hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Betfôr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Betfôr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 18/03/2006 :  23:12:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Hvor selger de betfôr? hva ligger de ca. på i pris? skal det gis sammen annet kraftfôr (i tillegg til høy og evt. vitaminer) ?
Hadde vært fint hvis noen kunen fortelle meg litt om det og gi en link til en side som kansje selger dette

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 19/03/2006 :  01:20:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor selger de betfôr? hva ligger de ca. på i pris? skal det gis sammen annet kraftfôr (i tillegg til høy og evt. vitaminer) ?
Hadde vært fint hvis noen kunen fortelle meg litt om det og gi en link til en side som kansje selger dette

Opprinnelig postet av // Bente //

Betfôr selges på Felleskjøpet, husker ikke prisen helt, men tror det er ca 200 kr for 35 kg, de har en type for hest som heter betfiber. Det skal bløtlegges i vann i 12 timer før du forer, en del betfor, fem deler vann. Befor sveller mye, så du trenger somregel ikke å gi mye, 2 dl tørt betfor sveller til en liter ferdig for.

Betfor er fiber, og ikke stivelse som annet kraftfor, derfor vil jeg egentlig ikke kalle det kraftfor i det hele tatt, men et tilskudd til grovforet. Det er fint å gi sammen med annet kraftfor for å drøye det ut så det ikke blir så mye ren stivelse, samt at hestene ofte synes det smaker veldig godt. Du kan svelle betforet først og så tilsette det andre kraftforet tørt, eller du kan lage grøt av alt sammen, men pass da på å sette til ekstra vann til det andre kraftforet også.

Det finnes en annen type betfor som heter Speedi-Beet, denne er noe dyrere (200 kr for 20 kg), men den er lettere å bruke. Den sveller ut på 10 minutter i kaldt vann, og 5 minutter i varmt vann, samt at den ikke inneholder sukker i det hele tatt. Betfiber fra FK inneholder 4% melasse, noe som egentlig ikke er noe problem for hesten. Speedi-Beet er også mikronisert (en spesiell type behandling) for å optimalisere fordøyeligheten. Denne typen betfor får du kjøpt på enkelte utstyrsforretninger og fôrforhandlere.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  12:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Betfôr selges på Felleskjøpet, husker ikke prisen helt, men tror det er ca 200 kr for 35 kg, de har en type for hest som heter betfiber. Det skal bløtlegges i vann i 12 timer før du forer, en del betfor, fem deler vann. Befor sveller mye, så du trenger somregel ikke å gi mye, 2 dl tørt betfor sveller til en liter ferdig for.

Opprinnelig postet av Anniken B.

12 timer??? Står bare 2 timer på Champion betfiber som selges på felleskjøpet!!!

Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 19/03/2006 :  15:29:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Betfor er fiber, og ikke stivelse som annet kraftfor, derfor vil jeg egentlig ikke kalle det kraftfor i det hele tatt, men et tilskudd til grovforet. Det er fint å gi sammen med annet kraftfor for å drøye det ut så det ikke blir så mye ren stivelse, samt at hestene ofte synes det smaker veldig godt. Du kan svelle betforet først og så tilsette det andre kraftforet tørt, eller du kan lage grøt av alt sammen, men pass da på å sette til ekstra vann til det andre kraftforet også.

Det finnes en annen type betfor som heter Speedi-Beet, denne er noe dyrere (200 kr for 20 kg), men den er lettere å bruke. Den sveller ut på 10 minutter i kaldt vann, og 5 minutter i varmt vann, samt at den ikke inneholder sukker i det hele tatt. Betfiber fra FK inneholder 4% melasse, noe som egentlig ikke er noe problem for hesten. Speedi-Beet er også mikronisert (en spesiell type behandling) for å optimalisere fordøyeligheten. Denne typen betfor får du kjøpt på enkelte utstyrsforretninger og fôrforhandlere.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Tusen takk for svar Så hvis man gir idl(tørt) så blir det 1/2 L når det er "ferdig" ? Høres ut som den er drøy i bruk...?

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 19/03/2006 :  19:51:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Torhild: Ok, da har de kanskje lagd den nye sorten 'kjappere'. Jeg har ikke sett så nøye på den, for den har kommet nå mens jeg har bodd i England. Men tradisjonelt betfor må stå 12 timer, sjekk på sekken for sikkerhets skyld. Svelletida kan også kortes ved å bruke varmt vann isteden for kaldt.

Betfor er drøyt i bruk ja, men kom på at næringsverdien blir jo ikke mer enn det som er i en dl fordi om det ferdige er mye i volum. Jeg har brukt betfor som et supplement til mine hester, for å drøye ut kraftforet med litt fiber så de ikke spiser så fort, samt å gjøre det mer smakelig og bedre å fordøye.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  19:01:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Men hvorfor gir man betfor egentlig? Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/03/2006 :  20:10:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hvorfor gir man betfor egentlig?

