hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vanskelig å få på henger...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vanskelig å få på henger...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  16:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

litt usikker på om temaet passer under her, men jeg prøver...

Jeg skal endelig hente hesten min på fredag, men han er desverre litt redd for å gå på henger frivillig, så jeg lurte på om det var noen der ute som hadde noen gode tips, som ikke er "slemme"? dumt skrivet, men dere skjønner sikkert hva jeg mener..

Eneste jeg vet om er å ha en line el no slik bak hesten da den går på, men hadde vært fint å vite om andre tips også dersom dette ikke går.

hesten er helt superunntatt dette da.

Han kommer jo opprinnerlig fra Møre og Romsdal for en del år tilbake, og må jo ha kommet over til østlandet engang via henger, men er altså litt redd dette nå da

håper på noen svar

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  17:24:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Å tvinge hesten på med hengeren med fysisk makt vil nok bare skremme den enda mer. Jeg ville først ha prøvd å gå bestemt mot hengeren med hesten. Når hesten nøler, holder jeg et fast trykk (ikke dra). Straks hesten viser tegn på å gi etter, løsner jeg på trykket. Men dette er noe som en hesten stoler på bør gjøre.

Det er jo begrenset med trening man kan gjøre i en slik situasjon, så om hesten går fullstendig på bakbeina, ville jeg vurdert å kontakte veterinær for å gi hesten beroligende midler.

Men jeg er jo ikke ekspert på å frakte hester da....

Ellen Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2006 :  20:51:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden du skal hente han er det kanskej lurt og få de som kjenner han og er vant til å laste han ,til å gjøre dette akkurat nå, og heller trene henger lasting når du er biltt kjent med han ,og gjøre ting *riktig * da ? Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 21/03/2006 :  10:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde problemer med å få hesten min på hengeren før. Etter hvert lærte venninna mi en teknikk som funka på min hest og som har funka med andre hester vi har hjelpet med å få på henger i ettertid. Du kan eventuelt ta leietauet over nesa og ha med deg en pisk med det er ikke alltid nødvendig. Men du går fram ved å leie hesten mot hengeren for så å plutselig be den rygge. Sånn fortsetter du. Stopper hesten opp rygger du med en gang sånn at det er du som ber den rygge. Pass på at hesten alltid er oppmerksom på deg og at du kan be den rygge når du vil. Til slutt blir hesten så lei av å rygge at den heller vil gå inn på hengeren. Altså frem - rygge noen steg - fremm - rygge noen steg... Hvis du har med deg pisk brukes den kun til å legge til foran for å få hesten bakover.

Den første dagen hesten min ble lasta på med denne teknikken skulle vi ha henne inn på en hestebil. Hun ble satt på og tatt av 5 ganger før hun ble transportert dit hun ville. Når hun skulle hjem igjen løp hun rett på en hestebuss hun aldri har sett/stått på i sitt liv. Og rundt om på stevneplasser har det hendt at helt umulige hester har blitt prøvd pressa på med tau og det som er og vi har spurt om de trenger hjelp. Etter 10 min er hesten på... Så det gjeder bare å være tålmodig og ikke stresse seg opp for det stresser bare hesten. Lykke til!
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 21/03/2006 :  10:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at jeg fikk vite noen mnd etterpå at hesten min hang over bommen på en transport som liten og holdt på å stryke med, så det var ikke så rart hun var skeptisk. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  10:32:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Brukte en noenlunde lik metode som Josiva&Camilla her, men det fungerte ikke den dagen vi skulle laste, så da måtte vi prøve noe annet.

Poenget med denne øvelsen var at Aromayo skulle skjønne at hengeren var et FRISTED, utenfor fikk han ikke stå i ro! Vi hadde han i et langt tau, og hadde med en longeringspisk. I første omgang ble han sendt rundt noen runder, før han ble styrt mot hengeren. Idet han da gikk mot hengeren, ble det lagt press på bakparten med å prikke på rompa med pisken, til det kom noe respons. Litt om gangen, først på rampen, for å så rygge han ned FØR han gjor det selv, og så steget videre mot å få halve seg inn på hengeren, rygge ned og fortsette videre. Hver gang han gikk på rampen/hengeren, fikk han litt tid for seg selv, og mye ros. Slik holdt vi på, la press, inn på hengeren, rygge ut før han fikk sjansen selv, mye ros. Dette var altså en metode vi brukte etter at jeg lenge hadde jobbet med å leie han på, og rygge han ned selv. Men da dette ikke fungerte der og da, gikk over til denne. Vil anbefale det samme, dersom du havner i samme situasjon.

Aromayo skjønte vertfall poenget, på hengeren slapp han unna å løpe i volter og jobbe, der fikk han derimot stå i fred og spise kraftfòr. Utrolig effektiv metode.

Når hesten skal av hengeren etter en kjøretur, vil jeg også ha bedt hesten om å STÅ litt når du tar ned lemmen og bøylen bak. Ikke rygge den av med engang, men la den stå så lenge som mulig, før du merker at den gir tegn til å ville rygge ut. Akkurat dette "sluttnummeret" kan ha mye å si for neste gang du laster!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  12:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar:) da skal jeg forsøke disse tipsene da jeg skal få han på henger.
ellers skal jeg høre med hun jeg skal hente han hos om hun vil prøve å få han på først, siden hun har lastet han på ett par ganger tidligere der hun bare trente på dette...

