hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovolje eller hovfett??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovolje eller hovfett??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

tebj0

Skrevet - 21/03/2006 :  23:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte på et sko-kurs en gang at hovolje ikke var bra å bruke, og skulle man bruke hovfett, så burde man spyle høvene først eller la hesten stå med foten i en bøtte vann slik at den tiltrakk seg fuktighet. Og så skulle man smøre hovfett på en ren og fuktig hov. Da holdt hovfettet på fuktigheten. Dersom man smurte hovfett på en tørr hov så lukket hovfettet fuktighetenen ute, og hoven blir ennå tørrere. Bruker ingen av delen så jeg kan ikke bekrefte at dette stemmer, men kan jo høres fornuftig ut da? Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  02:01:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med Concruesine?? noen som kjenner til det? har det selv, kjøpte det da lopke fikk en hovsprekk. Men er det bra eller bare fusk?

Opprinnelig postet av Lopke

Nope, det er ikke fusk. Denne har vært på markedet i all den tid jeg har holdt på med hest (siden åttitallet) og sikkert før den tid også. Den har alltid vært samme sortbrune, seige, guffemiddelet med rar lukt, så jeg tror ikke oppskriften er endret stort. Den fikk ny innpakning for noen år siden, det er vel alt tror jeg. Og ja, den virker. Har sett stor forskjell på hester som har gått perioder med og uten corncruesine. Det den har størst effekt på er vel tilvekst av ny hov? Den funker nok på en måte som et svakt blister i kronranden som trigger hovveksten. Det er ihvertfall det jeg i sin tid lærte å bruke den til.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  10:53:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Ingen av delene...i mitt syn er det bare tull...

dersom jeg skal bruke noe som helst blir det honning(uten tilsetninger ingenting over, ingenting på siden. Er min mening)

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  21:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen av delene for meg.

Det er som neglelakk. Ser fint ut, men har ingen funskjon utover det.

Cournocresine virker bra, men kan vel ikke sammenliknes med hverkan hovfett eller hovolje. Det masseres jo inn i kronranda for å øke tilveksten av ny hov.

Redigert av - Anne_og_May den 02/04/2006 21:13:12 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  01:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har en funksjon jo. I alle fall de produktene jeg bruker. De styrker hornet i hoven, holder veggene og sålen "myke" slik at de er fleksible, hjelper mot sprekker, er antibakteriell, noe som er veldig aktuellt i disse "sur-stråle-tidene" for oss som har barfot på våte vestlandet.
Jeg smører ikke hovene for at de skal være pene eller blanke, det ser jeg ikke poenget med en gang?
Det er pleiestoffer i de oljene/fettet jeg bruker og etter 1 1/2 år med 4 barfothester ser jeg at det hjelper.
De 2 produktene jeg er mest fornøyd med er Cournocresine (oæhhh?) og Absorbine. Har på 2 ganger for uka, masserer og synes det funker bra (-:
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  22:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hovfett er til å få hovene mykere o.s.v. mens hovfolje brukes ofte på stevne, utstillinger o.l. for å få glans i hovenog får å få den til å se pen ut, det anbefales å ikke bruke hovolje for ofte!

Opprinnelig postet av nutte

Jeg mener nå det er omvendt jeg da, men hovfettet legger seg lettere utenpå, mens oljen trenger inn. for mye bruk av fett virker tetter porene på hoven til hesten.
Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 06/04/2006 :  11:54:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De 2 produktene jeg er mest fornøyd med er Cournocresine (oæhhh?) og Absorbine. Har på 2 ganger for uka, masserer og synes det funker bra (-:

Disse to tingene går verken under kategorien hovfett eller hovolje.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  12:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva går de under da? (nysgjerrig...... (-:)

Lopke

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  12:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hovsalve?? Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 06/04/2006 :  15:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lært det samme som Tebj0, at man skal sette hoven i vann slik at den trekker til seg fuktighet, og deretter bruke hovfett for at hoven skal holde på fukten.

