hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye kraftfor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hvor mye kraftfor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  11:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
du må huske at mange hester er allergiske mot noe som champion har i fôret sit... noen av hestene hennes fikk kolikk, dyrlegen sa det var fôret, så da sluttet hun med det, end of story. og hun har drevet med oppdrett av fjordinger i mange år, så hun har faktisk litt peiling...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  17:57:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Okey da forstår jeg!

Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 26/10/2003 :  14:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å gi hesten bygg og f.eks kli i tillegg til vitamin tilskudd og høy. Bygg er et bra alternativ i stede for havre, hvis det ikke passer hesten. Bygg og kli er også bra for hesten som ikke legger på seg så lett om vinteren. Har hørt at det ofte forekommer mye mugg i komplettfôret. Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2003 :  21:54:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hei!
eg og brukar kufôr, eller til ungdyr eller sauefôr. det er ein god grunn til det; det er ikkje øko. kraftfôr. på det området syns eg felleskjøpet burde sjerpe seg! det er faktisk mange økobønder som har hest!

det er ikkje noko med økonomien heller, champion er billegare enn økologisk kraftfôr iblanda ei hand med mineralfôr (champion) om dagen.

gir ikkje så mykje kraftfôr, omtent 2,5dl om dagen, med ei hand mineralfôr. ho får fri tilgang på høy, næringsrikt!

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  12:02:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er ikke lengre fiskebensmel o.l. i champion! Dette er lenge siden ble ordnet på. Forer med Champion Oppdrett og Energi. Kjempefornøyd.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

mølleren

Skrevet - 20/11/2003 :  12:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg jobber i en Norgesfôrmølle, og vi får en del tilbakemeldinger fra hesteeiere. Vi var forhandlere v Champion tidligere, men da vi begynte å lage Norgesfôr Hest-serien skiftet størsteparten av kundene til dette fôret, selv om vi fremdeles forhandlet Champion. Dette var pga prisforskjell, åpenhet omkring innholdet i fôret, et redusert innhold av melasse og at Hest-serien ikke har krydder og urter.
For mye melasse kan få hesten til å reagere, og hva krydderet gjør? Foruten å gjøre hesten mer kresen hva gjelder fôret, tror jeg det er mest med tanke på tilfredsstillesen til den som gir fôret til hesten.
Å bruke drøvtyggerfôr til hest er ikke å anbefale. Hele vitamin og mineralbalansen er forskjellig fra kufôr til hestefôr. Følgene kan være at hesten blir løs i magen pga høyere proteininnhold, og at man må bruke vitamintilskudd fast hele året. Da vil man ikke spare mange pengene tilslutt. Vil man uansett prøve så bruk Norgesfôr Drøv Moderat eller FK's Formel Favør 10. Dette ligger mellom Sport/Energi og Oppdrett. I tillegg må man bruke vitamin/mineral tilskudd.
Hva gjelder mengde kraftfôr kan man gå ut fra tabellene på hjemmesidene til Norgesfôr(http://www.norgesfor.no/produkter/hestindex.htm). Disse vil kunne gjelde for både Hest og Champion-seriene. Disse tabellene forutsetter de største hestene, hardeste treningen og middels høy. For Sport/Energi må man se hva hesten trenger. Det kan gjøres ved å se om den klarer å fordøye alt. Sliter den så blir det bløt avføring, og da må man redusere mengden kraftfôr. Alle dyr og mennesker sliter ved for kraftig fôr. Bare husk hvordan magen er når julefeiringen er over :)
God Jul, og lykke til med fôringen
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir Dølahesten min på 7 år 1 liter komplett om morran, og 1 liter komplett om kvelden. Det holder lenge for han. I sommer fikk han Litt havre også, fordi han var litt slapp. Havren hjalp han å få mer energi =)

Fullblodshoppa mi på 12 år gir jeg 1 liter bygg og 1/2 komplett om morran og 1 liter bygg og 1/2 liter komplett om kvelden. Dette fungerer flott på mine hester =)

Jeg synes det er en del overfôring. Mange fôrer med mer fôr enn nødvendig. Skjønner ikke vitsen...

TrOuLtEy Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  11:39:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei.

Til troultey:

det med at folk som du mener overförer, greit noen gjør det sikkert, men mesteavparten förer etter begrenset med trening på hesten sin, Galopp hesta for jo 7-8liter med havre om dagen, tilåme mere.
Trav hestene som står på samme stall som jeg gjør for 5 liter havre om morgenen og kvelden, jeg ville aldri ha gitt det til min hest, men det er fordi jeg vet at hesten min er ikke i samme harde trening slik som dem er.

Jeg eier en Fullblods vallak på 11år, han får:

MORGEN FÖR KVELDS FÖR
1 liter bygg 1 liter bygg
1 liter komplett 1 liter komplett
2 dl havre 2 dl havre
tilgang til høy ute 3-4 kg høy

Og han er i en helt vanlig trene prosses, blir trent både sprang og dressur og for tur i skogen, nå er det ikke så mye mere trening på bane, fordi stevne sessongen er over og det er dårlige steder for å trene nå, så vil nok etterhvert gå ned litt på kompletten.

Pia Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  18:13:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pia: jeg mente det jeg sa. Det er mange ryttere som gir hestene deres unødvendig mye fôr. Tenkte ikke da på traverne eller galopphestene... Sier heller ikke at jeg mener at det er alle eller veldig mange som gjør det, men en del.
Skjønner ikke helt vitsen, det koster jo bare mange unødvendige penger :( Selvfølgelig hvis hesten har bruk for så mye mat, er det jo greit, men hvis ikke..

=)

TrOuLtEy Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.