Ellers lurte jeg på en ting, hvor lenge skal hesten hvile etter 40 min tur på henger? tenkte ang mat og trening... har hørt så mye rart før, at noen gir hesten mat på hengeren, mens andre venter til 2 timer etter hjemkomst, og ang trening så venter de med dagen derpå. men da er det som regel lengre avstander enn 5 mil... vet dere noe om dette?:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/03/2006 :  15:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
når du får hesten hjem på ny stall er det bare å la den får høy, det hjelper til med å roe den også. Men kanksje greit å la den slippe trening første dagen, slik at den får fordøyd noe av det nye.

Folk reiser lenger enn 40 m,inutter for å komme p åstevne, det er bare å trene selvom de har stått den stunden på henger. Men husk at alt er nytt for hesten.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  16:46:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det var det jeg tenkte på.. er jo greit at han får hvile den første dagen på nytt sted, siden det er helt nye omgivelser for han
tusen takk for svar ihvertfall.. ikke greit da jeg aldri har transportert en hest før

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  19:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Vi har vært på sånn kurs får å få vår hest på hengeren og dette fungerte kjempe fint. Det vi gjør er at vi har et langt tau som vi longerer hesten litt rundt i før du prøver å få den på. Når du skal få den på er det viktig at hesten går inn selv. På hester som er redde syns de ofte det er klaustrofobisk og gå på hengeren , det er jo trossalt trangt, og hvis noen atpåtil skal stå inni der sammen med de kan det bli enda værre. Så det vi gjør er å longere litt rundt, så føre han møt hengeren. Vil han ikke på tar vi tauet forsiktig og "smekker" mot bakbeina. Så rundt i longen igjen, så prøve på nytt. meningen er IKKE å slå hesten på men å få den til å flytte beina fremover og ikke hoppe rundt. Når hesten har kommet inn lukker man og lar tuet ligge så lenge til man har fått lukket å låst orntlig. Og når man tar hesten av lar men den gå av alene.! for hvis man holder igjen og skal hale og dra vil den kasta på hodet og bli helt febrilsk, det er hvertfall det jeg opplever. Men det var mange gode forslag her som også er bra ! Lykke til :)
sooove ja takk Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  21:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Å legge press på beina er da vel ikke særlig lurt? Blir nesten som en veldig mild variant av barring, ville aldri ha smekket til beina i et slikt tilfelle. Beina er dessuten mye mer følsomme enn rompa til hesten, er dette en følsom hest, er den gjerne redd for beina sine også, få hester er redde for rompa si ;) bare til ettertanke..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 31/03/2006 :  13:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så mange lure måter å få hester inn på henger. Mange fine tips her, men det er nå alltid slik at ikke alle metoder fungerer på alle hester.

Da jeg skulle hente en hest en gang som vi visste hadde hatt en dårlig opplevelse på henger tidligere, kontaktet vi veterinær på stedet og hesten fikk en liten sprøyte med likeglad.

Vi fikk han greit på, han var jo stor og tung så det var tungt å hjelpe til, med det gikk.

Overraskende nok så gikk han pent og lydig inn på henger den dagen jeg solgte han igjen. Jeg sto innerst på hengeren med en bøtte med litt nam i, mens en stod sammen med hesten og lokket litt.

Kanskje det gikk så greit denne siste gangen fordi han hadde friskt i minne at det gikk bra gangen før? Ikke vet jeg, men man på prøve seg frem.

Jeg tror det er viktig at hesten får litt tid på seg hvis den trenger det. Det at den går inn på egen hånd uten tvang tror jeg er en fordel:-)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  13:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle laste Lopke her om dagen for første gang. Det skal nevnes at hun har reist mye før, men i hestelastbil (holland, danmark, norge) så jeg var litt skeptisk om hun ville gå inn i hengeren (liten og trang for en hest) da vi kom ut fra stallen ble hun veldig "høy" og lurte på hva dette var for et monstrum. Lot henne lukte til både henger og rampe. Hadde en bøtte med kraftfor og vips.. MAT!!! anywere anytime.. gikk rett på hengeren og fikk sin belønning. Og stod helt rolig på hele turen. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  14:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det eneste som "funker" på min hest - som regel er dette.

Jeg har to tau på hver side av hengeren, jeg går bestemt mot hengeren, jeg nøler ikke, går i samme tempoet og drar heller ikke i leietauet/tømmene. Om han f.eks hopper til siden når jeg kommer til hengeren, bare snur jeg han rolig og går på hengeren igjen, det gjør jeg hver gang han ikke går på og tuller seg. Begynner ikke å dra og dra for å få han inn om han tuller seg, bare går tilbake og prøver på nytt..

Til slutt går han på :)

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  15:54:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hmmm, låner tråden litt jeg hvis det er greit?

Hva om hesten er vandt med å gå på hengeren, er grei å transportere men av og til finner ut at den bare ikke "gidder"?
Hoppa mi er slik... Enkelte ganger kan hun gå rett innpå(nesten,mne likevel ganske fort), mens andre ganger kan vi stå der bom.
Når vi har fått henne innpå er det ingen sak, da står hun der som om ingenting har skjedd..
Hun har heller ingen dårlige minner fra lasting tidligere, med ett unntak;
i sommer var det en mann på stevneplassen som skulle hjelpe oss og han brukte rett og slett tvang! Som eier prøvde jeg å si ifra men nei da.. Men samtidig, hadde han sluppet da hadde vi nok ikke fått henne innpå.
Men hun var vrien før dette også...
Hun er ikke redd eller skeptisk, ser det så altfor godt på henne. Heller litt trassig..

Tips?

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.