hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La seg ned!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 La seg ned!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  12:38:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Nå har jeg virkelig sett det. Noen her oppe som nettopp har fått seg ponni og dette er en bestemt liten dame. var med å red da ponnisen plutselig la seg ned med rytter på. Jeg ba rytteren sparke hesten i magen (ikke hardt) så den skulle forstå at dette var feil. Men hun turte ikke. Synes det nesten var komisk at det går an at en ponni har så lite respekt! Anbefalte dem om å få en dyrlege til å se på den samt å sjekke om utstyret passer. Men min teori er at ponnien gjør som den vil. Synspunkter??
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  12:43:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ville nok fått en dyrlege til å se på den ja, men å sparke den i magen? Det ville jeg ikke anbefalt henne.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  19:29:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ville nok fått en dyrlege til å se på den ja, men å sparke den i magen? Det ville jeg ikke anbefalt henne.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Sparke var vel å overdrive uttrykket, men kakke til den så den veit at det er galt. Hmm.. Hva synes du hun skal gjøre da? om Ponnien legger seg ned i trass?? For jeg så det lenge før at hesten ikke ville adlyde henne. Hesten er fulgt opp med dyrlege osv.

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  20:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
min gamle ponni la seg også ned iblandt. rett og slett fordi den ikke gadd mere den gjorde det og når den var svett og vi skrittet ned iblandtmen ville nokk snakket med en dyrelege.
men bare en ting! ikke noe lur ide å sjenkle for å vise at noe er galt!! det blir omtrent som å rykke i tøylene. sjenklene skal brukes for få hesten framover, bakover, sidelengs, samles ...osv, IKKE som straff...
hesten vil ikke skjønne at det er straff..

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 18/03/2006 20:02:06 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/03/2006 :  21:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sparke var vel å overdrive uttrykket, men kakke til den så den veit at det er galt. Hmm.. Hva synes du hun skal gjøre da? om Ponnien legger seg ned i trass?? For jeg så det lenge før at hesten ikke ville adlyde henne.

Funderer fælt på hvordan hesten vet at dfet er galt å ligge om den får et kakk. Men det aller viktigste man må gjøre, er vel å hindre hesten i å legge seg ned. HAr den først lagt seg, er det liksom ikke stort en får gjort for å *fortelle hesten at det er galt* . Uønsket adferd må hindres, for at det skal ha noen effekt. Altså , når hesten først ligger, er det forsent.

Iflg det du skriver så sa den fra i god tid, og da må man bare gi hesten noe annet å tenke på så den glemmer å legge seg ned. Hvprfpr legger den seg ned ? I hvilke situasjoner ? deet er ikke bare for å trasse, det må være noe mer enn det, om ikke annet at den kjeder vettet av seg ?

Eneste man igrunn kan gjøre når hesten først ligger er og få den opp igjen, og da anbefaler jeg igrunn og klatre av hesten og be den reise seg.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/03/2006 :  21:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Rosita la seg ned i ridehallen med alt utstyret, for hun var sliten.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:00:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Miss er en liten rakker som ofte la seg ned i tide og utide. Hun la seg ofte ned når hun var sliten eller rett og slett drittlei. Noen ganger gjorde hun det på pur trass, men oftest fordi hun var lei av ting.

Jeg passet veldig på at hun aldri gikk lei av det vi drev med. Om hun viste tegn på å ville legge seg ned, f.eks. ved å grave/sparke med ene fremfoten, ba jeg rytter drive henne aktivt fremover og stramme tøylene. Om det likevel skjedde, så hoppet rytter av. Jeg skjente ikke, men passet bedre på neste gang. Dette pågikk når hun var 4-5 år. Nå er hun 7, og finner ikke på sånt lenger.

Men om ponnien gjør det bare på trass er det kanskje litt verre..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men bare en ting! ikke noe lur ide å sjenkle for å vise at noe er galt!! det blir omtrent som å rykke i tøylene. sjenklene skal brukes for få hesten framover, bakover, sidelengs, samles ...osv, IKKE som straff...