Men jeg bruker ikke noe av dette selv, har alltid hatt hester med problemfri høver.

Bruker hovfett på utstilling for at de skal være blanke og "rene".
Synes det har en del å si for helhetsinntrykket, at hesten er skinnende ren og pen fra topp til tå
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  16:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada det stemmer, men et lite tankekors for oss som har hestene gående mye ute er at det er ofte det motsatte som er problemet ; -høvene blir FOR fuktige.
Særlig nå i snesmeltinga og om høsten, det fører ofte til sure stråler eller sopp/mugg og da hjelper det med de 2 ovennevnte "salvene".
jeg smører de på med det samme jeg kommer i stallen om morgenen, når hovene er tørre og rene etter en natt på boksen, spyler de alltid kvelden før, og da låses en del av fuktigheten ute...
I tillegg er de antibakteriell. Jeg personlig synes i alle fall det funker kempefint
Mvh Helen

Henriette444

» VIP

Skrevet - 06/04/2006 :  17:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hovolje anbefales av utdannede beslagssmeder i danmark i alle fall, kan godt brukes 1 gang per dag. Dette medfører IKKE dårligere hovkvalitet, og bør brukes på hester med tørre hover.
Hovfett er også ok, og kan brukes på hover som er våte (etter vasking av høver/bein f.eks.
Det er ikke slik at hovene "slutter" å produsere fuktighet selv, utvokst hovvev er dødt, og kan tørke ut. Det er selvfølgelig ikke alle hester som har bruk for dette, og dersom du har tid til å vanne hovene mye er dette og fint. personlig bruker jeg f.eks olje/fett om sommeren når det er veldig tørt ute..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  22:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jada det stemmer, men et lite tankekors for oss som har hestene gående mye ute er at det er ofte det motsatte som er problemet ; -høvene blir FOR fuktige.
Særlig nå i snesmeltinga og om høsten, det fører ofte til sure stråler eller sopp/mugg og da hjelper det med de 2 ovennevnte "salvene".
jeg smører de på med det samme jeg kommer i stallen om morgenen, når hovene er tørre og rene etter en natt på boksen, spyler de alltid kvelden før, og da låses en del av fuktigheten ute...
I tillegg er de antibakteriell. Jeg personlig synes i alle fall det funker kempefint
Mvh Helen

Opprinnelig postet av Harneshaug

Hvordan bruker du concruesine? smører du hele hoven inn, bare underflaten eller bare på hovveggen eller??

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  23:35:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg smører hele hoven utenpå veggen og inni på hele sålen, med hovedvekt på kronranden og inni rundt/på strålen. Ellers ekstra nøye om sprekker/rifter ol.
Da den er ganske seig bruker jeg fingrene, hoven i fanget og masserer med tomlene (helt håpløst m. pensel), graver ut en slump og masserer til det varmer i fingrene Er skikkelig tungt, men med Ulskaug så jeg virkelig merkbar forskjell etter bare 1 uke. Da smurte jeg hver morgen. Nå bare tar jeg i ny og ne.. et par ganger i uken.
Bi-effekt... nydelig myke fingertupper!

frkelin

Skrevet - 07/04/2006 :  09:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Keratex, andre som har erfaring med denne?
Den styrker keratinet i hoven og gjør den hardere/sterkere, det er ikke olje eller fett.
Det er mange rundt her med barfothester som bruker dette middelet når hesten er sårbeint, og andre bruker det mot tynne såler eller veldig dårlig hovkvalitet. Jeg synes den har hatt en effekt og jeg har hørt mange positive tilbakemeldinger. Den kan brukes når problemet er at det er for vått for høvene eller de er svekket av andre årsaker.
Ulempen er at stoffet er giftig. Man pensler det på nederst på hovveggen og den ytterste delen av sålen (månesigden) - der slitasjen er størst. Hoven må være ren og tørr først og det er viktig å ikke søle det på egne fingre osv.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.