hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nybegynner på bane,hest og rytter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Nybegynner på bane,hest og rytter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene.

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  01:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har da en traver,8 år, som jeg fremdeles bruker aktivt i trav.
Nå har jeg fått tillgang på en ridebane,og vurderer å ri ham en gang i uken her,både for allsidig trening,mykgjøring og for å lette overgangen til senere når han skal omskoleres(etter endt trav-karriere).

Jeg har ridd endel på en dyktig dressur-hest tidligere,så kan litt av det grunnleggende...men ettersom jeg ikke er så stødig i dette selv,så lurer jeg fælt på hvordan jeg skal lære dette fra meg til hesten...
Dressur-hesten jeg red på,lærte meg...ikke omvendt...

Hesten min kan dette med å vike fra press fra bakken,han kan det ytterst nødvendige for å kunne ri på tur...som holdt,svinge,og skjenkel for å gå frem...
Men det er heller slik at det er bremsen som styrer gassen...han går på frem så lenge jeg ikke stopper ham,og øker i trav om jeg slepper ut tøylene. Skritte kan han på lange tøyler.

Tanken var nå å begynne så smått å lære ham diverse komandoer,i skritt og trav,og hjelpe ham å bygge muskler i både rygg,bak og nakke...
Men med tanke på at han har endel år igjen som traver,så blir det ikke forkus på annet enn "hodebry" foreløpig...som da skjenkelvikninger,holdt,rygg ol...

Jeg tenkte begynne med å skritte/trave volter,få roet ham ned...og jobbe endel med enkle øvelser i skritt.

Noen som kan komme med litt tips om hvordan jeg skal få dette til?
Hvordan lære ham feks skjenkelvikning fra ryggen,og generellt dette med skjenkler(bruke skjenkel/tøyle for å snu)?
Eller som har noen enkle øvelser vi kan begynne med,og hvordan gå videre derfra?

Ettersom han fremdeles er aktiv i løp,skal dette kun være gøy,og en avveksling fra hans vanlige trening...samt at jeg kun får mulighet på bane en gang i uken...
Men om vi kan finne en måte å kombinere forskjellig trening,og samtidig få en hest som reagerer bedre på signaler på tur...så er vi alle fornøyd!

Takknemlig for alle innspill!

Takker for meg.

carambee

Skrevet - 13/03/2006 :  02:04:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Selv om det er lurt å ta ting rolig, så ser jeg ikke hvorfor du ikke skal ri ham vanlig etterhvert. Se bare på Norne http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=2632
Selv om galopp arbeid kanskje kan gi ham "fikse idèer"

Høres ut som om første oppgave er å forbli i rolig trav selv om du løsner på hånda. Da blir det vel å få han til å gå rolig, løsne på hånda, ta inn på tøylen når han øker osv videre til han sjønner at han blir bremsa med en gang han øker. Tempoveksling er tyngre enn å bli i samme tempo, så etterhvert vil han bli i rolig trav. Men det kan nok ta litt tid.

Når du skal lære ham å vike for sjenkel kan du jo for eksempel ri i skritt på en volte, minke volten i spiralfom ved hjelp av utv.sjenkel og ledende tøyletak. Så øker du volten igen. I begynnelsen i spiralfomr, men etter en stund kan du begynne å øke volten mer eller mindre med en gang, slik at han må vike for innv sjenkel for hvert steg. Les dressur spalten på hest.no om voltesits. Kan gjøre arbeidet enklere på volte (ikke noe hesten lærer, den kjenner hva du gjør, så det er bare du som må venne deg til det)

Jeg ville ridd mye overganger. Skritte på volte og få han til å bøye kroppen, led med innvendig tøyle, og løsne med en gang han stiller innover. Krev mer bøyning etterhvert.

tempovekslinger er og fint. Men hvis han springer veldig fra deg er det best å få han til å gå rolig først.

Tja.. det var vel noen tips fra meg.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  11:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser jeg har formulert meg noe dumt...*s*
Jeg rir ham allerede endel,men har frem til nå vært kun på tur,ettersom jeg ikke har hatt tillgang på bane...
Jeg kjenner godt til Norne,og hadde jeg fått Knekten til slik,så hadde jeg så klart blitt veldig happy! Men rytteren hans er nok "noe" mer avansert enn meg innen dressuren

Tanken er heller å ta dette rolig og over sikt...derfor jeg tenker mer i baner av at dette skal være en hyggelig avvekslig nå i starten.

