieren skal ikke få denne hesten tilbake igjen ikke sant??!!
Guriland for en horribel historie. Jeg håper virkelig dere klarer å få skikk på henne frem til føllingen, og at både hun og føllet vil overleve fødselen. Hold oss oppdatert på hva veterinæren finner ut og sånn, ikke sant?

Forresten, er "føllet" på to år en hingst? Kan det være han som er faren? En til "forresten", bruker hun dekken? Hvis ikke så gjør du ihvertfall lurt i å ha på henne klær, slik at hun ikke bruker energi på å holde seg varm og blir enda tynnere.

Masse lykke til med stakkars pånnisen. Enda godt hun kom til dere og kan få skikkelig stell og oppfølging :)

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 23/03/2006 :  01:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet hennes er en hoppe på to år
Men ser sørgelig ut hun også, ikke muskler eller fett på hunn heller.

De kom sammen med en tre år gammel hingst. det kan også ha vert sønnen henes men det vet jeg ikke noe om

Denne hingsten døde etter to-tre uker av en mystisk nervesykdom, han blei helt lam i bakbeina og måtte nødslaktes. avmagret var den også. (kan jo være pappan)

Eller de kan ha sendt henne til bedekning ? men dette er ikke så viktig.
Nå må det bare gjøres det som må gjøres.

Redigert av - munti den 23/03/2006 08:14:26 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  07:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff så trist. Godt det er en som deg på stallen!! fortell hvordan det går med henne da, eller dem :) Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  11:33:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Enig med Kajsa om å putte på dekken
Hvis du skal fete henne opp og siden hun skal ha føll vil jeg anbefale solsikkeolje og musli for hopper som er drektige/m føll.
Du kan gi henne kli eller bygg. Bygg har ca like mye energi som havre bare at d avgis langsomt
Fri tilgang på høy er viktig om d så er næringsfattig,

Hvis hun skal tilbake til eieren så burde du ta noen bilder og vinkle det fra en dyrebeskytters side. så kanskje hun slipper å dra tilbake dit og havne i like dårlig forfatning.
Men hvis mattilsynet har hentet henne så går hun vel ikke tilbake

Men skal ike liksom den som har ansvaret for hesten betale det den trenger? hvis ikke så kunne man teoretisk anmeldt mattilsynet også
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 23/03/2006 :  17:23:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Kajsa om å putte på dekken
Hvis du skal fete henne opp og siden hun skal ha føll vil jeg anbefale solsikkeolje og musli for hopper som er drektige/m føll.
Du kan gi henne kli eller bygg. Bygg har ca like mye energi som havre bare at d avgis langsomt
Fri tilgang på høy er viktig om d så er næringsfattig,

Opprinnelig postet av hestefreek

Jeg ville ikke gitt kli iallefall, det er helt bortkasta. Kli i dag har så og si ingen næringsverdi, da dagens møller tar ut alt mel, og det blir bare støvet igjen. Det har også en svært ugunstig kalsium/fosfor balanse, og denne balansen bør være rett vei, ikke minst for drektige hopper som må ha nok kalsium til å faktisk produsere et sterkt og sunt skjellett til føllet sitt.
Bygg har heller ikke lik verdi som havre, forskjellen er faktisk ganske stor, men havre har høyere glykemisk indeks, så ja, det avgir energi fortere. Jeg ville imidlertidig antagelig ikke gitt noen av delene til denne hesten.

Vanlig oppdrettsfor er egentlig det beste dersom man ikke kan helt å regne på forplaner, der er mineralbalansen optimal for drektige hopper, og hun får det hun trenger så fremt hun får nok. Det blir kanskje vel mye stivelse dersom hun skal få mye mat for å legge på seg, så det går an å kutte litt på oppdretten, gi olje i tillegg, og også lucerne for å gi ekstra protein. Høyverdige proteiner er svært viktig for ei hoppe som produserer et føll, og i lucerne finnes mange gode proteiner som hester nyttegjør seg godt. Det er også en god del protein i oppdrettsforet. Å gi ekstra kalk er heller ikke så dumt, det hjelper på beinstrukturen til føllet.

Noen gir også magnesiumtilskudd til drektige hopper, men det er somregel unødvendig dersom man har rimelig godt høy. Gi helst fri tilgang på godt næringsrikt høy (h2-h1 høy), dette hjelper henne også å holde varmen.

Lykke til, og hold oss oppdatert på hvordan det går!

