hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvis man...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvis man...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  23:35:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
selvfølgelig er dette opp til hver enkelt..men det er dette jeg har lært.men har ikke gjort det enda da.for om jeg har ridd hesten min svett,så står jeg alltid og duller litt etterpå,å masserer og sånn.å da er hesten stort sett tørr når jeg setter han ut igjen.men da det tar dobbelt så kort tid ved å slenge på et fleecedekken,så hvorfor ikke?men ville heller ha latt han stå uten,enn å legge på ett vått dekken.men dette er jo en helt annen sak..er det ofte hester får regnsår forresten?
men på sommeren hadde jeg slippt ut hesten min svett.synes det er litt ille når folk tar på bobledekken på sommern.å hesta ligger strødd av overoppheting,men dette er også en helt annen sak:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  17:49:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fant foressten en god forklaring på en annen tråd:

Jeg setter hestene rett ut igjen om de er svette. På en hest med skikkelig utegangspels vil svetten transporteres til overflaten i løpet av veldig kort tid, dekken vil hindre denne evnen til pelsen og hesten vil sannsynligvis bruke lenger tid på å tørke. opprinnelig postet av mari.

men en annen ting er at jeg egentlig ikke pleier å ri hesten min svett om det er minus 15,da dette ikke er bra for lunger.grunn til at travløpene blir avlyst da..

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/04/2006 :  12:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt hest på utegang og setter han ofte ut svett. Men, prøver å unngå å ri han svett når det er veldig kaldt - mer enn minus 10. Jeg skritter godt av og ser på pelsen før jeg setter hesten ut. Da er han gjerne tørr innerst mens den ytterste dekkpelsen er våt.
Hver enkelt må prøve seg frem, her trenger man egen erfaring og ikke bare følge strømmen. Setter jeg ut en våt hest er det viktig at den har høy å spise på for å holde varmen. Jeg vil sjekke den igjen etter et par timer og se om den da fryser eller er tørr. Nedbør, vind og luftfuktighet spiller også en rolle og har hesten et stort område å bevege seg på kan den gå til den plassen der den tørker fortest.
Etter trening er en hest med mye pels for varm og kvitter seg med varmen ved å la svetten fordampe. Så lenge det damper av hesten er den "for varm". Når den prøver å spare varme og er i ferd med å bli kald vil blodårene langs huden lukke seg og hesten slutter å dampe. Hvis jeg ser det og hesten fortsatt er våt vil jeg legge på dekken for å hjelpe den å holde på varmen. Min hest ruller seg i snøen når han slippes ut svett. Om jeg setter han inne i en boks vil han ikke rulle seg men venter bare på å komme ut.
Pakker man hesten inn i dekken med en gang etter trening lukker man fuktigheten inne. Ofte er det også fuktig luft inne i stallen og vanskelig å tørke. Dermed er hesten fortsatt våt når den har avkjølt seg og derfor vil de fleste som gjør det på denne måten oppdage at de "må" barbere en hest i trening for å få den tørr igjen.
Pga at hesten har større masse i forhold til overflate har hester mye lettere for å holde varmen enn mennesker. Som det sto i et tidligere innlegg har hester en komfort-temperatur som ligger langt under den temperaturen mennesker synes er behagelig.
Som jeg skrev mister hesten varme ved at svetten fordamper. For en barbert hest vil svetten fordampe umiddelbart og hesten kan derfor bli "bråkald" og ikke gradvis avkjølt og tørr slik en hest med mye pels. Noen hester har så mye pels at de blir for varme og orker ikke jobbe hardt om vinteren når det er over null grader. Andre har pels som tørker for sakte slik at de ikke rekker å bli tørre før de har kvittet seg med overskuddsvarmen.
Hver enkelt må bil kjent med sin egen hest og hvilke temperaturer som krever hvilke hensyn. Eksprementer. Prøv dere frem. Dekken inne - dekken ute - hest uten dekken inne eller ute. Brett pelsen til side og se hvor langt inn den er våt eller tørr. Husk at hesten tørker innenfra og at de fleste hester tåler kulde bedre enn vi tror.
Gå til toppen av siden

canooon

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  13:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
etter trening bør ikke hesten få store mengder kaldt vann. Dette kan føre til forfangenhet. gi hesten lunket vann istedet. Kaldt vann kan den evt få senere. Men i hovedsak: ikke la hesten stupe i seg mye kaldt vann etter trening.. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  19:25:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sant,bare prøv selv.vondt!
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  13:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
canooon:
hester får ikke forfangenhet av vann....tenker du på kolikk kanskje?

