hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvis man...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvis man...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Adriane85
» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  09:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, det er sikkert ting jeg ikke vet om som jeg burde. Men i alle fall, kan ikke dere skrive f.eks "hvis man gir kaldt vann etter hard trening kan hesten få kolikk". Sånne ting, hva man skal og ikke skal gjøre for at hesten ikke skal bli syk.

Om dere skjønner :) Vil mer enn gjerne vite om ting, om det er noe jeg ikke vet.

Dubblis

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  09:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan vet vi hva du ikke vet da?
Dubba, Tore og Jojo.
:D
Gå til toppen av siden

Adriane85
» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  10:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare til å nevne mange ting man kan og ikke kan gjøre for at hesten ikke skal bli syk o.l.:P så er det nok noe av det jeg ikke vet Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  15:04:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Visitere hesten daglig

Sjekke fôret; Kjenne, se, lukte

Ikke sette en våt og svett hest ut i kulda, men la den tørke først

Vente til hesten har hentet seg inn igjen etter hard trening med å fôre den.

Gå til toppen av siden

Dubblis

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Man skal vel ikke sette en pesa hest rett på stallen etter en hard økt?! Det er viktig med skikkelig nedskritting slik at den har tatt seg igjen FØR den blir satt på stallen.

Dubba, Tore og Jojo.
:D
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke la hesten gå rett fra høyforing til nytt vårgress, ha hesten på engen noen timer daglig og legg høy ved siden av, gradvis øk dette.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 20/03/2006 :  15:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo så mye man bør vite, men her er noen av mine grunnregler og rutiner:

- fri tilgang på friskt vann
- fri tilgang på grovfor (høy/rundball/ubehandla halm)
- aldri gi kraftfor på tom mage.
- bruke god tid til oppvarming/nedskritting.
- aldri gi skjemt, muggent, støvete for av noe slag.
- gradvis tilvenning til ferskt gress.
- visitere hesten hver dag.
- renske høver hver dag.
Gå til toppen av siden

beccikr

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  21:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Man skal vel ikke sette en pesa hest rett på stallen etter en hard økt?! Det er viktig med skikkelig nedskritting slik at den har tatt seg igjen FØR den blir satt på stallen.

Opprinnelig postet av Dubblis

Nå kan det å hente seg inn igjen bety så mangt. Om hesten er nedskrittet etter en hard treningsøkt, er den allikevel ikke 100% tilbake i normal puls. Hesten trenger å bli evt. spylt, og godt striglet også. Etterhvert slapper den godt av igjen og er klar for å spise.
Andre veien igjen...: En hest må ikke ris før 1 time etter å ha spist. Den trenger, akkurat som oss mennesker, tid til å fordøye maten slik at den ikke får magekramper (hold/sting).
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  22:48:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding

[/quote]

dette kan du gjøre med hester med vinterpels..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  23:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

[/quote]

Kan da umulig være bra, det? Ville vel vært aller best å tørke den, uansett pels?!

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

[/quote]

hadde jeg ikke gjort!! en våt og kald vinterpels tørker senere enn kort pels.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:53:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det med å ikke gi hesten kaldt vann (eller vann i seg selv) etter hard trening, for da kan den få kollikk, er ifølge det engelske hestebladet Horse & Rider en myte, hester blir som oss dehydrerte etter hard trening, og skal derfor få vann.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  09:56:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Dubblis

Nå kan det å hente seg inn igjen bety så mangt. Om hesten er nedskrittet etter en hard treningsøkt, er den allikevel ikke 100% tilbake i normal puls.

Opprinnelig postet av beccikr

Jeg skritter alltid hesten til den har normal puls, så derfor, etter harde økter blir det også lengre skritteturer.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  04:15:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
selvfølgelig visste jeg at jeg kom til å få reaksjoner nå....
men egentlig skjønner jeg ikke at jeg gidder å ta meg tid til å skrive dette innlegget,da mange her er veldig trangsynte.

men til dere få som prøver å forstå:
pointet mitt er at hester ikke har noe problem med å tørke om de står ute uten dekken med lang vinterpels.da hester med vinterpels lager seg luftlommer i pelsen slik at den ikke blir kald og dermed tørker.men det tar jo kortere tid om du slenger over et flisdekken,å lar den stå inne.

har du sett en hest som står i ute i nesten snøstorm og kommer inn igjen,så ligger det ofte snø oppå ryggen dens,fordi lufta isolerer og snøen smelter nemlig ikke.å hesten er tørr helt inntil skinnet.
men for guds skyld ikke gjør dette,om hesten ikke er vant med det.

har et sånn 30 siders hesteblokk om emnet,som det står blandt annet at det er faktisk vanskligere for en hest å beholde sin normale tempratur og må bruke mere energi da den må ha en tempratur på bena,en tempratur på kroppen og en annen på hode\halsen.

en som forklarer dette litt bedre er Per Michanec:

En hest i normalt hold og vinterpels er komfortabel i temperaturer mellom -27 og - 4 grader. En nyklippet hest er komfortabel mellom - 4 og +18 grader. Hvis disse grensene overskrides, oppleves temperaturene ikke lenger som behagelige av hesten, og hesten må kompensere med svetting ved overskridelse, og skjelving om temperaturen er lavere.

Det er ytterst sjelden en hest trenger et dekken som hjelp for å regulere varmen. Ikke engang når den er syk. Dekken er snarere et hinder for hesten når det gjelder å oppnå en komfortabel temperatur. Dekken setter hestens medfødte termoregulering ut av spill, og gjør den mer følsom for temperaturendringer.

Det er faktisk bare en forutsetning som må være til stede, for at hesten skal være i stand til å tilpasse sin kroppstemperatur i vårt normale vinterklima, og det er at den får nok mat av god kvalitet. Hestens naturlige metode for å tilpasse seg kulde er å kompensere med høyere stoffskifte og tykkere og lengre pels. Får den utvikle og beholde sin naturlige vinterpels, vil den alltid holde seg varm og god. Blir den derimot klippet, kan du gjøre den avhengig av dekken. Men også da bare om temperaturen synker under - 4, og hesten ikke har noe ly å gå inn under.(dette er tatt fra en annen debatt)

men da er jo ikke pelskvalitet tatt med og sånn.men forstår godt folk som barberer hestene sine,da hester bruker mer energi da de blir svette av lang vinterpels,å dermed kan yte mer uten denne ekstrabagasjen.
men synes det er litt drøyt å lesse på med dekken på hester som blir brukt en gang i uka.men folk må da få gjøre hva de vil med hestene sine
ps:per har flere linker om emnet.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  07:32:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
sigyn,brauta og rubin:): Du har vel egentlig et poeng, men jeg ville ikke gjort det likevel. Her er det avskritting og litt tid inne i stallen før pånnis slippes ut ihvertfall.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  07:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er også anderledes om vannet/kulden kommer utenfra f.eks snø som vil legge seg som et lag utenpå og gjennomsvett hest hvor det våte kommer innenfra. Har sett mange svette hester, men ikke noe luftlommer og fyldig pels på disse nei. Men hester i snøvær har derimot en mye luftigere pels. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.