hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovolje eller hovfett??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovolje eller hovfett??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  22:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva bruker dere?
Hva er forskjellen?

Torpedo

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:01:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Er det noe forskjell på det da? Eller driter jeg meg helt på leggen nå?

Jeg bruker noe som står heter hovfett i alle fall.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  23:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he aner ikke jeg... må jo være noe forskjell på det? Forskjellige virkemåter??
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:12:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
hehe, ja. Jeg lurer litt på om det har noe med konsistensen å gjøre, men at de har samme virkning? Er usikker, men det er sikkert noen andre her som kan svare
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:49:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har ikke peiling på det med likheten, men jeg bruker ingen av delene utenom spesielle anledninger.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hovfett er til å få hovene mykere o.s.v. mens hovfolje brukes ofte på stevne, utstillinger o.l. for å få glans i hovenog får å få den til å se pen ut, det anbefales å ikke bruke hovolje for ofte!
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:07:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Bruker ingen av delene egentlig.. Bruker kanskje hovolje til veldig spesielle anledninger, eller når det er snø ute (Veldig sjeldent her i Bergen) ;)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com

Redigert av - Leikas den 19/03/2006 00:08:34 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
olje er olje, fett er fett.. dere vet vel forskjellen?? De fleste smeder anbefaler IKKE bruk av dette og jeg er helt enig. Utstilling for å pynte, ellers ikke.

For dem som ikke kjenner forskjell på olje og fett. Olje er flytende, fett er hardere som smør. Og fettet tror jeg henger lengre men bruker det ikke så..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  10:52:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
enig med de andre, OK som pynt innimellom, men totalt unødvendig og gjør bare vondt verre i lengden.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  22:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
olje er olje, fett er fett.. dere vet vel forskjellen?? De fleste smeder anbefaler IKKE bruk av dette og jeg er helt enig. Utstilling for å pynte, ellers ikke.

For dem som ikke kjenner forskjell på olje og fett. Olje er flytende, fett er hardere som smør. Og fettet tror jeg henger lengre men bruker det ikke så..

Opprinnelig postet av Lopke

Ja vet selvfølgelig forskjell på konsistensen men det jeg ønsket å vite var hva de brukes til... Mulig jeg formulerte meg feil!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  22:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
De brukes til det samme. Litt som lærfett og lærolje Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  04:30:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sier motsatt av Ole Brumm: - Nei takk - ingen av delene!

Har sett på utstillinger at noen hester har "glinsende høver", og synes egentlig ikke at det ser særlig "flott" ut.

De gangene jeg selv har stilt ut hest, har jeg bare "gnikket" litt med en myk fille over høvene, så de er rene og da får en "matt glans", som tar seg godt ut.

Oljete høver samler/suger til seg støv, så de blir "grå" i løpet av få meter. Altså IKKE noe å satse på hvis hesten skal stilles ut eller "vises" på annen måte.

HVIS høvene er "tørre", er det ingen løsning å kline på olje eller fett.

Det de da trenger er fuktighet, dvs. "vann".

En hov som er ren og pent skodd - eller ikke skodd - er penest hvis den bare er pusset over med en tørr klut. (MEN - IKKE gni for mye, for da blir hoven "statisk" og tiltrekker seg fint støv....)

Så altså: "Fett og olje er UT! - Fuktighet og en tørr fille gjør susen!"

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå bruker jeg absorbine sin hovolje og den gjør i alle fall ikke vondt verre! Hesten min er ekstraver, ble skodd i alle fall 1 gang i mnd. og hadde som et resultat av dette helt elendige hover. De var fulle av sprekker, fliset seg og var utrolig tørre.
Denne oljen (som er tykk) smører jeg på 2-3 ganger om uka og masserer den godt inn, ikke for at det skal se fint ut men for å styrke utvoksende hov. Masserer ekstra godt på og rundt kronranden. Den er i tillegg antibakteriell og han hadde et snev av mugg som forsvant med en gang. Kan ikke se at den gjør noen som heslst skade, og å pusse hovene eller få de til å glinse bryr jeg meg overhode ikke om. Jeg synes denne oljen i alle fall har virket kjempebra i kombinasjon med trimmingen og det andre stellet. Nå etter 3 mnd har han fantastisk fine og sterke hover. Det hjelper jo selvfølgelig på at han går uten sko, hoven har fått rett fassong og bedre blodsirkulasjon.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:48:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Concruesine?? noen som kjenner til det? har det selv, kjøpte det da lopke fikk en hovsprekk. Men er det bra eller bare fusk? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:48:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Concruesine?? noen som kjenner til det? har det selv, kjøpte det da lopke fikk en hovsprekk. Men er det bra eller bare fusk? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  19:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det brukte jeg på Stella da hun ble barfothest, syntes det var kjempebra!!! Eneste er at det er så tykt at det er tungt å smøre inn. Må bruke hendene/fingrene går ikke med pensel (-: Men om man gidder er det vel så bra som absorbine, men har brukt den nå siden den tok muggen også! Jeg bytter litt på de 2.
Har prøvd MANGE andre typer, men disse 2 er de eneste jeg ser virkelig funker (-:
(helt uviktig, men den lukter jo også deilig.....)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.