ellers enig med at hester tåler å stå ute i regn dersom de har vinterpels med fettlag, men kunne ikke falle meg inn å sette ut våt og svett hest, kan jo sammenlignes med å være svett innenfor regnklær... er det kaldt eller vind blir det nok temmelig hustrig....
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 20/04/2006 :  15:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke varmblodsen min på utegang, men er hun svett har jeg satt henne ut med ulldekken. Da har hun fått skrittet ut, fått vann og blitt striglet i forkant.

Vi har en haflinger på utegang, og det samme er blitt gjort med henne. Dette har fungert veldig bra, og det ser ut til at hestene trives med denne løsningen. Vi har førsøkt å sette de på boksen etterpå, men hestene har bare blitt rastløse og maser om å få komme ut igjen.

Min blir tatt inn på kvelden, mens haflingeren blir stående ute. (Hun har selskap av en shettis).
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  16:04:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ikke spyle hesten med kaldt vann over krysset, da dette kan føre til krysslammelse. Gjelder spesielt svette/varme hester.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  17:09:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Om du skal gi hesten grønnsaker eller frukt bør de så langt det lar seg gjøre deles opp i avlange fingertykke biter. Da er det minst risiko for at hesten vil sette det i vrangstrupen.

Om hesten spiser møkka si eller man ønsker at pelsen skal vokse litt raskere kan øllgjær være et godt tillskudd.

I den våteste perioden når mange hester må gå i fuktig og leirete paddocker så kan man forebygge mugg om man klipper bort mye av hovskjegget. Dette gjelder selvfølgelig på de kaldblodige rasene med rikelig hovskjegg.

Hestene liker å ha noe å tusle med ute i luftegården. Om de ikke har noe å gnage på så legg ut trær, store greiner ol. De liker slikt. Pass bare på at du ikke gir dem noe som er giftig for dem. Litt syssel setting forebygger unoter pga.kjedsomhet.

Om hesten ikke drikker nok så putt eplebåter i vannet. Både tidsfordriv og en fin måte å lokke hesten til å drikke litt mer på. Også melasse kan tilsettes vannet hos hester som er drikke vegrere.

Om hesten klør seg mye i baken, skru opp et kosteskaft på veggen med busta ut som den kan klø seg på. Mildere mot hestehalen enn det krybber og bokskanter er.

Når du har strammet gjorten på hesten så løft frem og strekk ut forbeina til hesten. Da vil pelsen og huden under gjorten legge seg slik at den ikke gnager eller klyper hesten under ridning.

Om hesten motsetter seg bittet, prøv litt melasse på det.

Om hestene er plaget med mye insekter om sommeren, prøv og lag egen insekt olje krem. Ta 2-3 hele hvitløker og putt i fodprossesoren sammen med f.eks.Mais eller Olivien olje. Mos det til en krem som du kan smøre på de mest insekt utsatte stedene på hesten. OBS: Det stinker, men funker.

Ja dette var noen av de tipsene jeg kom på i farta

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  20:24:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

I den våteste perioden når mange hester må gå i fuktig og leirete paddocker så kan man forebygge mugg om man klipper bort mye av hovskjegget. Dette gjelder selvfølgelig på de kaldblodige rasene med rikelig hovskjegg.

Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

Jeg har hørt at man -ikke- skal klippe hovskjegget til hester i de våteste månedene. Nettopp fordi det fungerer som en slags drenering. Men om hesten derimot har fått mugg, så kan man med fordel klippe det bort for å få det luftigere der.

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.