hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Betfôr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Betfôr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/03/2006 :  11:26:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen som vet om betfôr er fetende?

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Det er bra for hester som skal legge på seg, da det ofte får dem til å spise bedre, samt at fiberet gjør at fordøyelsen deres blir bedre. I seg selv skulle en ikke tro betfor er fetende, for i mengde gis det sjelden nok til at det har noe særlig effekt, 500 gram tørt betfor er jo lite mat. Det er næringsrikt, men det utgjør ikke så mye.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  13:08:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Takk Anniken. Jeg har en hest som legger på seg veldig lett, og som pr. dags dato fôres på Eggersmann High Energy Musli og Champion Diett, samt hvetekli. Vil gjerne kutte ut hveteklien da jeg føler dette er bare vomfyll og han får lite ut av det. Tenkte da på om Betfôr kunne vært et alternativ?

Redigert for å legge til dette, kopiert fra Normin

Kopi av melding:
Betfor øker hestens
velbefinnende.

Betfor er et energirikt basisfôr med lavt proteininnhold.

Betfor gis for å øke fôrrasjonens energiinhold,forbedrer fôrets smakelighet
som kan være viktig ved matleihet og etter medisinering.

Betfor har god diettisk virkning.

Tilfører både langsom og rask energi.

Betfor tilfører hesten energi uten å tilføre stivelse, noe som i de fleste tilfeller er en fordel.
Om man forsøker å dekke et økt energibehov hos hesten bare med enøkt tildeling av havre, er risikoen for negative bivirkninger tilstede (for eksempel forsuret mageinnhold, proteinoveskudd, forstyrret tarmflora).

Melassedelen i Betfor gir et raskt og rent energitilskudd ettersom halvpartenav energien består av druesukker (glukose).
Samtidig virker betefibrene i Betfor stabiliserende på den flora av mikroorganismer som bidrar til energiutvinningen
i hestens tykktarm, omlag 60% av den energien
hesten bruker, "produseres" her. Fibrene er i seg selv en god energikilde og utgjør et stabiliserende innslag i fôrrasjonen, noe som ikke minst er viktig for konkurransehester.
En riktig balansert fôrrasjon til hester bør derfor inneholde 0,5 - 1 kg
Betfor pr. dag.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 27/03/2006 13:15:33 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/03/2006 :  17:20:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vil absolutt anbefale og kutte kli! Kli er bare tull rett og slett. Dagens prosesser i mølla utvinner all næring, så kli er bare støv uten særlig energi i det hele tatt. Calsium/fosfor verdiene i kli er også helt på vidda i forhold til hva det skal være for hest, mens i betfor er balansen svært gunstig.

Betforet du får i dag (betfiber) er også så og si uten melasse (sukker), så du vil ikke få feit eller hyper hest. Speedi-Beet er min favoritt, helt uten sukker, er mikronisert for optimalt opptak i fordøyelsesprosessen og tar bare fem minutter i varmt vann og ti minutter i kaldt. Bon Apetitt!

Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det betefôret du kjøper på felleskjøpet som har samme farge på sekken som havren?
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  20:15:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Betforet du får i dag (betfiber) er også så og si uten melasse (sukker), så du vil ikke få feit eller hyper hest

er det sånn for alle hester?

min er veldig hyper om dagen, og han får betfiber, veldig lite ve og merke..
eller er det bare blitt våren oppe i hodet hans?

men er veldig fornøyd med betfiber, eller speedi beet, som jeg bruker...
magen hans er fin igjen=) og ferdig på ca 10 min..

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/03/2006 :  20:29:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Betforet du får i dag (betfiber) er også så og si uten melasse (sukker), så du vil ikke få feit eller hyper hest

er det sånn for alle hester?

min er veldig hyper om dagen, og han får betfiber, veldig lite ve og merke..
eller er det bare blitt våren oppe i hodet hans?

men er veldig fornøyd med betfiber, eller speedi beet, som jeg bruker...
magen hans er fin igjen=) og ferdig på ca 10 min..

Opprinnelig postet av kross

Hvis hesten din er hyper er det nok ikke betforet sin skyld. Kan hende grovforet ditt er svært næringsrikt, når hestene er spreke og hypre skyldes det den enkle grunn at de får tilført mer energi enn de får utløp for gjennom trening. Noen hester blir også spreke på vårparten, og hesten din er jo bare ung enda, så at han er sprek synes jeg ikke er det minste rart.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  22:03:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
men det er jo greit..;)
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 01/04/2006 :  20:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Hvor lenge holder betfôr? Altså hvis det står et tørt sted (mener nå at det ligger i posen, ikke blandet ut med vann)
Og hvor lenge holder en sånn sekk hvis man gir 2dl per dag (2dl når det er tørt) ?