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 24/03/2006 :  21:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff og uff

Veterinær sa at hun helt sikkert har mange mangler

vitaminbrist ,proteinbrist og og mangler diverse mineraler.
Men jeg tar ikke noen blodprøver får å finne ut.

Hun får nå oppdrett,sojagrøpp, greenpower og vitamin mineral blanding,

Hun får en real vask i morgen og rent vanntett dekken.

Hun har begynt å bevege seg litt mere i paddocken. så det ser ut som at det hjelper ltt alerede.

Munti

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 25/03/2006 :  11:41:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Dette ser jo strålende ut. Hold oss oppdatert på hvordan det går med skapningen!
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 26/03/2006 :  11:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kansje to mnd til følling.

Hun trenger å få i seg nok A og D Vitaminer så hun har fylt opp lageret til hun starter melkeproduksjonen. for føllet får ikke øverført disse vitaminene før det kommer ut.

Og hun burde jo ha noe som øker mengden antistoffer i melken så føllet får de livsviktige antistoffene og overlever.

Håpr bare at hun tåler alle de tingene jeg putter i henne nå. og har en sterk mage, tarmer og alt virker som de skall.

Nå må jeg sette meg inn i hvordan tynne avmagrede avelshopper må eller skal fores

Noen som vet hvor jeg skal lese om det eller (Har den store foderbog )
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/03/2006 :  14:40:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Finnes mye bra litteratur på engelsk, men vet ikke hvor gira du er på å lese engelsk? Hehe..

Derek Cuddeford - Equine Nutrition
Lon D. Lewis - Feeding and care of the horse
Også er det ei bok som heter Equine nutrition bible, men husker ikke forfatter.
Disse er alle veldig bra.

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  15:04:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Huff.
Men hvem er det som tar seg av hesten egentlig?
Det må jo være en eller annen som er ansvarlig for henne, og som har satt henne på stallen og betaler leia.

Var det du som betalte veterinær?

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 28/03/2006 :  20:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen som bryr seg om henne nei. eieren har ikke engang lyst til å betale stallregningen.
Men jeg får håpe at hun gjør det.
Hun skal egentlig vidre til sverige men ingen papirer er i orden, jeg håper bare for hesten sin del at hun blir stående en god stund til.

Veterinæren sjekket henne gratis for meg ingen stor sjekk men han så på henne når han var der og behandlet mange andre hester på stallen.

Jeg bare gjør det som trengs nå som hun er her.

Skal nok prøve på å sende en regning til henne om hun fortsatt får lov til å være hesteeier. Jeg tar vare på alle kviteringene jeg får når jeg kjøper for.

Men hestene ser ut til og trives litt bedre nå etter at de får mere og riktigere mat.

Og jeg sover litt bedre om natta

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  00:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør snarest ta kontakt med Mattilsynet (en "syk" betegnelse - Dyrevernet var mye bedre) og få det HELT klart hvem som har ansvaret for hestene (to - snart tre).
HVEM skal betale for hestene? Stall, fòr, ekstrafòr, dekkener, utstyr, veterinær osv.

Du må fremlegge din "sak", og fortelle hvordan det foregår nå, OG at du absolutt bør få dine utgifter dekket - uansett av HVEM.

Jeg synes det er helt flott det du gjør for disse stakkarene - og jeg ville nok gjort det samme selv - men du MÅ la "de høye herrer og damer" får vite hva du gjør.

Og for EEEN gangs skyld er jeg helt enig i at det bør brukes dekken. (Har selv en hest som hater dekken..)

Når det gjelder alt mulig av "fetende" og oppbyggende fòr, så er det vel og bra. Men gulrøtter er også lurt å gi, da det er godt for fordøyelsen av "tyngre stoffer" og har masse vitaminer mm.

Da jeg hadde en hest som var operert for tarmslyng, så overlevde hun - på gulrøtter og såkalt "sauehøy" (dvs. fint høy). Nå var hun slett ikke tynn - MEN hun var drektig!

Håper du finner ut av det med dekning av utgifter - og lykke til videre!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
for ikke å nevne at når stalleie ikke blir betalt kan man ta pant i hesten. Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  12:17:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke at noen kan behandle hestene sine sånn. Håper inderlig at hestene ikke må tilbake til eieren sin.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/04/2006 :  23:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært bortreist en uke, og lurer på om det har blitt noe bedre med de stakkars hestene.
Hvordan går det med den drektige hoppa?

Blir liksom så engasjert når man hører om slike tragedier.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.