hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stilt i galoppretning i kontragalopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Stilt i galoppretning i kontragalopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:08:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I konkurransesammenheng skal en i kontragalopp ha hesten stilt i galoppretning. Det er også ok at hesten delvis går på to spor akuratt i denne øvelsen.

Hvorfor det egentlig?

Hvorfor blir det galt å ri hesten stilt i bevegelsesretning i kontra? For mange hester vil det nok være til stor hjelp å stille i galoppretning, for å bevare galoppen. Men for en hest som har en godt balansert kontra vil det ikke være noe problem å ri hesten stilt i bevegelsesretning. For meg i treningssammenheng synes jeg det blir mer riktig å stille hesten i bevegelsesretning, og ha hesten i balanse deretter. Føler hesten er mer balansert, bedre til hjelperne og går mer på et spor ved å ri kontraen slik.

En ting er at en ting i treningssammenheng kan være mer riktig å ri for å styrke hesten, enn å innta konkurranseposisjonen. Mange eksempler på dette.. Men jeg opplever at jeg har en mer stabil hest ved å ri den stilt i bevegelsesretning i kontra. Leste også i går i en dansk bok ("Dressur" av Johannes Sørensen) om at man rir kontra med svak bøyning i bevegelsesretning. Føler vel også at man på denne måten får fremhevet balansen i hesten ytterligere.

Hvorfor er det feil i konkurransesammenheng å ha hesten stilt i bevegelsesretning? Viser ikke dette bare en mer balansert hest, enn en som må ris stilt i galoppretning? Målet med dressuren er jo å vise at hesten er "på vei", og jeg vil føle at en hest som er såpass balansert i kontra, at den kan ris gjennom uten å måtte ri den stilt i galoppretning, og den fremdeles bevarer balansen og stabiliteten, viser en hest som er "mer på vei", enn en som må ris uttoverstilt i kontra. Eller?

dressurblogg.no

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:15:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Litt enig med deg, det ser jo også bedre/mer avansert ut å ha hesten bøyd i bevegelseretningen. Men også vanskeligere for hesten. Det kunne jo for eksempel være stilt i galloppretningen i lette klasser og stilt i bevegelsesretningen i middels og opp?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er fordi galoppen gjør at hesten er bøyd til galoppsiden, og om man 'vrangstiller' den, d.v.s. stiller til vendings-siden - så vil den slå seg selv på frambeina for hvert steg. Ikke noe særlig med tanke på holdbarheten, hverken når det gjelder det som skjer i ryggen og med beina.

Det har ingenting med hvor langt den er kommet i utdannelsen sin å gjøre, men med anatomi og biomekanikk.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:30:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt enig med deg, det ser jo også bedre/mer avansert ut å ha hesten bøyd i bevegelseretningen. Men også vanskeligere for hesten. Det kunne jo for eksempel være stilt i galloppretningen i lette klasser og stilt i bevegelsesretningen i middels og opp?

Opprinnelig postet av MissEva

Nå forekommer vel ikke kontra i så mange andre klasser enn i LA, om jeg ikke husker helt feil.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er fordi galoppen gjør at hesten er bøyd til galoppsiden, og om man 'vrangstiller' den, d.v.s. stiller til vendings-siden - så vil den slå seg selv på frambeina for hvert steg. Ikke noe særlig med tanke på holdbarheten, hverken når det gjelder det som skjer i ryggen og med beina.
Så du mener at dette er så galt at man bør unngå dette helt i treningssammenheng også? Jeg prioriterer balanse først og fremst, og en hest som legger seg på fremparten, blir lett ubalansert. Selvfølgelig uaktuelt for en hest som er ute av balanse. Det er også snakk om svak bøy innover. Samme effekt vil vel oppnås ved å ri hesten utoverstilt, i rettvendt galopp også. Eller overbøyd innover i rettvendt galopp. Det er ikke snakk om å ri slik over tid, men det er ikke helt fremmed at man ser dyktige ryttere ri hesten i en stilning som ikke følger de generelle prinsippene i treningssammenheng iallfall. Da er det ikke snakk om i form av ekstreme metoder, tvert imot.
Kopi av melding:

Det har ingenting med hvor langt den er kommet i utdannelsen sin å gjøre, men med anatomi og biomekanikk.