Har jeg sakt at rytteren satt på når jeg ba henne kakke til den??
Rytteren steg nemlig av! Ergo, har ikke skjenklene noe med dette å gjøre. Ja, både jeg og rytteren lo godt etterpå. Ganske komisk i grunn. Men rytteren er ikke av den vandte sorten så hun sliter litt med å ta kontrollen. Men jeg prøver å hjelpe henne så godt jeg kan.

Det var noe snakk om en mulig skade i en bakfot. Ikke stor og hesten går helt fint. Kan dette ha noen sammenheng??

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:19:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det var noe snakk om en mulig skade i en bakfot. Ikke stor og hesten går helt fint. Kan dette ha noen sammenheng??

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Kanskje, men da burde hesten vurderes enda bedre av veterinær. Kanskje den blir ridd feil/for mye/for anstrengende?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  23:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe..
Når jeg var liten red jeg ofte gamleponnien til mamma, en gang på et ridekurs.
Der klarte hun og prestere og legge seg ned og rulle seg to ganger, bare for og få meg vekk..
Gjett om folk fikk seg en god latter.. Lillejenta sto der stor i øynene....

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:21:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Cisco pleier å få lov å rulle seg noen ganger etter vi har ridd. Da er det av med sal og hodelag også kan han få rulle. En dag jeg skritta han ut på lange tøyler sammen med flere andre i ridehuset, og plutselig, og da mener jeg plutselig lå han nede, og jeg stod på bakken. Det blei husj,husj og opp og stå veldig fort, så ingen skade skjedd, men fy for et sjokk jeg fikk. Ganske komisk sånn egentlig. Han pleier somregel å vise veldige tegn til å rulle, type skrape med beina, gå rundt i ring og snuse. Det skjedde ikke den gangen. Jeg tror nesten han hadde planlagt det de forrige rundene vi hadde skritta der, for det skjedde bare pang. Anette, som rei rett bak meg sa at hun så det kom til å skje, men hun rakk ikke si ifra før han allerede hadde lagt seg ned. Hehe, søt hest :P

Har heldigvis ikke skjedd flere ganger, men skal innrømme at jeg er litt mer obs når jeg skritter ut nå.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
mulig du ikke har sagt at rytter satt på men du har heller ikke sagt at hun steg av før i siste innlegg.
Kopi av melding:
var med å red da ponnisen plutselig la seg ned med rytter på. Jeg ba rytteren sparke hesten i magen (ikke hardt) så den skulle forstå at dette var feil.

ut fra det du skriver i først innlegg er det lett og forstå det som om rytter sitter på. du skriver at du ba rytter sparke hesten i magen, ikke at du ba rytter stige av å sparke hesten i magen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  11:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har jeg sakt at rytteren satt på når jeg ba henne kakke til den??
Rytteren steg nemlig av! Ergo, har ikke skjenklene noe med dette å gjøre. Ja, både jeg og rytteren lo godt etterpå. Ganske komisk i grunn. Men rytteren er ikke av den vandte sorten så hun sliter litt med å ta kontrollen. Men jeg prøver å hjelpe henne så godt jeg kan.

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

beklager, da misforsto jeg

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  17:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Der klarte hun og prestere og legge seg ned og rulle seg to ganger, bare for og få meg vekk..

Livsfarlig!

Kopi av melding:
ut fra det du skriver i først innlegg er det lett og forstå det som om rytter sitter på. du skriver at du ba rytter sparke hesten i magen, ikke at du ba rytter stige av å sparke hesten i magen.

Sorry...

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  02:02:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har sett hester lagt seg ned i intervall-løypa,men dette var rett og slett fordi kusken hadde drivi hesten for hardt...har oxo sett hester som har satt seg i stallgangen når hovslagern kommer.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 27/03/2006 :  17:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mulig du ikke har sagt at rytter satt på men du har heller ikke sagt at hun steg av før i siste innlegg.
Kopi av melding:
var med å red da ponnisen plutselig la seg ned med rytter på. Jeg ba rytteren sparke hesten i magen (ikke hardt) så den skulle forstå at dette var feil.

Opprinnelig postet av lucky june

Synes det er værre å sparke en hest i magen når man står på bakken, en å gi den et kakk når man sitter oppå.. Mye annet du heller kunne bedt henne gjøre enn å sparke hesten

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.