hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor"syk"må du være for å ikke ri\trene hesten din
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvor"syk"må du være for å ikke ri\trene hesten din
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:00:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har erfart dette begge veier,noen har litt mensen og kan derfor ikke gå i stallen,mens andre har influensa og omtrent må jages opp igjen i senga,men de må visst gjøre alt selv fordi alle andre gjør det feil ..synes dette er en litt teit tankegang da,for hva gjør man om man f.eks blir utsatt for en bil-ulykke og blir liggende i koma?men var ikke dette jeg ville debatten skulle handle om,men om hva som er grunnene til at folk ikke rir/trener hesten sin en dag

synes det er en stygg trend og drite i hesten sin i to uker og plutselig omtrent skamri den en dag.dette er desverre virkeligheten for mange ponnnier og hester..grunnene til dette er som oftest kansje jobb,skole,sykdom?oxo mange på på min alder(går på vidregående)som de stakkers hestene til ikke kommer ut eller får frokost før kl 2 på dagen fordi eiern\hestepasseren er fyllesjuk!dette er oxo en dårlig trend,mener jeg..har ikke noe i mot at folk fester,men da skal du f.. meg sette på vekkerklokka på 7 om det er da hestene er vandt med du kommer i stallen.uanset,å få gitt hestene mat å få komme ut eller hva hesten er vandt med.man kan faktisk gå å legge seg igjen etterpå.synes det er greit med litt slingringsmonn,men ikke så mye at hestene blir stressa av det.er jo viktig med konkuransehester blandt annet at ikke alt sjer til korrekt tid på minuttet hver dag,for dette er vanskelig å gjennomføre på konkuranse.å da blir visst hesten stressa av det,om du kommer et minutt for sent lissom..men dette tror jeg ikke er så stort problem?håper dette blir en seriøs debatt..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

nutte

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
håper ikke det er mange slike hesteeiere. Jeg må være VELDIG syk for ikke å ri ponnien min.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene får mat og blir sluppet ut til vanlig tid uansett sykdom.

jeg rir ikke når jeg ikke er frisk(da snakker jeg om sykdom, ikke sliten, fyllesjuk ol). da orker jeg ikke gjøre noe eller bruke noe muskler og da kan jeg like godt la være å trene hestene.
de tar ikke skade av å stå en dag eller to. rir ikke 7 dager i uka uansett.
hva slags sykdom betyr ikke så mye, det som betyr noe er hvordan form jeg er i.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig, hesten dør ikke av å ikke bli trent en dag. Bare de kommer ut.. Er man fyllesjuk er det vel ikke OM å ri. Er heldigvis i den situsjonen at andre tar heste inn og ut og forer, så om jeg ikke kommer en dag går det helt fint :)

Men være borte i 2 uker og skamri hørtes ikke bra ut. Håper ikke det er noen trend. Men kjenner flere som bare rir noen ganger i måneden. Ingen fare, så lenge hesten har dekket sitt behov. Det med ridning er nok litt for rytterens del og tror dere ikke?

Mensen er jo heller ingen sykdom så såklart jeg kommer meg i stallen selvom jeg har vondt, men også her trenger man vel ikke absolut ri om rytteren har vondt. Går an å gjøre andre ting som longere, går en tur eller bare kose litt med gampen.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:51:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det viktigste er jo ikke om man trener,rir hver dag.men tar ansvar for hestens beste hele tiden.ingen hest dauer av å bli fora en halvtime senere,men det viktigste er hva som sjer i lengden og ikke enkelt tilfeller..venninna mi har utleie-stall og der hadde putselig de som hadde forhelg glemt å fore...man glemmer jo lissom ikke sånnt da.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  02:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har så sterke menssmerter at for meg er det uaktuelt å være i noen stall da. Det hender at jeg besvimer eller kaster opp, og da ser jeg ikke poenget med å være i stallen. Men det er jo bare en eller to dager i måneden, så jeg regner med at hesten klarer seg uten meg akkurat da.
I tillegg har jeg en sjelden muskelsykdom, og på dårlige dager er det ikke alltid jeg rir, men jeg pleier som regel å reise opp til stallen allikevel.
Før, da jeg var liten, pleide jeg å snike meg opp i stallen selv om jeg omtrent var "døden nær", men etter at jeg ble såkalt voksen & ansvarlig har jeg sluttet med det. Heldigvis er det sjelden jeg er syk nå.

Renate
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2006 :  09:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
man skal ikke kimse av mens smerter. Noen har så store smerter at de ikke greier skole og jobb, det sier seg selv at man ikke rir hesten da. Når jeg ikke går på ppiller, har jeg det slik, og jeg ser ingen grunn til å ri hesten når jeg kaldsvetter og omtrent kaster opp eller besvimer bare jeg reiser meg opp.

Hestene mine står ute fra tidlig på morgenen og til sent på kvelden, uansett, jeg har hobbyhester, og de overlever om jeg ikke rir noen dager. står de mange dager, starter jeg bare pent opp igjen.

