hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høy på transporten ikke bra?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høy på transporten ikke bra?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  00:23:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at man ikke skal gi høy til hestene mens man kjører når man transporterer di...For di kan få transportsyken eller hva det var for no...Det skulle visst ikke være heldig hvertfall.

Vi har nå som regel pleid å ha et høynett i hengeren så dem har no å gjør på...

Noen andre som har hørt dette eller vet om det har noen betydning?

frkelin

Skrevet - 14/03/2006 :  07:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man bør iallefall ikke gi kraftfor de siste timene før transport. Hvis hesten er stressa bør man ikke gi noenting. Det er av samme grunn som hesten ikke skal ha mat før store anstrengleser.
Stress og store anstrengelser gjør at fordøyelsen ikke fungerer som den skal. Dermed kan hesten få kolikk hvis den har magen full av mat.
Men, det er jo veldig mange som har høynett i hengeren uten at det ser ut til å ha noen skade. Det kan jo hjelpe hesten å få et positivt forhold til transporten i noen tilfeller. Jeg ville nok vært forsiktig om jeg visste at hesten min var redd, eller at den lett fikk kolikk.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  10:13:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
http://hest.no/eksperter/idun/index.html?kategori_id=176&gjestebok_id=16443&page=1
Her svarer Idun på hva transportsyke er...

Copy:
Idun svarer :
"Transportsyke er en form for diare som kommer ved langvarig stress, for eksempel i forbindelse med lange transporter. Hesten får vandig diarè og mister raskt mye væske. Om den ikke kommer raskt under behandling kan den dø.

Diareen kommer av at en type bakterier som vanligvis finnes i tarmen blir voldsomt oppformert og begynner å produsere toksiner. Man antar at risting, trekk og stress på transporten er årsaken. Hester får ikke transportsyke av en kort transport på et par-tre timer. De som blir syke har gjerne reist fra frankrike eller tyskland eller liknende, og blir syke når de kommer hit.

For å unngå transportsyke bør man avbryte transporten og ta hvilepauser med overnatting ute av blien på spesielt lange reiser (over 12 timer). Man bør også være oppmerksom på symptomene det første døgnet etter at hesten er framme, og være rask med å tilkalle dyrlegen om hesten skulle bli syk.

Hilsen Idun"

Så jeg tror vi fortsatt kan gi hester høy på transport med god samvittighet. :-)

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 17/03/2006 :  08:34:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
spiserørsforstoppelse, derimot!

og magekatarr. Og magesår.....

Mine hester får aldri høy på henger etter anstrengelse i alle fall. Hvis den ikke har jobbet først blir det kanskje noe annet.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tror det hadde vært mye bråk på en del hengere rundt om i landet om ikke det vanlige høynattet hang inni hengeren når hesta kom inn.de gangene jeg måtte ha transportert hesten min i 12 timer tror jeg han hadde sparka sunn hengeren om han ikke hadde fått mat på de turene.men han spiste ikke på fergja i det hele tatt,ble nok litt mye bølger for han,stakkars..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 20/03/2006 :  15:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes høy er et must å ha med på lange reiser,vi reiser ofte langt når vi reiser,og hun blir forferdelig urolig om nettet ikke er der.Ellers reiser hun som en gudinne,og tror i blant det er det morsomste hun vet.Humring når hun ser hestehenger og er rampen nede trør hun inn selv,og det kan jo være skummelt dersom den ikke er koblet til bilen og sikret.

Vann tar jeg også med hjemmefra.Hun drikker ellers svært lite hvis jeg stopper på bensinstasjoner eller henter fra elver.Kraftfor får hun derimot ikke før reisen.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/03/2006 :  21:47:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Verst er det hvis hesten har anstrengt seg før du skal kjøre. (f. eks hjem fra stevne/ travkjøring etc.). Om du bare skal transportere hesten som "flytting" spiller det mindre rolle da hesten ikke er "tørr" i utgangspunktet. Litt tørre vil de alltid bli i forbindelse med større anstrengelse, og derfor er det ikke lurt å attpåtil gi dem tørt høy mens de transporteres hjem igjen etter anstrengelse.

På langvarige transporter er det selvfølgelig normalt at de må få noe å spise på, så de ikke sulter, men da har man forhåpentligvis en hest som i det minste har drukket skikkelig på forhånd, om den ikke vil drikke skikkelig på transporten.

( Forestill deg følgende; du har løpt 2100 meter så fort du kan. Etter å ha gått deg ned, får du tilbudt noe vann som lukter rart og smaker pyton i forhold til det du er vant. Du vil ikke drikke stort av det. Siden det er lenge siden du har spist, begynenr du å bli litt sulten, og du får servert et produkt du kjenner godt, og som smaker "normalt",- nemlig mariekjeks. Du spiser hele pakken, siden du er sulten.

Behagelig eller sunt? .... tror ikke det..... )

;)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/03/2006 :  21:48:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Men det har ikke så mye med transportsyke å gjøre da, mer generelt med tarm- og magehelsen til hesten....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.