Opprinnelig postet av Destrier

Kanskje bare min manglende erfaring.. Hester jeg har ridd som ikke har kommet langt i sin utdanning, går nemdlig kun kontra stilt i galoppretning, om de i det hele tatt klarer å gjøre det.. Men igjen.. De fleste hestene jeg har ridd har manglet det meste av både utdanning, evne og anatomi for selvbæring osv.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  17:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå forekommer vel ikke kontra i så mange andre klasser enn i LA, om jeg ikke husker helt feil.

Ok, da så, fikk det for meg at det var en del kontragalopp i middels i forbindelse med bytter...? Men er kun kjent med lette programmer.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  20:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hmm.. Nå har jeg tenkt litt på dette, lest litt i litteraturen, for å skjønne litt mer.

Som sagt.. I "Dressur" av Johannes Sørensen (dansk bok) står følgende (nå riktig gjengitt):
I kontragaloppen må hesten ikke bøjes udad, men skal gennem en svag krumming i halsen og ryggen følge buens kontur uden at slå over i retvendt galop.
(selvføgelig oppfulgt med endel med om kontragalopp. Dette er sakset ut fra et avsnitt om hvordan man skal ri en bue på 3 buer i galopp, i et LA-program)

Slo også opp i "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund (som jeg her gjengir på dansk, da jeg har dansk utgave):
Når jeg begynder at ride en hest i kontragalop, er det vigtigt for mig, at jeg kan vende den med den tøjle, der skal angive vendingsretningen. Den forlangte stilling til galopsiden skal under alle omstændigheder være så minimal, at jeg ikke anser det for noget problem, hvis hesten i indlæringsfasen forbigående er ligestillet og til og med stillet en anelse i bevægelsesretningen.

Det er vigtigt at stillingen af hesten ikke er fremkommet ved at der bliver hevet i den side hesten skal stilles til, men at den i stedet er løsgjordt i den side og samtidig accepterer en let forbindelse på den udvendige tøjle. I kontragalop er den udvendige side og den side hesten bevæger sig til, en og samme side.

I "Ta tøylene" av Bo Tibblin:
I kontragalopp skal hesten være rettstilt på rette spor og stilt til galoppsiden på bøyde spor.Til tross for at galoppsiden da er vendt fra ridebanen, er den fortsatt innvendig side.

...

Den innvendige tøylen bibeholder stillingen. Rytteren må ikke i sin iver etter å bibeholde kontragaloppen overdrive stillingen slik at han gjør det vanskeligere for hesten å holde balansen. Den utvendige skulderen vil da falle inn, og hesten bytter galopp med forbeina og kommer derved i kryssgalopp.

Den utvendige tøylen skal ved hjelp av små, myke tøyletak - uten at hesten stilles om - virke ledende og styre forparten i vendingen.

I "Dressurridning" av Louise Nathhorst (som jeg har på svensk, og derfor gjengir på svensk):
I förvänd galopp ska hästen vara ställd åt galoppsidan men rak i hals och kropp. Även om man rider på böjt spår skal hästen vara ställs åt galoppsidan.

Det er vel ingen av disse bøkene som beskriver godt hvorfor, eller hvorfor ikke. Og det er jo noe tvetydig informasjon. De fleste er enige i at man skal stille hesten i galoppretning på bøyd spor, men på rett spor er det uenighet igjen. Angående dette sier NRYFs konkurransereglement "Rettstilt på rett spor, stilt til galoppsiden på bøyd spor".

For min del aner jeg en liten rytterfeil i forhold til det både Kyra og Bo påpeker.. Og det nettopp er ved å ikke lengre ri hesten stilt i bevegelsesretning, som gjør at jeg får mer kontroll over hesten, og får balansert den. Det skal sies at jeg mener svak bøyning, tildels mer eller mindre rettstilt også, fremfor bøyd i galoppretning. Får vel øve mer da

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  20:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok, da så, fikk det for meg at det var en del kontragalopp i middels i forbindelse med bytter...? Men er kun kjent med lette programmer.

