hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sannsynlighetsregning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Sannsynlighetsregning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  20:46:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Okai, jeg har muntlig prøveeksamen i matte denne uken, og synes jeg har kontroll på det meste - unntatt sannsynlighet.

Noen som enkelt og greit kan komme med et fint lite eksempel på enkel "sannsynsrekning", som det så pent heter på nynorsk, og kanskje forklare litt? Er jo så mange som er flinke i matte her..

www.hestene.no

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
*hehe* Sannsynlighetsregning er jo så mangt.. Hvilket nivå er du på? Hva har dere lært?
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Sannsynlighetsregning er jo kjempemorsomt!

Er jo ikke mye annet enn "antall rette delt på antall mulige"

Ex: I en pose med 10 drops er det 3 gule og 7 røde. Hvor stor er sannsynligheten for at vi trekker en rød drops?

= 7/10 = 0,7 = 70 %.

Det er noe om sannsynlighet ved en serie hendelser, men det sto så mye i matteboka at det gidder jeg ikke å skrive NÅ, for nå skal jeg til kjæresten min :)

-Marte Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:39:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Opprinnelig postet av *littledevil

Ehh.. Da har du antagelig svært liten erfaring med sannsynlighetsregning

En hest er tilsvarende ikke mye annet enn et dyr med fire bein.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:44:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er ganske enkel sannsynlighet på 10.klassenivå

Men jeg har altså ikke fått med meg det grunnleggende.. Er noe av det littledevil nevnte, kanskje litt mer avansert.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har det som littledevil forklarte: antall "gunstige utfall" (det som blir spurt etter: hva er sansynligheten for å få kreft, for eksempel; da er "få kreft" det gunstige utfallet (noe det vanligvis ikke er:p)), delt på antall "mulige utfall" (alle; både de som får kreft og de som ikke får kreft).

Og så har man multiplikasjonsprinsippet: dersom du for eksempel skal spise lunsj, og skal velge mat og drikke. La oss si at du kan velge mellom tre typer ulike retter til lunsj, og fire typer ulik drikke. Da er mulige utfall 3 retter*4 drikker=12 mulige utfall.

Videre har man skrivemåter for sansynlighet:
*AUB (AunionB): som er alle utfall i A og alle utfall B
*A(oppnedU)B (AsnittB): som er utfall som er med i både A og B

Videre har man ulike "setninger" (formler) for utregning av sansynligheten for forskjellige hendelser i ulike situasjoner; addisjonssetningen, produktsetningen, bayes setning, og total og uavhengig sansynlighet.

Nå vet ikke jeg hva som er pensum for dere, så gidder ikke legge ut i det vide og brede om alt, men bare spør om det du lurer på

Marita (som nettopp har fått frisket opp egne sansynlighetsregningskunskaper, og så lyset:p)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:05:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
TAKK.

Skal spørre om det er noe jeg ikke skjønner :-)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:12:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Evt min sansynlighetsregning. Enten så skjer det. Eller så skjer det ikke. Enkelt og greit Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  16:46:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Evt min sansynlighetsregning. Enten så skjer det. Eller så skjer det ikke. Enkelt og greit

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Haha. Funker denne forklaringen bra på muntlig eksamen også eller?

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:54:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

<klipp>

Opprinnelig postet av *littledevil

Ehh.. Da har du antagelig svært liten erfaring med sannsynlighetsregning

En hest er tilsvarende ikke mye annet enn et dyr med fire bein.

Opprinnelig postet av spoff

På tiendeklassenivå....

Jeg og venninna mi hadde og den der "alt har 50 % sannsynlighet, enten skjer det, ellers så skjer det ikke!" =D

-Marte Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:12:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Føler at jeg har kontroll over det meste, og sannsynligheten var ikke så forferdelig likevel. Om jeg virkelig står fast så får jeg bare slenge frempå Ragnhild E sin forklaring.

Har dere ellers noen tips når det gjelder muntlig høring i matte? Er jo så nervøs at jeg skjelver her og nå.. Har jo hatt 3 muntlige prøver før, og fått helt ok karakter på dem, men jeg er da sååå nervøs..

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Føler at jeg har kontroll over det meste, og sannsynligheten var ikke så forferdelig likevel. Om jeg virkelig står fast så får jeg bare slenge frempå Ragnhild E sin forklaring.

Har dere ellers noen tips når det gjelder muntlig høring i matte? Er jo så nervøs at jeg skjelver her og nå.. Har jo hatt 3 muntlige prøver før, og fått helt ok karakter på dem, men jeg er da sååå nervøs..

