hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kraftfor.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 kraftfor.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  19:44:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei :)

Jeg bare lurte på en ting siden jeg vil gjerne gi hesten min litt mindre kraftfor...

Hvis høyet deres er veldig bra og næringsrikt og inneholder mange forskjellige arter, ville dere brukt kraftfor da?

nå gir jeg hesten min:

morgen:
- 2 kg høy (alle får det ute i luftegården samtidlig)
- 4 dl kraftfor, en liten kopp med multivitamin tilskudd, salt og litt frukt

lunsj:
-2 kg høy (de får det ute i luftegården...)

kvelds:
- 3,5 kg høy
- det samme som til morgenen...

men jeg vil helst ikke gi så mye kraftfor når høyet er så godt....

han blir forresten brukt hver dag, men som hobbyhest
hva syns dere?

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/03/2006 :  19:49:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
De aller fleste hobbyhester greier seg fint på høy så lenge det er bra nok høy. Det er også det sunneste for hesten, da den er laget for å fordøye fiber, og ikke stivelse som det er i kraftfor. Du kan med fordel gi han bare høy, men du må selvfølgelig gi litt mer, øk på til 5 kg til kvelds f.eks.
Du bør antagelig fortsette å gi vitamintilskudd, hvis han spiser dette alene er jo det bra, men hvis ikke kan du blande det med en neve kraftfor, evt litt brød eller frukt.

Kjempebra at du vil gi mer grovfor og mindre kraft, klinger som musikk i mine ører!

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 16/03/2006 :  19:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags hest er det du har? Størrelse, alder, bruksområde og tilstand er viktig å fokusere på når du tenker på foring. For meg så høres det ut som hesten får for lite grovfor. Og det kraftforet du gir, har liten eller ingen betydning tror jeg. Ikke utslagsgivende tror jeg. Men det er fint å fore med litt frukt/grønt. Gjør foret litt mer smakfullt og varierende.
Jeg er av den oppfatning av at om grovforet inneholder nok av den næringen din hest trenger, så er ikke kraftfor nødvendig. Men du må være sikker på hva grovforet inneholder. Ikke bare se på fargen og kjenne på lukten.(men det veit du vel?!?!?)
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 16/03/2006 :  19:50:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags hest er det du har? Størrelse, alder, bruksområde og tilstand er viktig å fokusere på når du tenker på foring. For meg så høres det ut som hesten får for lite grovfor. Og det kraftforet du gir, har liten eller ingen betydning tror jeg. Ikke utslagsgivende tror jeg. Men det er fint å fore med litt frukt/grønt. Gjør foret litt mer smakfullt og varierende.
Jeg er av den oppfatning av at om grovforet inneholder nok av den næringen din hest trenger, så er ikke kraftfor nødvendig. Men du må være sikker på hva grovforet inneholder. Ikke bare se på fargen og kjenne på lukten.(men det veit du vel?!?!?)
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  19:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Arik er en fjording, 7 år, vallak, blir bukt som hobbyhest.

Det er egenltig ikke for lite grovfor nå, men skal selvfølgelig øke det hvis jeg ikke gir så mye kraftfor.
hadde forresten ikke tenkt å kutte ut alt, men bare å gi 1 dl og en halv kopp multivitamin (han får mye vit og mineraler gjennom frukten og grønnsakene jeg gir han)

Jeg har sett på papirene på foret, eieren av stallen er forekspert så det er bra for. hehe... vet bedre enn å bare se på høyet hehe...