Opprinnelig postet av MissEva

Nå su sier det så kan det være jeg har sett noe sånt. Men det er vel ikke så lange strekker i kontra, og ikke samme "testen" av kontra som typisk forekommer i alle LA-programmene.

Destrier

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  09:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er snakk om svak bøy / stilling til galoppsiden ja. D.v.s. ganske rett. Det som skjer når hesten galopperer er at ryggraden bøyes litt til galoppsiden, på grunn av galoppens 'skjevhet'. Galopp er en usymetrisk gangart, hvilket gjør at den er naturlig bøyd til galoppsiden. Stiller man hesten til motsatt side av galoppsiden, vil den være bøyd til galoppsiden fra manken og bakover (på grunn av at den galopperer), og utover fra manken og fram. Den vil derfor gå og motarbeide seg selv og sine egne bevegelser for hvert steg. Jeg kan ikke tenke meg at dette er spesielt gunstig for den.

Det å rettstille den anser jeg ikke som feil, det kan være nødvendig av og til. Og om hesten av og til får en lett stilling utad (d.v.s. i bevegelsesretningen), som rytteren er snar til å korrigere, så anser jeg ikke det som en veldig grov feil heller, så lenge rytteren arbeider for å holde stillingen rett og lykkes med det mesteparten av tiden. Om det er for å ha kontroll over hestens skuldre, så kan gjøre dette uten å behøve å stille så mye om, en svak utrettning (i kombinasjon med vekt og sjenkel) er normalt nok.

Er hesten så dårlig balansert at den ikke klarer å galoppere kontragalopp med korrekt stilling, så ville jeg ventet en stund med å arbeide med denne, eller iallefall gjort det på et spor som var ganske rett, altså svak bøy. En liten bue inn på langsiden, volte tilbake og overgang til trav før hjørnet er begge øvelser som gir noen få steg i kontra, og hvor man kan regulere buen etter hvor godt balansert hesten er, slik at man ikke krever mer enn hesten kan klare.

Om man har anledning til å ri en hest som er godt trent, vil man oppleve at den changerer idet man stiller om, eller om rytteren snur på hodet og ser i galoppretningen. Rytterens blikk er viktig i kontragaloppen, d.v.s. det er viktig at rytteren ser i samme retning som hesten - til galoppsiden. En godt ridd hest vil trene rytteren sin i dette. Hester som er godt ridd og trent galopperer like lett kontra som rettvendt, og stillingen til galoppsiden er minimal. De er likt stilt, enten de galopperer rettvent eller kontra, i den rettvente galoppen stilles de også litt til galoppsiden.

En gang jeg var på Spanske Rideskolen i Wien, så jeg to hester som gjorde et mønsster. Begge galopperte venstre galopp, i 'vendingene til Gueriniere'. En kom fra høyre hånd, og en fra venstre. Det begynner med hjørnet, ved midtlinjen vender de en kvart piruett inn på linjen, og så galopperer de firkant med kvarte piruetter i hvert hjørne, side om side - en i rettvent og en i kontra, og i nøyaktig samme takt og rytme. Etter en omgang rundt, gikk begge hestene inn i en piruett side om side for så å fortsette i travers, fortsatt side om side. Da var begge i rettvent igjen. Det var ikke mulig å se noen forskjell på galoppen til den hesten som gikk kontravendinger i forhold til den som gikk rettvent, og begge galopperte i høy samlingsgrad. Det var heller ingen forskjell på stegene i vendingene, i piruetten, og i traversen, uten om at den ytterste hesten måtte ta noe større steg, de var fremdeles i nøyaktig samme rytme.

Uansett, dette kan sikkert diskuteres langt og lenge, men målet er at hesten skal kunne galoppere like lett kontra som rettvent, uten noen forskjell i bæring, rytme og balanse. Det er kun en hest som er svakt stilt til galoppsiden som er i stand til dette. Lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  09:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
OT: destrier, ligger et emne om akademisk dressur på "mellom himmel og jord" noen som etterlyser din hjelp=P
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 21/03/2006 :  10:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående kontra i middels klasser, det er hvertfall litt kontra i Prix St George, der er det halvpiruetter på diagonalen mot midtlinja, og byttet etter halvpiruetten skal ikke være før på C, så hjørnet er da i kontra. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.