Jeg har allerede,på tur,jobbet litt med å få ham varere på signaler,ri "slange" og øvd på skjenkelvikninger,samt rolig trav... Men problemet er jo at han som traver er opplært til å gå i tømmene,og derfor "toger" på så lenge jeg ikke bremser. Kan bremse endel med setet,men det begrenser seg selv siden han er mest opptatt av den lange strekningen foran ham...

Tenkte at han ville ha lettere for å klare å konsentrere seg om mine signaler om vi da rir på en bane,og evt roer ham ned ved å korte ham inn på volter dersom han blir stri... Han er en slik traver som blir stri om han blir ivrig og giret,mens han kan være myk som smør så lenge han konsentrerer seg og holder seg rolig...

Så vår førstepriotritet blir å fokusere på konsentrasjon,og holde oss rolig.
Når han da hører etter,så kan vi fokusere på andre ting etterhvert...

Men takk for råd,skal forsøke meg frem på dem!

Og flere tips taes imot med glede

Takker for meg. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/03/2006 :  14:18:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Høres jo ut som du er på god vei da!
Som jeg sa, han må lære seg at når du sitter på ryggen hans skal han ta det rolig selv om "tøyleføringen" kanskje sier ham noe annet. Men det er jo bare trening som skal til.
Mente ikke at dere skulle begynne piaffe altså;) Bare ga deg eksempelet for å si at det ikke er noe problem å ri dressur på en hest som går løp. Ser det ut til da;) Er ikke så inne på travsport

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  16:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som hesten min for et par år siden min var å sånn når jeg kjøpte han. alt annet var intressant. så lenge jeg holdt i tøylene gikk det i et greit tempo(for å være ham) ...osv.
det jeg gjorde med min var først å fremst å ordne tempoet. min løp bare forterer des mere jeg tok i tøylene, men han løp også om jeg brøvde å slakke ut(hadde med sjenkler og sete og) .
det jeg gjorde var at når jeg satt han o trav, så gik han opp i et greit tempo. holdt tøylene normalt med myk hånd, men med en gang han begynt å øke, så tok jeg en stor halvparade. med en gang jeg fikk en reaksjon, så ga jeg ettergift. men for all del! bruk sjenkler og sete og, så man ikke blir sittende med en hest som kun kan stoppes ved hjelp av tøyler. tok 2 dager så skjønte han at så lenge han trava rolig så var det ikke vont i munnen.

men dette har jeg brukt for å trene bort travfaktene til eks traveren min, så det er vel kansje ikke så veldig relevant for deg

overganger og rideveier er veldig viktigt å jobbe med. f.eks ri på 8 tall der man skifter gangarter og tempo innimellom, ri serpentiner, storvolter.osv

videre øvelser som kan fange interessen hans.. tja..
en ting jeg trener litt med Lasso som gjør at han må tenke litt, det er sideførende bevegelser. den måten vi trener mest på det er at vi rir på ei volte. så en del av volta går vi sideførende. da må han konsentrere seg hele veien rundt, for å så vende seg den strekninga. vansklige er å fortsette volta rundt og ikke kutte den ned. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det når man gjør dette, så der det viktig å lede med utvenig hånd, bruke innvendighåndfor å støtte opp og masse masse innvendig sjenkel, og se den veien du skal hele tiden.

ellers så trener jeg forparts og bakpartsvendiger med ham, det er han blirr kjempeflink til

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Silje H-J

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  15:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste ville vel kanskje vært om du hadde en til å hjelpe deg (instruere). Sidene du har tilgang til ridebane er det kanskje noen flinke ryttere tilknyttet den også? Er du ekstra heldig kan det jo være noen som har erfaring med omskolering av travhester også? Er ikke altid like lett å holde på på egenhånd, spesiellt ikke når man skal lære nye ting!

Ellers ville jeg gått frem på samme måte som med alle andre ting man lærer hester. Introdusert hver nye oppgave gradvis og jobbet med denne til den sitter for så å introdusere neste ting. Dette være oppgaver som kanskje virker banale, men som motgår det en travhest i utgangspunktet har lært. For den hesten jeg omskolerer har dette vært at man skal bøye seg i hjørnene-ikke gå voltestart, og at forholdning på tøylene ikke betyr at den skal sette opp farten osv.

Lykke til med baneridingen, jeg er stor fan av variert trening av travere (og alle andre hester)!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.