men tenkte jeg skulle sjekke hva dere tenkte og mente :)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/03/2006 :  20:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes IKKE 8 dl pr dag er mye! En liter pr dag er jo ikke mer enn vedlikehold synes jeg. Men det kommer jo an på hvordan hesten blir brukt osv. Selv gir jeg en god del mer enn det ja... =)
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  20:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
thorhild: Men vitsen med kraftfor er jo for å dekke over de behovene som ikke grovforet gir, men når da høyet er så godt at man trenger egentlig ikke gi kraftfor vil jeg ikke gi bare for å gi.
men tenkte jo at jeg skulle gi han litt kraftor (1dl og multi) og mer høy. da blir jo alle behovene dekket. sier jo at han blir brukt som hobbyhest som vil si at hesten blir ikke brukt i konkurranser og lignene. det er heller på turer og litt rundt på banen osv.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  20:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er poenget med 1 dl kraftfor?
hvis du er sikker på at høyet er av god kvalitet og hesten får dekket resten av vitaminbehovet med multi så ser jeg ingen grunn til 1 dl kraftfor.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  20:36:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er for å gi litt når alle de andre hestene får. men ville ikke gi 4dl når han ikke trengte det. for mye kan jo også skade... han er jo ikke store fyren heller Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/03/2006 :  21:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
For mye ja, men da er det snakk om 10 liter, ikke om 4 dl!!!
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  18:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
men skjønner du ikke at når man får dekket næringsbehovet gjennom grovfor så er det ikke mye vits å gi 4 dl bare for å gi?
4 dl med kraftfor er faktisk ganske mye for en pony. du burde lese hva foret inneholder..
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  19:05:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
gi han en neve da vel...og 4 dl er veldig lite..ca en halvliter,og tviler på det gjør noen stor skade men...
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  19:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo derfor jeg sier at jeg tenkte på å gi han 1dl. ca en neve...
men prøver bare å fortelle at når man får næringsbehovet gjennom grovforet, så er det jo så og si unnødvendig å gi enda mer mineraler, noe som ikke er sunt. mange av næringsstoffene i kraftforet er ikke vannløselig men fett løselig. dette er vanskelig å få vekk siden det lagrer seg i fette og ikke i urinen...

hvis man da får for mye av dette kan det være skadelig i lengden... baredet jeg mener
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  19:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo derfor jeg sier at jeg tenkte på å gi han 1dl. ca en neve...
men prøver bare å fortelle at når man får næringsbehovet gjennom grovforet, så er det jo så og si unnødvendig å gi enda mer mineraler, noe som ikke er sunt. mange av næringsstoffene i kraftforet er ikke vannløselig men fett løselig. dette er vanskelig å få vekk siden det lagrer seg i fette og ikke i urinen...

hvis man da får for mye av dette kan det være skadelig i lengden... bare det jeg mener

men takk for alle svarene
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  01:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hmm.. 4 dl er ikke mye. Uansett. Iallefall ikke for en voksende fjording.
Daytona får 1 kg (1 liter) kraftfôr daglig når hun ikke blir brukt så mye, og det holder godt synes jeg. Skjønner poenget med å gi når alle andre hestene får, og det var jo forsovidt lurt så han ikke hører rasling i krybber uten at han får noe. Min verson er at alle hester har godt av litt kraftfôr... Uansett hvor godt høyet er... De må jo bruke tenna litt også.

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  08:46:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm.. 4 dl er ikke mye. Uansett. Iallefall ikke for en voksende fjording.

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Kaller du ein 7 år gammal fjording for voksande. Den er nok godt utvokst den.

Eg og har fjording og den får heller ikkje mykje kraftfor. Hoppa mi på 6 år får pr dags dato 5 dl dampvals havre og 2,5 dl bygg 2,5 dl oppdrett. Har økt litt den siste tida pga det nermer seg ein del stemner og slikt så vi treng litt meir energi. Men eg vil ikkje gi så mykje kraftfor fordi min hoppe er tjukk nok som det er, og fordi den yter det den skal. Den er sprek og livlig.

Blir trent stort sett kvar dag og er stort sett svett og god etter treningsøktene.

Eg gir fri tilgang på grovfor. Pr i dag kun høy, men har fram til for ca 14 dager siden gitt mest rundball. Slutta med rundball no pga eg har berre ein hest å fore på heime og fordi det da tar for lang tid å fore opp ein rundball spesielt no på våren når rundballene begynner å tape kvalitet.

Gir oppdrett pga att eg har det til unghesten og da kjøper eg ikkje ein sekk til for å gi energi til den voksne hoppa når ho skal ha 2,5 dl pr dag.

Unghesten min som er ei to år gamal hoppe (fjording)får pr i dag 1,5 l oppdrett og 0,5 l dampvalsa havre. Dette er økt ein del den siste tida pga det nårmer seg utstilling og den er satti noko meir trening. Den får også fri tilgang på rundball og 3kg høy pr dag.

NB folkens husk att 1l ikkje er det samme som 1 kg. Såg nokon som skreiv det over her.

1,5 l oppdrett for å ta det som eksempel veger litt under 1 kg.

0,5 l dampvalsa havre er ganske lite i kg, men husker ikkje heilt kva det vog.

Redigert av - Lucinda: den 18/03/2006 08:47:16 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.