Jeg rir ikke hvis jeg ikke føler meg i form til det, enkelt og greit. jeg har ingen *terskel* for hvor syk jeg må være . hvis jeg er bunnsliten etter en altfor hektisk dag, har migrene anfall, eller er syk på en måte som gjør at jeg rett og slett ikke orker, så lar jeg være. Når je skal ut med hesten, skal hesten ha min fulle oppmerksomhet. er jeg ikke i form til å gjøre en skikkelig jobb med hesten, har hesten det bedre ute i havna sammen venninna si. Jeg har også veldig kort lunte når jeg ikke er bra, og det passer sjelden bra sammen hest.

Så jeg rir når jeg føler for det, og lar vær når jeg ikke føler for det. Jeg er sjelden syk så det gjør jeg med god samvittighet. Man skal ta vare på seg selv også
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/03/2006 :  11:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig syk. Om jeg så hadde brekt foten så hadde jeg sikkert vært ute i stallen.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  12:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå står jo jeg på ridesenter da, så hestene får faste måltider om det er slik eller slik. Og dermed er det alltid folk som kan hjelpe til og slippe ut, møkke osv, er bare å ta en telefon eller to. Men til poenget. Èn gang i mitt liv har jeg vært så syk at jeg ikke har gått opp selv om jeg ikke hadde noen til å ta hesten. Da hadde jeg dårlig samvittighet...
Utenom så er jeg faktisk aldri syk, sist jeg var ordentlig syk var i 1997, og da var hesten på beite. Ellers har jeg instruert ridekursene mine med krykker og hjernerystelse, og tatt vare på hesten min. Er jeg trett/dårlig eller ikke i humør, så rir jeg ikke, da longerer jeg bare eller gir fri. Men dette er da max noen få dager, og så er jeg tilbake i salen igjen!

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  14:14:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Personlig går jeg ikke i stallen når beina mine er helt ødelagte, for da kan jeg nesten ikke stå. Får gjort fint lite da, heldigvis har jeg den beste forrytteren som stiller opp viss jeg ikke kan. Men uansett så blir hesten satt ut, fora og tatt inn, og stalleier møkker for meg viss jeg absolutt ikke klarer. Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 19/03/2006 :  16:16:29  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Jeg rei med gips&brekt tå.. Ikke så veldig smart,men.
[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  17:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
da jeg var yngre reiste jeg i stallen med knust skulder, måkte med en arm og greier.. men jeg fikk ikke lov og ri da.. men jeg var i stallen...

nå tror jeg ikke hestene dør hvis jeg ikke rir de hver dag akkurat, som lopke sa vi rir dem vel mest for vår egen skyld.. mine hester står ute hele dagen..

det skal vel ikke så mye til at jeg lar vær og ri.. men jeg red alt for lang tur i dag med mensen... huff.. men jeg måtte nesten siden venninen min hadde kommet med hesten sin for og ri... mensen er noe dritt...

selv om jeg ikke rir steller jeg jo hestene... og hvis ikke jeg gjør det så er det ingen som gjør det... ja mannen min kan sikkert hvis jeg spørr pent om jeg er syk..

jeg er forresten ALDRI syk... jeg er lagd av stein!!! he he..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/03/2006 :  19:40:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir ikke når jeg er syk nei. Ser ikke helt poenget i det å slite seg av gårde på tur/banen dersom man ikke er frisk.
Får vel muligens litt ris nå, men hesten er faktisk "bare" et dyr. Om man av ulike grunner ikke kan ri så dør den absolutt ikke.
Ellers så blir hesten min foret til samme tid hver dag og hun får også gå ute hele dagen uansett. Så om jeg ikke rir eller trener henne så klarer hun seg bra. Og er jeg syk så får jeg selvsagt noen andre til å møkke og ordne for for meg. Hun blir ikke stående inne i driten sin. Det hadde jeg ikke hatt samvittighet til
Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  19:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde influensa i vinterferien, men var i stallen hver dag likevel. Til tross for nesten 40 i feber...
Men ellers så er jeg i stallen og ri uansett vær etc., og viss jeg til nød ikke kan, så tar hestepasseren henne ;)

Men de som lar hestene sine stå i flere uker, for så å skamri de en gang i blandt burde kansje vurdere å selge de eller sette ut på for?

PS: Fungsjonshemmede rir også...

Redigert av - Lita<3 den 19/03/2006 19:58:01 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  19:58:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er sjelden syk, og det skal mye til for at jeg ikke rir hesten min. Fikk rideforbud i 2 uker for ikke lenge siden, pga fall med nakkesleng, men passer selvsagt på at hesten ikke lider noen nød, har supre forryttere som tar seg av hesten dersom jeg absolutt ikke kan (men jeg klarer alltids lure meg en tur i stallen uansett, for å hilse på gullet).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:18:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Har ikke egen hest, men rir en fast salgshest hver dag så kan vel nesten regnes som egen :)

Nå har jeg ikke ridd han i hele uka, pga influensa (hardt rammet tilfelle.) Ligget rett ut på sofaen hele dagen og bare å gå bort til kjøleskapet er en utfordring.
Jeg har også en del migrene og noen ganger får jeg akutt vondt i hode at jeg må bare ta hodet og bøye meg ned mot bakken og skrike. Ikke kuratt populært i sosiale miljøer :P Men det skal egentlig ganske mye til før jeg ikke drar på stallen :)

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.