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 02/04/2006 :  22:55:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor lenge holder betfôr? Altså hvis det står et tørt sted (mener nå at det ligger i posen, ikke blandet ut med vann)
Og hvor lenge holder en sånn sekk hvis man gir 2dl per dag (2dl når det er tørt) ?

Opprinnelig postet av // Bente //

Best før dato står på sekken, mange mener det holder seg lenger i lukket tønne, vet ikke hvorvidt det er sant, men det holder seg iallfall tørrere. Jeg har alt for i plasttønner, og det holder seg godt, ikke noe fukt i det.
Ponnien vår får ca 5 dl tørt hver dag, og en sekk holder i ca 2 måneder ++. Din vil vel holde i nesten 6 mnd da, sånn etter kjapp hoderegning. Siden du skal ha så lite vil jeg anbefale å bruke speedi-beet, det kommer i 20 kg sekker, så da rekker du å bruke det opp før det blir dårlig. Det er litt dyrere, men når du likevel gir så lite utgjør det ikke mye.

Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 03/04/2006 :  15:39:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Oki =)
Hvor selger de speedi-beet?
Hvor mye koster det?
Hvor mye blr 2dl av det når det er "ut vannet" ?

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/04/2006 :  18:12:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oki =)
Hvor selger de speedi-beet?
Hvor mye koster det?
Hvor mye blr 2dl av det når det er "ut vannet" ?

Opprinnelig postet av // Bente //

Speedi-beet selges på enkelte fôrbutikker/møller og på de fleste større hesteutstyrsforretninger som også har noe fôr og tilskudd. Sist jeg kjøpte kosta det vel 220 kr for 20 kg, men det holder leeeenge, mye volum på lite vekt. Brukte det da som sagt for å drøye ut kraftforet, ikke først og fremst som næringskilde.
2 dl blir nesten en liter når det er ferdig svella. Mener å huske at man skal blande en del speedi-beet og fire deler vann, men det står på sekken.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/04/2006 :  23:43:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det står at betfiber har lavt proteininnhold, har lite peil men i mitt hode er protein lik muskelbygging. Eller??
er det i hovedsak høyet/grovforet som skal inneholde muskelbyggere? Eller er det det man har kraftfor til?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/04/2006 :  10:33:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det står at betfiber har lavt proteininnhold, har lite peil men i mitt hode er protein lik muskelbygging. Eller??
er det i hovedsak høyet/grovforet som skal inneholde muskelbyggere? Eller er det det man har kraftfor til?

Opprinnelig postet av carambee

Proteiner er jo det som bygger muskler og også i generell vekst, likt som for oss mennesker. Men hester har ikke like stort proteinbehov som oss. En vanlig hest som ikke vokser har et proteinbehov på 8-10% i kosten, sånn ca. Proteinnivået på godt høy ligger stort sett rundt behovet, og vil da dekke godt nok. Hester har heller problemer med å kvitte seg med overskuddsprotein, da de skiller det ut i urin. Sånn som på vår gamlepånnis synes jeg da betfor er et godt alternativ med lavt proteininnhold, da gamle hester ofte har problemer med nyrene, og for mye protein belaster nyrene enda mer.
Har man hester i vekst, eller hester i trening bør man kanskje supplere med mer kraftfor (de fleste kornsorter har et proteinnivå på mellom 10 og 15%) eller alfalfa (10-12% tror jeg), evt soyamel/soyapellets som har et enda høyere proteininnhold som jeg ikke husker tallet på i hodet.

Nå må man også tenke litt på hva slags proteiner man forer. Noen proteiner lager hestene selv, mens andre lager de ikke, og må få tilført i kosten (essensielle proteiner). Det viktigste essensielle proteinet er lysin, og dette fins det mye av i bl.a soya.

Gode proteinkilder:
soyaprodukter (mel/pellets)
lucerne/alfalfa
bønner og erteprodukter (kanskje ikke så vanlig i Norge)

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/04/2006 :  00:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Takk for info Anniken. Vår hoppe har slutta å bygge muskler. Eller hun har tapt seg i vinter. Har blitt bedre nå, men virker som det tar lengre tid enn tidligere å få muskler på kroppen... Så da lurte jeg på det da, om hun får nok protein. Hun får høy av bra kvalitet nå (bytta høy, da begynte hun å se bedre ut igjen), så man får vel være tålmodig da,Og trimme videre:)
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:10:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Burde man la kompletten svelle sammen med betforet eller burde man legge pelletsen i etter at betforet har svella?
Asterix<3 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.