hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressurøvelser på tur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressurøvelser på tur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  10:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelt og greit: noen tips til dressurøvelser på tur?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  10:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Bruker å ri sjenkelvikninger fra side til side hvis jeg rir på vei med god oversikt og som er bred nok. Rir gjerne også versader og bruker grøftekanten som "vegg". Syntes dette er en god måte å få aktivisert både meg selv og hesten på, da det blir en del asfalttråkking der jeg rir nå. Ellers syntes jeg det er greit å sjekke at hesten lystrer forholdene og fremaddrivende hjelpere. Kan for eksempel jobbe med øking / minsking av galopp.
Jobber og med at hesten skal fatte riktig galopp, styre for setet osv. Stort sett alt en gjør på banen:)

-edit- sitter også å øver meg opp på å kjenne hestens bakben, vite hvilket ben som er i bevegelse når, for på den måten å kunne gi mer presiste signaler.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 21/03/2006 10:36:16 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  13:25:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Rir sjenkelvikninger i skritt og trav fra side til side av veien (dersom dette er forsvarlig), versader langs veikanten. I stedet for å bare snu hesten for å gå tilbake eller lignende tar jeg en for/bakdelsvending, og for å flytte oss til siden der det er god plass og hesten skjønner det legger jeg gjerne inn en "full-pass", dvs. "sjenkelvikning" rett til siden (finnes i barokk, så vidt jeg vet).

Ellers er det veldig fint å trene overganger ute på tur, både mellom økning/minskning, forskjellige gangarter og gangart - holdt osv.

Som Christine sier; alt man gjør på banen.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  16:33:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Trener på mye av det som formossissima og christine allerede har nevnt, og trener også en del på stopp/start, da jeg har en hest som ikke kan så mye enda, trener jeg på en del grunnleggende ting.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  18:10:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er sånn som gjerne rir versader på tur iallfall, det syns jeg er kjempefint når hesten gjerne "går framover" for egen maskin:-)
Sånn ellers svinger vi aldri over stien for å komme til andre siden, men tar en sjenkelvikning.
Men det er fort krøkkete å gjøre sjenkelvikninger om plassen er liten.

Jeg syns også tur er eminent for å trene holdt. Dette forutsetter ofte at du er alene da, for hvis ikke blir det mer type "nå skal du stå her selvom kompisene dine går sin vei" trening enn holdt trening.

Samt overganger, i den grad vi kaller det "dressurøvelser".

Guro
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:14:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er sånn som gjerne rir versader på tur iallfall, det syns jeg er kjempefint når hesten gjerne "går framover" for egen maskin:-)
Opprinnelig postet av Guro

Holter?hehe

Rir også versader og travers på tur, samt sjenkelvikninger hvis plassen tillater det, hesten min har en aldri så liten tendens til å ville gå litt vel fort, så da er det greit å be henne gjøre noen oppgever, så hun får noe annet å tenke på, og slapper av igjen

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir de fleste øvelsene som dere har nevnt allerede, pluss fordelsvending
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Stettson

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  05:59:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStettson  Svar med kopi av melding
Eller om man har hest som kan galoppbytter er det bare å bytte innimellom

tempovekslinger/økninger er og knallers, og det får hestene nok melkesyre av! Kjempe rolig trav noen steder og økning noen meter, så ned i tempo, økning... alltid like gøy Det kan gjøres i galopp og..

Hesten min har kapret den beste plassen i hjertet mitt <3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.49 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.