Opprinnelig postet av Mari^_^

Vi hadde muntlig prøveeksamen forrige uke, men jeg kom heldigvis ikke opp i matte ;-)

Du får ha lykke til, og si i fra hvordan det gikk, så kanskje jeg kan få plukke opp noen tips til en evt. eksamen i matte? ;-)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:47:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
JIPPI. Jeg kom ikke opp i sannsyn, men derimot prosentregning, tallregning, statistikk og grafisk fremstilling! Det gikk nesten bra .. Sensor hadde ett spørsmål, og det var: Hva kan du gjøre for at et excel-diagram skal se ryddigere ut?. Jeg svarte at man kunne navngi x-akse og y-akse. Riktig det, men man kunne også ordne diagramtittel. Dette var det eneste jeg bommet på.

Helle: Tips ang. eksamen (tipsene er fra læreren min).

Bruk masse tid på de momentene i oppgaven du er helt sikker på. Om det er noe du ikke har peiling på - bruk såpass mye tid på det andre at du slipper å ha med noe om det. Bruk god tid på å lese og tolke oppgaven. Analyser gjerne hver tekstbit.
Når du skal fremføre gjør du et bedre inntrykk ved å legge igjen regelboken ute. Snakk rolig og tydelig, og ikke se ned i arket. Se på sensor/eksaminator, og tving gjerne frem et smil. Virk selvsikker - det hever helhetsinntrykket

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  16:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
JIPPI. Jeg kom ikke opp i sannsyn, men derimot prosentregning, tallregning, statistikk og grafisk fremstilling! Det gikk nesten bra .. Sensor hadde ett spørsmål, og det var: Hva kan du gjøre for at et excel-diagram skal se ryddigere ut?. Jeg svarte at man kunne navngi x-akse og y-akse. Riktig det, men man kunne også ordne diagramtittel. Dette var det eneste jeg bommet på.

Helle: Tips ang. eksamen (tipsene er fra læreren min).

Bruk masse tid på de momentene i oppgaven du er helt sikker på. Om det er noe du ikke har peiling på - bruk såpass mye tid på det andre at du slipper å ha med noe om det. Bruk god tid på å lese og tolke oppgaven. Analyser gjerne hver tekstbit.
Når du skal fremføre gjør du et bedre inntrykk ved å legge igjen regelboken ute. Snakk rolig og tydelig, og ikke se ned i arket. Se på sensor/eksaminator, og tving gjerne frem et smil. Virk selvsikker - det hever helhetsinntrykket

Flott det da, fikk dere karakter?

Takk for tips, mye av det samme gjelder jo for alle fagene, med å ha øyekontakt med sensor, snakke, ikke vente på å bli spurt osv.

Prøvde dette så godt jeg kunne i min engelske fremføring, og det gikk ganske bra, men gruer meg fryktelig til eksame for det.. :P

Veldig OT dette her da men...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  16:58:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Flott det da, fikk dere karakter?

Takk for tips, mye av det samme gjelder jo for alle fagene, med å ha øyekontakt med sensor, snakke, ikke vente på å bli spurt osv.

Prøvde dette så godt jeg kunne i min engelske fremføring, og det gikk ganske bra, men gruer meg fryktelig til eksame for det.. :P

Veldig OT dette her da men...

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Får den imorgen Tipper på 4-5 eller noe jeg..

Vi skal ha enda noen prøveeksamener om noen uker, da kan vi komme opp i "hva-som-helst"

Gruer meg jeg også, men har bestemt meg for å bare plapre ivei uansett.

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  20:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruk masse tid på de momentene i oppgaven du er helt sikker på. Om det er noe du ikke har peiling på - bruk såpass mye tid på det andre at du slipper å ha med noe om det.

Dette er veldig riktig. Høres usansynlig ut at du kan få en kjempekarrakter ved å komme opp i noe du ikke kan noen ting om. Men jeg klarte det.

Muntlig eksamen i 10. klasse (begynner å bli ei stund siden, nå, men...) kom jeg opp i naturfag; det verste tenkelige faget, for min del. Ting falt litt mer på plass etter å ha lest litt, men følte fortsatt det var enkelte emner jeg ikke hadde særlig kontroll på. Et av disse var karbonkjemi. Til eksamen ble man spurt i et biologiemne, et i fysikk og et i kjemi. Fikk karbonkjemi, heldig som jeg var, (husker ikke de andre to emnene lenger) og var forberedt på en elendig karakter, men fordi jeg kunne såpass mye om de andre emnene, var det eneste jeg fikk tid til å si om karbonkjemi at alt i naturen er bygd opp av karbonmolekyler i ulik form (eneste jeg kunne og:p). Fikk 6'er på eksamen:)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.