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Jeg gir betfor for å drøye ut kraftforet først og fremst. Det er strengt tatt ikke et kraftfor, da det inneholder masse fiber og ikke stivelse (korn inneholder stivelse). Hester er laga for å fordøye mest mulig fiber, og er egentlig ikke så flinke til å fordøye stivelse, for mye stivelse fører til en tilstand som heter 'acidosis' på engelsk (jada, meg og norsken min.. ), som vil si at stivelse som ikke fordøyes i tynntarmen går til tykktarmen og overbelaster bakteriene der som kun kan fordøye fiber slik at de dør av melkesyreforgiftning. Det er bl.a. denne tilstanden som igjen fører til forfangenhet.

Ved å drøye ut kraftforet med fiber (som betfor eller alfalfa/lucerne) spiser hesten sakte, og tygger bedre, samt at stivelsen ikke blir så konsentrert. Det inneholder også mer næring enn høy, og gir ekstra energi i likhet med kraftfor. Det er fint å gi til hester som skal legge på seg litt. En annen fordel med betfor er balansen mellom fosfor og kalsium, den er svært gunstig i betfor, og er nok en grunn til å gi det sammen med annet kraftfor, som ofte har en feil balanse i forhold til det hesten trenger.

Mange hester er også glad i betfor, og det gjør maten mer smakelig. Veldig fint til hester som kanskje er litt matlei.

Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  21:24:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Vil bare si ifra at hvis deg ligger for lenge om sommer'n (når det er varmt) vil det begynne å lukte som sprit. Ikke akuratt så delikat å gi til hesten da..
~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/03/2006 :  21:31:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare si ifra at hvis deg ligger for lenge om sommer'n (når det er varmt) vil det begynne å lukte som sprit. Ikke akuratt så delikat å gi til hesten da..

Opprinnelig postet av ** Marthemoor **

Ja, det gjærer. Man bør bløtlegge det minst så lenge som det står på sekken, men ikke mer enn 48 timer.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  22:06:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har hørt at det ikke må ligge mer enn 12 timer jeg (den gamle sorten altså), de gangene jeg har latt det stå over natta (altså 24timer), lukter det skikkelig surt (har ikke stått spes varmt heller), så jeg ville ikke gitt det dersom det har stått mer enn 24 timer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/03/2006 :  22:08:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Her pleier vi å sette til en stor dunk med betfor til bløtlegging på kvelden som er ferdig på morgenen, denne blir så brukt i alle foringer utover dagen. Det går fint å gi det om kvelden, er ikke blitt surt enda det vi bruker her iallfall.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:48:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Anikken B for flott oppklaring ang. hvorfor man gir betfor!! Jeg føler dette har fungert kjempeflott for mine hester som har fin mage, er aldri syke, slappe/heite osv men i fin form "allround".
MEN så har du disse kraftfortilhengerne som sier at er hesten din 170 cm MÅ han ha 8-10 liter kraft i trening osv. Lastet ned en prøveforplan på nettet og regnet i vei. Hestene mine fikk rett og slett for mye av allt! Der kunne jeg se hvor utrolig mye grovforet hadde å si!!
Nå har jeg fått tak i førsteklasses høyensilage og kommer til å prioritere det fremfor store mengder kraftfor som attpåtil kan gi magesår (noe min hadde før da han gikk løp)
De får selvfølgelig kraftfor også, men innen rimelighetens grenser og alltid i samsvar med treningsmengde.
Har i alle fall funnet ut etter å ha lest MASSE om foring at betfor er ikke bare "godis" og duger ikke som annet enn smakstilsetning.
Står masse bra på www.grovfornett.no annbefales!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 21/03/2006 :  18:34:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Harneshaug:
Hvor lastet du ned denne "prøve fôrplanen" ?

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  19:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den fant jeg på www.pc-horse.com
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/03/2006 :  01:36:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk Anikken B for flott oppklaring ang. hvorfor man gir betfor!! Jeg føler dette har fungert kjempeflott for mine hester som har fin mage, er aldri syke, slappe/heite osv men i fin form "allround".
MEN så har du disse kraftfortilhengerne som sier at er hesten din 170 cm MÅ han ha 8-10 liter kraft i trening osv. Lastet ned en prøveforplan på nettet og regnet i vei. Hestene mine fikk rett og slett for mye av allt! Der kunne jeg se hvor utrolig mye grovforet hadde å si!!
Nå har jeg fått tak i førsteklasses høyensilage og kommer til å prioritere det fremfor store mengder kraftfor som attpåtil kan gi magesår (noe min hadde før da han gikk løp)
De får selvfølgelig kraftfor også, men innen rimelighetens grenser og alltid i samsvar med treningsmengde.
Har i alle fall funnet ut etter å ha lest MASSE om foring at betfor er ikke bare "godis" og duger ikke som annet enn smakstilsetning.
Står masse bra på www.grovfornett.no annbefales!

Opprinnelig postet av Harneshaug

Klappklapp!
Virker som om mange nesten erstatter grovfor med kraftfor. Har sett forplaner med til store hester med 6 kilo høy og 6-7 liter kraftfor om dagen. Og blir hestene feite, så gir de ofte mindre høy!!! ja, har faktisk opplevd det ja...

Hesten jeg rir får så mye høy hun bare klarer å få i seg, i tillegg betfiber.. Så får hun en og en halv liter gull i tillegg, hun klarer seg helt supert på den kraftfor mengden. Bra du tenker selv Harneshaug, og ikke "følger strømmen"

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  09:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Noen som vet om betfôr er fetende?
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.